Nekromanti Bruten arm

sholi

Veteran
Hej jag har letat ett tag nu... funderat och funderat...

När man bruter en arm, revben strålben eller ryggrad för den delen borde det göra ondare och man borde få mer trauma, smärta men i reglerna hittar jag inte denna ökning.

Jag ser inte att det blir nån skillnad om man bryter armen eller inte... Förrutom att den blir obrukbar men man borde få ondare och lättare att svimma?? (mer smärta alltså)

Snälla svara så fort ni kan...

Stridsfursten

Veteran
hmm vad jag har förstått av reglerna så får man inte mer skada, men däremot så läker ju skadan betydligt långsammare...

om ryggraden bryts då blir man väl förlammad??

sholi

Veteran
men det borde ju göra ondare och så att man kommer närmare att svimma om man bryter armen än om man inte gör det...??

Kenzui

Warrior
jag säger up till SL. om du bryter armen så får du ju ont i den så säg så här nu har du en hel arm och jag slår på den det gör lite ont och nu har du en bruten arm och jag slår på den då gör det väldigt ont så dubbla den vanliga smärtan eller nåt! inget officielt men det blir bättre spel! HA DET BRA!!!

Foggmock

Myrmidon
Du har helt rätt, en bruten lem gör avsevärt mycket ondare än den vanliga skadan. Ömmande smärta av den sorten som uppstår blir ju rejäl bara man petar på skadan, men går över ganska fort. Jag har inga bra regelsiffor för att simulera en bruten lem, men däremot så är brutna revben inte så farligt. Hade en kompis som en dag upptäckte att han hade brutit ett revben, men har inget minne av att ha gjort något våldsamt som kan ha brutit det.

Sen beror det också på vilken sorts benbrott vi snackar om. Ett benbrott där ena pipan hamnar fel efter brottet är avsevärt mycket värre än om benet "bara" spricker så att säga. Smärtan uppstår i första hand när ändarna på benpipan går emot något, som den andra benpipan eller bara muskler. Smärtökningen borde IMO vara högre än traumaökningen, och blödning blir bara aktuellt att öka om det blir en inre blödning.

Du är på rätt spår, men så mycket mer kan jag inte hjälpa dig. :gremsmile:

sholi

Veteran
tack!! till eon 3 kanske man borde införa en lista så som kapade kroppsdelar... Fast denna skulle varaa för brutna lemmar...?? jag skulle uppskatta den i a f....

HerrBjörn

Warrior
Ganska garanterat liksomatt man dör om nacken bryts och man inte får direkt vård..(om den hamnar snett efter att frakturen skapats alltså)

Det där med andra benbrott i armar osv.
Jämför med uttmatning..
Där kan du få långti & stridutmmatning..
Varför inte bara göra så att man kallar den vanliga smärtan för "långtidssmärta" och den du får av benbrott för "stridsmärta"
Alltså: en benpipa som inte är bruten ger Ob1T6 "Stridsmärta" utöver den vanliga..(Stridsmärtan märks med vertikala streck istället för kryss)
En benpipa som spricker ( misslyckat slag i brytrisk) Ger Ob2T6 "Stridssmärta..
En Benpipa som krossas (fummelslag i brytrisk)
Ger Ob3T6 "Stridssmärta"..
Hur länge stridssmärtan ska verka vet jag ej..
Kanske att man får tillbaka ett(1)/12 minut motsv. 5/timma istället för 1/timma som med vanlig smärta.
Den kommer troligtvis inte börja verka förens efter stridens slut då adrenalinet i kroppen slutar pumpa runt men hur man gör med det är som sagt lite hur som helst..
(beror på vad gruppens SL tycker)
Vad sägs om mitt lilla förslag??
Detta är bara ett utkast jag kom på alldeles nyss så om ni vill ändra eller kritisera något (konstruktivt) är jag idel öra..

Anledningen till att man får tillbaka denna nya smärta snabbare är att det är den smärta som kommer precis när "benet" i kroppen bryts av och är den som gr mest ont men försvinner snabbast..

HerrBjörn

Warrior
Iof. är det ju så att om man hugger en benpipa på någon
så får man slå ett styrkaslag för att dra ut vapnet..
Lyckas slaget får den träffade förutomde bestämda skadorna
ytterligare Ob1T6 trauma, smärta & blödningstakt vilket troligvis kan motsvara smärtan när vapnet slits ut ur kroppen...

HerrBjörn

Warrior
Nae...
Det köper jag ej..
Officiella regler som kan korigeras och böjas lite efter behag
är mycket bättre än att bara köra på en höft sådär...