Nekromanti BSO - spin-off-kampanj eller spel.

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Funderar på ett spin-off-spel (eller kampanj) till SK.

Samma regelmotor, men en annan backstory, delvis annorlunda mytologi och inriktning. Mer monster of the week kanske kombinerat med kampanjer. "Byrån för Speciella Omständigheter".

Lite en svensk version av The Laundry. Fast mer svenskt då. Inte lika brittiskt knäppt. Mer trötta snutar, pärmar, ombudsmän, fack, regelverk ...och monsterjakt.

Nån gång i framtiden då... inte i år.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
En svensk statlig konspiration hade varit rätt intressant. Jag tror att mycket hänger på att man får till rätt stämning.

Vi har ju ett perfekt exempel på skillnaden mellan en amerikanska och den brittiska versionen när man jämför Delta Green och The Laundry. Det är samma problem och samma saker som man arbetar mot men med helt olika approacher.

En svensk version måste ju hantera saker som enorma mängder pappersarbete ifall någon blir skadad, att alla ska ha 4 veckors semester och en massa bullshit från facket.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Arfert;n61613 said:
Lite en svensk version av The Laundry. Fast mer svenskt då. Inte lika brittiskt knäppt. Mer trötta snutar, pärmar, ombudsmän, fack, regelverk ...och monterjakt.
Visserligen så tror jag att monterjakt är en felstavning men det låter ändå så härligt byråkratiskt på något sätt att behöva jaga rätt på en monter. :D
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Theo fast utan Theo, och vardagsnära? Låter rätt soft. Som en konventssuccé waiting to happen, för det är väl en massa folk som gör ungefär sånt och kallar det "Call of Cthulhu fast friform och i Sverige"? ^^

 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Theo möter Leif GW, typ ;) ...eller nåt i den stilen. Vad skulle hända om man har deep ones jobbande åt SÄK?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Deep Ones jobbar åt Sovjet! Ryssland? Nä! Sovjet!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vi har våra egna, svenska, monster. En del av dem tror på den svenska modellen. ;)
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Arfert;n61650 said:
montermonstret. ;)
Ett monster som bor i ett rollspelsföretags monter och som äter upp besökare som står och tittar lite för länge på de skimrande rollspelsböckerna som företaget ställer ut i montern på mässor runt om i landet. Det finns ingen spelare som i början av äventyret kan ana att det är montermonstret som har slukat affärsmannen A som senast sågs prata med spelutvecklaren B i rollspelsförlagets monter. Kan rollspelsföretagets dystra försäljingssiffror ha någonting med försvinnandet att göra och varför började den redan från början så dåliga försäljningsstatistiken att dippa kort tid efter att spelutvecklaren ropat hem monterutrustning från ett konkursbo på en auktionskammare? Rollpersonerna kontaktas av dottern till affärsmannen A som tror att affärsmannen C (som är osklydig) har mördat hennes pappa. Spåren leder istället till den tidigare ekobrottsdömde spelutvecklaren som dock har lagt kriminaliteten bakom sig för att hänge sig åt sitt rollspelförlag. Men om spelutvecklaren nu är så oskyldig som han säger varför försvinner då människor spårlöst i hans monter?

Jag gillar inte Cthulhu men det hindrar inte att det ligger något i ryktet att den där undervattenfarkosten som Försvarsmakten jagade i skärgården hade något som liknade tentakler.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag gillar inte Cthulhu men det hindrar inte att det ligger något i ryktet att den där undervattenfarkosten som Försvarsmakten jagade i skärgården hade något som liknade tentakler.
Det spåret är redan avhandlat i Svenska kulter, iofs...
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Arfert;n61713 said:
Det spåret är redan avhandlat i Svenska kulter, iofs...
Jaha. Det visste jag inte. Jag vill se ett nytt Chock på svenska med information om hur man spelar spelet på slutet av 1800-talet och i modern tid. Använd gamla klassiska svenska spökhistorier som utgångspunkt för världen istället för utarbetade Cthulhu. Låt Cthulhu vila!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Låter intressant! I och för sig tycker jag så om allt som har med konspirationsteorier att göra.
Har själv varit inne på det där spåret att mixa våra egna nordiska väsen med nutiden. Fast då i någon sorts novellform där olika myndigheter får möta olika väsen. Överlag en rätt cool mash-up men det är lite svårt att hålla sig kall och det mynnar ofta ut i någon procent humor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Spin-offen tänkte jag ha Cthulhu kanske med på ett hörn, men inte fokus.. för att inte blandas ihop med SK.
 
Top