Nekromanti Brutna svärd

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
I ett av mina äventyr så fann en spelare ett svärd som hade tillhört hans far, problemet var att svärdet hade knäckts av hans fars fiender.

Så min fråga är om man kan "smida" ihop ett svärd som är avslaget eller är det en omöjlighet. Kanske några allvetare kan hjälpa mig i denna fråga :gremsmile:.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Det går ju att smida om svärdet från början, men det går också att smida ihop det. Med risk för att det kan bli svagare vid smidestället.

Rollspelsmässigt tycker jag inte det borde vara några problem alls, det finns ju prejudikat för hopsmidande av svärd i fantasy litteraturen.

Jag tycker du borde tillåta det.

Lycka till
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Problemet är ju att det inte är värt det.
Det skulle ju vara om det finns någon magi i svärdet(så som Narsil).
Och om svärdet är magiskt så finns där ju också en excellent förklaring varför svärdet precis som vanligt när det har blivit ihopsmitt, Magin har sammanfogat det.

När man värmer upp svärdet annars så förlorar man härdningen, kolhalten förändras och svärdet bli ändå svagare i fogen än det var från början.

Nej, om det är gjort av något speciellt material(meteoritjärn eller något sådant) så är det nog bättre att smida om det totalt(även om du behöver lägga till mer material för det i och med att material har förlorats vid fejning osv)..
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Det är ett helt vanligt svärd...väldigt fint smitt men inga speciella fördelar med det. Tänkte bara kolla om det skulle funka i verkligheten att få ihop svärdet, även om svärdet skulle förlora mycket av den hållbarhet som det hade,

Äventyret är till EON i fall någon undrar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Så min fråga är om man kan "smida" ihop ett svärd som är avslaget eller är det en omöjlighet.
Det är egentligen en enkel fråga att svara på.

Behövs det spelmässigt? I så fall går det.
Gör det inte skada på kampanjen och spelarane väldigt gärna vill det? Då går det nog också.
Gör det skada på kampanjen? Då går det inte.

Eventuellt så kan du kräva att det krävs magi för att göra det på ett bra sätt, alternativt att man måste hitta den legendariske mästersmeden Slägge. Sådant kan bli ett äventyr i sig.
 
Top