Brysseltips?

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
102
Nu har jag och familjen avklarat sambons släkt och vi har några fria dagar i Bryssel. Roliga tips på saker att göra mottages gärna, serie/skiv/antikaffärer, kultur, museer, kuriosakabinetter eller vad som.
Tips på saker som kan roa en femåring tar jag gärna emot också.
/ Måns
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Inte utan att man känner sig lite kallad ;)

- Seriemuseet Belgian Comic Strip Center 20 rue des Sables. Trevliga om inte jättestora utställningar, välsorterad butik i en jättevacker jugendbyggnad av Horta.
- Speaking of which, Hortahuset i Chatelain. Den store jugendarkitektens bevarade hem i ett väldigt trevligt kvarter.
- Naturhistoriska museet vid Parc Leopold, kan kombineras med visit till Europaparlamentet, Parlamentarium och House of European History.
- Jubelparken/Parc Cinquantenaire med ett trevligt historiskt museum, och en ganska daterat militärhistoriskt museum som dock har fina första världskrigspansarvagnar.
- Hela området runt Place Royale. Under/bredvid kungliga slottet finns ett gäng tunnlar som är de gamla gatorna och grundarna i Palats Coundenberg. I anslutning, de tre konstmuseerna (OldMasters, Moderna och Magritte). Kolla vilka utställningar som går på Bozar (också runt hörnet).
- Kolla även vad som är på gång vid Tour & Taxi. Lite svårt att ta sig till, men har trevlig mathall.
- Du har redan sett Grand Place va? Det är annars slående och museet i Spanska Huset är ganska trevligt.
- Ett nytt ölmuseum öppnade precis i gamla Börsen. Jag har inte varit där själv och är osäker på om det är öppet för allmänheten.
- St Gille är ett trevligt område om man vill äta och dricka, och i närheten finns Porte de Halle, ett charmigt museum i ett gammalt porttorn. Det är dock väldigt litet, så inte värt en avstickare i sig.

Bryssel är en underskattad stad, men om du har flera dagar kan det vara värt att besöka de charmiga flamländska städerna - i första hand Gent, men även Brygge, Antwerpen, Leuven och Mechelen.

Säg till om du är intresserad av öl eller chocklad.

Skall klura på om jag kommer på något mer
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Tyckte de hade en del bra secondhand bokaffärer när jag var där i våras. En del sålde till och med lite rollspel, och en del av dem på engelska.

Annars en ganska kass stad i mitt tycke, och helt omöjlig med barnvagn (fast det kanske man inte har längre när man är fem?).

Ghent och Bruges är däremot väldigt sevärda.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
102
Tyckte de hade en del bra secondhand bokaffärer när jag var där i våras. En del sålde till och med lite rollspel, och en del av dem på engelska.

Annars en ganska kass stad i mitt tycke, och helt omöjlig med barnvagn (fast det kanske man inte har längre när man är fem?).

Ghent och Bruges är däremot väldigt sevärda.
Oj det hade jag gärna botaniserat i, dessvärre har den lilla dåligt med tålamod och är inte van vid storstadstrafik. Då är Bryssel en ganska dålig inkörsport.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
102
Inte utan att man känner sig lite kallad ;)

- Seriemuseet Belgian Comic Strip Center 20 rue des Sables. Trevliga om inte jättestora utställningar, välsorterad butik i en jättevacker jugendbyggnad av Horta.
- Speaking of which, Hortahuset i Chatelain. Den store jugendarkitektens bevarade hem i ett väldigt trevligt kvarter.
- Naturhistoriska museet vid Parc Leopold, kan kombineras med visit till Europaparlamentet, Parlamentarium och House of European History.
- Jubelparken/Parc Cinquantenaire med ett trevligt historiskt museum, och en ganska daterat militärhistoriskt museum som dock har fina första världskrigspansarvagnar.
- Hela området runt Place Royale. Under/bredvid kungliga slottet finns ett gäng tunnlar som är de gamla gatorna och grundarna i Palats Coundenberg. I anslutning, de tre konstmuseerna (OldMasters, Moderna och Magritte). Kolla vilka utställningar som går på Bozar (också runt hörnet).
- Kolla även vad som är på gång vid Tour & Taxi. Lite svårt att ta sig till, men har trevlig mathall.
- Du har redan sett Grand Place va? Det är annars slående och museet i Spanska Huset är ganska trevligt.
- Ett nytt ölmuseum öppnade precis i gamla Börsen. Jag har inte varit där själv och är osäker på om det är öppet för allmänheten.
- St Gille är ett trevligt område om man vill äta och dricka, och i närheten finns Porte de Halle, ett charmigt museum i ett gammalt porttorn. Det är dock väldigt litet, så inte värt en avstickare i sig.

Bryssel är en underskattad stad, men om du har flera dagar kan det vara värt att besöka de charmiga flamländska städerna - i första hand Gent, men även Brygge, Antwerpen, Leuven och Mechelen.

Säg till om du är intresserad av öl eller chocklad.

Skall klura på om jag kommer på något mer
Horta och seriemuseet har jag varit på under tidigare resor, gillade dem skarpt. Gillar de turistiga centrala delarna också men är ett helvete om man blir hungrig, bara choklad överallt. Vi tog oss dock till Naturhistoriska, som var en fräsch och kul överraskning jämfört med svenska motsvarigheter.
Tack för de kulturella tipsen, ska se om det går att boka in nån konstutställning.

Belgisk choklad är jag portad från av min sambo efter att ha svarat "den var också god" på vartenda smakprov på en provning. Ölutbudet gör mig matt men åker gärna hem med ett glas till min favoritöl (Orval) var man nu hittar sådana.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Afrikamuseet är rejält uppdaterat sedan några år.
Det var en riktig fest i kolonialromantisering innan, med en elfenbensbyst av Leopold II och Stanleys anteckningsböcker. Var där med brittiska kollegor, och hakorna släpade i golvet...

Men den uppdaterade versionen är utmärkt och från ett afrikanskt perspektiv. De har behållit lite av det gamla men problematiserat.

Oj det hade jag gärna botaniserat i, dessvärre har den lilla dåligt med tålamod och är inte van vid storstadstrafik. Då är Bryssel en ganska dålig inkörsport.
Trafiken i Bryssel är sämst. Undvik. Till de flamländska städerna går det tåg. I Bryssel självt för man veta vart man ska lite. Stora delar är lite grå och slitna, men det finns också härliga torg och terasser. Kvarteren St Gille och Chatelain är trevliga. Inne i stan går det att strosa söder om Grand Place på båda sidor om allen Anspach. Saint Katherine är trevligt. Man hittar ofta det lite ruffiga bredvid gamla jugendhus - det är charmen
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Orval? Bra smak. Det finns 'turistiga' ölaffärer runt Grand Place där det brukar gå att köpa exotiska glas, och det är kanske enklast. Annars har flera stormarknader orvalglaset - bland annat min lokala Delhaize. Men den ligger i La Hulpe utanför stan. Och jag vet inte exakt var man kan hitta den.

Om du åker till Gent (den bästa flamländska staden) så finns det åtm. ett ställe med lagrad (vanligtvis 6 månader) Orval.

Trappist är ju bara en av Belgiens många öltraditioner. Hur ställer du dig till Lambic, Saison eller veteöl
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
102
Orval? Bra smak. Det finns 'turistiga' ölaffärer runt Grand Place där det brukar gå att köpa exotiska glas, och det är kanske enklast. Annars har flera stormarknader orvalglaset - bland annat min lokala Delhaize. Men den ligger i La Hulpe utanför stan. Och jag vet inte exakt var man kan hitta den.

Om du åker till Gent (den bästa flamländska staden) så finns det åtm. ett ställe med lagrad (vanligtvis 6 månader) Orval.

Trappist är ju bara en av Belgiens många öltraditioner. Hur ställer du dig till Lambic, Saison eller veteöl
Mottar gärna några random förslag på de två förstnämnda 🙂.
Hade också tänkt kolla glas på stormarknader men finns inte tid, blir väl centrum antar jag.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Det var en riktig fest i kolonialromantisering innan, med en elfenbensbyst av Leopold II och Stanleys anteckningsböcker. Var där med brittiska kollegor, och hakorna släpade i golvet...
I vår Space 1889-kampanj har Leopold II fått det välförtjänta inofficiella tillmälet "solsystemets ondaste karl".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
I vår Space 1889-kampanj har Leopold II fått det välförtjänta inofficiella tillmälet "solsystemets ondaste karl".
Dystert välförtjänt tyvärr. Han står ju även staty på flera ställen i staden.

Belgien har verkligen inte gjort upp med sitt koloniala arv så väl som de borde, även om den nya versionen av Afrikamuseet är ett tydligt steg i rätt riktning (nu på pluskontot istället för minuskontot)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
- Seriemuseet Belgian Comic Strip Center 20 rue des Sables. Trevliga om inte jättestora utställningar, välsorterad butik i en jättevacker jugendbyggnad av Horta.
De har även en riktigt bra carbonara i restaurangen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Mottar gärna några random förslag på de två förstnämnda 🙂.
Hade också tänkt kolla glas på stormarknader men finns inte tid, blir väl centrum antar jag.
Vad gäller Lambic finns det ju flera addresser lite utanför staden, som 3 Fonteinen och in de Verzekering tegen de Grote Dorst. Men flaggskeppet i Bryssel är kanske också det mest omissbara: Bryggeriet och Museet Cantillon. Det har blivit rejält turist-ölnördigt, men har fortfarande intressanta bryggerilokaler och bland världens godaste geuze, kriek och lambic.

Bryssels kryllar av trevliga ölkaféer. Kan rekommendera La Tana, Moeder Lambic (Fontainas och St Gille), Nuetigenough (mat + dryck) och GIST. Det går även utmärkt att botanisera bland kaféer och pubbar, särskilt runt St Gille, Chatelain, St Gery och St Katherine. Den keltiskinspirerade källarpubben Porte Noire har bra öllista och klara fantasyvibbar. På alla de här ställena bör du kunna hitta god lambic och även en och annan saison (som är mindre av en brysselsöl). Vad gäller Saison är referens Brasserie Dupont, godaste experimentella (och min favorit) Fantome och även Blaugies (väldigt traditionell) och de Ranke (pappa till humlens återtåg till Belgien, innan craft beer vågen) har goda saison.
 
Top