Nekromanti [BSK] Spelrapport: Dogs in the Vineyard

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Fråga!

Det är en bra fråga. Att slå fler tärningar är alltid bra ur synvinkeln att du får lättare att vinna konflikten. Däremot blir det troligare att du får fallout om du använder T4-traits, eftersom du generellt sett måste använda fler för att syna än om du använder T6:or eller högre. Om du har "bad lungs" och använder dem som en höjning eller syning kommer du alltså lättare att vinna, men det kommer att kosta dig i form av fallout.

Å andra sidan är inte fallout alltid dåligt. Man kan ju välja nya T4-traits som resultat av fallout och då blir man ännu bättre på att vinna konflikter. Men det är ingen bugg utan ett designbeslut från författaren. Personen kommer fortfarande bli mer "färgglad" om han använder "dåliga lungor 2T4" och "tjock 1T4" för att springa ifatt någon om han lyckas använda dem i en höjning eller syning, och det är bara bra.

Låter det okej eller är det fortfarande skumt?

Du behöver såklart inte berätta hur spelandet gick om du inte vill. Jag är i alla fall nyfiken så fort någon spelar Dogs, bara så du vet. Det är inte det vanligaste spelet att läsa om på svenska.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Re: Fråga!

Hmm... Jag förstår, men om man sitter med en massa ettor och tvåor fådda från T4 traits så kan man ju ge sig lika lätt som om man sitter med en tärning. Jag menar att om man blir tvingad att syna med 3+ tärningar, så kan man ju alltid ge sig, lika enkelt som man kan ge sig om man inte har de tärningar man fått genom T4 traitsen. Ehem... om du förstår vad jag menar.

Jag förstår dock skillnaden mellan att ge sig (ie. sluta jaga och kollapsa på marken) och att fortsätta och få fallout (hinner ikapp, men får sedan en hjärtattack (nåja, då ska det vara mycket fallout, men du förstår)), men det verkar för mig ändå enklare/bättre att helt enkelt låta t4 traits vara saker som man kan, men inte är så bra på som exempelvis "I know which end of the knife you hold and which end you stick in people..." 1t4
 
Top