BSK 2021 Konventsrapport

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
BSK höll sig som vanligt på Bäckängskolan under allahelgonahelgen...

För egen del så blev lite brädspel/kortspel och tjötande med massa folk.. (mestadels Bläckfiskarna och Khan)
Men man märkte ju att det inte var så mycket arrangemang som det brukar vara och saknades en hel del folk. Hmm, vad kan det bero på? ;)


Spelade följande spel:
  • Fluxx Jumanji - Som vanligt med Fluxx-spelen dra och spela massa konstiga kort för att kunna vinna. Här fanns en mekanik att man kunde "dö", då spelet var mestadels baserat på de nya filmerna. Då fick man slänga alla sina keepers, och hela sin hand och stå över en runda. Fanns även ett extrakort som vi inte använde med en regel om att extraliven kunde ta slut.
  • Belle of the Ball - Alla har konkurrerande partyn, och man skall få in de mest intressanta gästerna som har mest gemensamt. Kul spel, men man behöver vara någa stycken. Naturligtvis kan man välja att spela ut kort som ger sig själv bonusar eller sabbar för andra. Liktom i Pueroto Riko, och Smallworld så om man ine vill ha de kort som ligger först i kön, så kan man spendera resurser för att få senare kort i kön.
  • Horrified - Ett coop-spel där staden har invaderats av olika klassika filmmonster. Man skall då besegra monstren och rädda civilisterna. Mycket charmigt, även om första uppdraget tydligen var rätt lätt. I första uppdraget har man Dracula och Monstret från Svarta lagunen.
  • Twisted Fables - Ett fightingspel. Klassiska sagovarelser, som Snövit, Rödluvan, Törnrosa etc skall fightas med varandra. Man använder kort för att få olika spelcialförmågor vad gäller attack, defence och move. Sedan spelar man ut de kort man kan av sin hand, och köper nya kort utifrån vad man har spenderat av sina grundkort, och sedan discardar resten av handen och drar nya nya kort. Funkade på 4, men gör sig eventuellt bättre på 2.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Själv ägnade jag mig mest åt att låta bli att spela magic, dvs äta god mat och dricka öl med mina magicpolare alternativt titta på när mina magicpolare vann diverse magicturneringar. Passade dock på att vinna old school-turneringen på lördagskvällen som dock bara drog 19 spelare, om än massor av gött folk.

Det enda rollspelsrelaterade var att jag inhandlade Slaying Dragons samt hälsade på @ceruleanfive och @Khan för första gången i köttrymdsgränssnittet vilket var mycket trevligt. Fantastiskt kul att vara tillbaka i något slags normalläge. BSK var som det skulle, även vädermässigt; det regnade till och med när det var uppehåll.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
På grund av jobb och teaterbiljetter var jag inte på konventet förrän lördagen denna gång. Men då var det banne mig dags för indiespel!

Jag arrade alltså Indiehörnan, en sorts indierum fast på BSK. Jag hade bord i samma sal som kaffet, så jag tror jag vann.

Först fick jag spela mitt livs första omgång Honey Heist, där jag spelledde @kwarnberg, en herre och en dam jag inte kände igen sedan tidigare, i en liten kupp mot Honungsmässan. Överraskad av hur lattjo det var, och pendlandet mellan att gå 100% björn och 100% kriminell var helt klart något som gav upphov till dråpliga situationer. Dessutom lätt att sälja in, eftersom det till sin form spelas ganska traditionellt med spelledare, tärning och grejer.

Spelpass två blev en omgång Candidate, nu förstärkt av @ceruleanfive och Anna från Svartviken. Det är ett spel jag hittat på min jakt efter extremt korta spel, och vi var klara efter c:a 40 min inklusive en regelgenomgång. Man spelar presidentkandidater i två scener. Först på en presskonferens där man presenterar sig och grillas av reportrar (de andra spelarna blir då reportrar) och sedan i en avslutande, gemensam paneldebatt framför TV-kamerorna. Enkelt, extremt regellätt och med hårt fokus på sitt koncept. Jag tror det här är ett nytt standardspel för mig just för att det är öppet och indie, men ändå väldigt lätt att förklara.

Nästa spel blev en omgång Blööd Fëüd med spelets skapare @APM och två kompisar från lokala föreningen. Skoj spel, särskilt att få spela det med en 65+ kvinna. Det finns inte många sådana i spelhobbyn, och att spela just ett spel om toxisk maskulinitet med en sådan individ gav det en extra krydda.

Sedan avslutades kvällen med en stor omgång Final Girl tillsammans med bläckfiskar, Mindypoddare och svartvikare. Ett konferenscenter i ett snöigt Norrland får besök av ett peppigt gäng stockholmare, men ett monster möter dem i kylan och snön. En omgång med glimten i ögat och mycket starka rollprestationer. Klart kul omgång.

På söndagen blev det ett test av Villagesong, ett spel jag tyckte massor om, men inte riktigt lyckats visualisera på egen kammare. Men här blev det tydligt och jag är säker på att den där lilla kortleken kommer åka fram fler gånger. Ett bra spel med ohyggligt höga produktionsvärden. Snyggt och bra är inte alltid kompisar, men här var det helt klart så. Rekommenderat spel.

Utöver det spelade jag lite brädspel (the Grizzled, Citadels) och pitchade indiespel till många som kom förbi, men inte riktigt vågade / hade tid att spela. Det var en hel del folk som stod och bläddrade i spelen, och några ex lånades ut för att läsas igenom av konventsdeltagare. Enligt ryktet spelades en omgång Hot guys making out med mitt lånade ex, men jag fick ingen rapport om hur det gick.

Tror det var allt. Klart bra konvent. Mer spel nästa år.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Konvent :love:

Jefla omak att ha två konvent samma helg, dock? Särskilt när det är en helg jag är upptagen!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Jag spelade Flamme Rogue med en kompis, gick och käkade på Pitchers och insåg att folk är högljudda. Allt efter det är mest ett dimmigt töcken. Men jag har en fin Skrômt-bok nu i alla fall.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag spelade kortspelet Grizzled - och överlevde (eventuellt pga en regelmiss). Jag spelade mycket med @Khan: Blood Feud, och Final Girl samt Villagesong som var en riktig höjdare.

Övrig tid spenderades i montern med @ceruleanfive. Det var hemskt trevligt att träffa folk igen.
 
Top