Nekromanti Brytvärden

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag funderar på att lägga till någon sorts brytvärde (på vapen) i Blood & Bronze, eftersom
- det är roligt när saker går sönder
- det ger en "wohoo, jag hittade något!" känsla utan att man hittar magiska saker
- det gör att striderna blir mer dynamiska, när man måste byta vapen, slita till sig en trädgren eller börja brottas istället.

Problemet är att jag inte kan komma på en rolig brytvärdes-regel, och en tråkig regel kommer aldrig att användas. Jag behöver hjälp:
Hur skulle du utforma en enkel och/eller rolig (brytvärdes)regel som tvingar krigaren att ibland byta vapen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Först och främst skulle jag göra en skillnad på improviserade och tillverkade vapen, eller något i den stilen, där improviserade saker går sönder oftare.

Dvs saker som grenar, stolar, flaskor och sånt kan mycket väl vara fullgoda vapen att slåss med, men de kommer att gå sönder, så slåss du med dessa så kommer du bli tvungen att byta vapen ofta jämfört med om du slåss med tillverkade vapen.

Detta för att se till att det fortfarande lämpar sig att skaffa "riktiga" vapen och inte bara gå runt med en bunt pinnar i en säck på ryggen.

Sen tycker jag också att det är viktigt att riktiga vapen inte går sönder allt för lätt, för då blir det nog ganska lätt slapstick över det hela, jag tycker också att ett KPliknande system för brytvärden är tråkiga och väldigt jobbiga, för då blir det ett evigt letande efter "det helaste svärdet" efter en fight när man plundrar motståndarna, gör det då hellre till någon slags slump att varje gång ett vapen parerar en skada som överstiger brytvärdet så slår man en 100% så har varje vapen ett procentsatts för att gå sönder i det här läget. Feta metallklubbor och stridshammare kanske har 5% chans, medan en trästav har 50% chans.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Tanke: Vanliga vapen: Baka in det i kritiska skador/fummel-händelser (el liknande)? Vissa vapen har kanske tålighetsvärde, så att de tål att få resultatet ett par gånger (typ checkrutor eller nåt?).

Improviserade vapen: Vid misslyckad parering/anfall går de sönder, alt gör man en check för att se om de fortfarande är hela.

Min quick-and-dirty-lösning. Ingen använde någonsin BV i mina grupper - för många subsystem-syndrom. :gremsmile:
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Det enda spel jag någonsin använt BV i är Trudvang, eftersom de exploderande tärningarna gör att man kan hugga av nåns svärd direkt.

Men ja, det är ett problem att bokföring är tråkigt. Å andra sidan funkar det ju för bågar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Olav said:
Det enda spel jag någonsin använt BV i är Trudvang, eftersom de exploderande tärningarna gör att man kan hugga av nåns svärd direkt.

Men ja, det är ett problem att bokföring är tråkigt. Å andra sidan funkar det ju för bågar.
Tänk på att ett system där BV sänks gradvis tills vapnet går sönder även kan motverka det du är ute efter. Pragmatiska spelare kommer hela tiden se till att uppgradera sina vapen så fort de börjar bli slitna (om de har råd) för att undvika att de går sönder.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
När du blir träffad kan du välja att göra en desperat parering där din sköld splittras eller ditt vapen bryts i stället för att ta skada. Något vapen, till exempel svärd eller vapen av järn, kan ha fördelen att det slås ur handen i stället för att brytas, om det inte parerar ett anfall från ett annat liknande vapen.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Så gör vi med sköldar. Skulle kanske kunna fungera med vapen också. Fast då ska det innebära ett offer, vapnet ska inte bara slås ur näven. Legendariska vapen ska naturligtvis kunna smidas samman igen, efter kända förlagor.
 
Top