Nekromanti Brutaliteter!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Brutaliteter!

Det här är mitt system för kritiska träffar och osedvanligt brutala skador för Fantasy!. Systemet är väldigt enkelt och läggs ovanpå det existerande Fantasy! systemet. Det fungerar så här:

Om du rullar en lyckad attack mot en motståndare och har rullat tre eller fler av samma nummer på dina tärningar så genomför du en Brutalitet! Alltså, rullar du 4d6:or och du rullar 5,5,5,1 och det är en lyckad attack genomför du en Brutalitet!

Vilken Brutalitet! man genomför beror på vilket nummer man rullar flera av samma av och hur många man rullar. 1:or är Brutaliteter! riktade mot motståndarens huvud, 2:or är riktade mot torson, 3:or är riktade mot höger arm, 4:or är riktade mot vänster arm, 5:or är riktade mot höger ben och 6:or är riktade mot vänster ben.

Brutaliteter! Fungerar bara i närstrid eftersom bågar är för barn och alver.


Huvud (1:or):

3: Med ett snabbt och smidigt slag hackar du av ett av ditt offers öron eller deras näsa.

4: Du sticker till innanför din fiendes gard och sticker ut ett av hennes ögon.

5: Med överväldigande kraft slår du ditt vapen rakt in i din motståndares käke. Du krossar tänder, bryter käckbenet och kapar bitar av tungan. Motståndaren kommer ha problem att prata för resten av livet. -1 närvaro.

6: Med ett fruktansvärt slag förstör du din motståndares ansikte. Du skalar av skin och brosk, knäcker ben och lämnar ditt offer med att ansikte som kommer skrämma barn. -2 närvaro.

7: Du krossar först din motståndares huvud med ett slag som skickar hjärnsubstans och benflisor flygande, sedan skiljer du huvudet från kroppen med ett andra slag.


Torso (2:or):

3: Med en rad noga riktade slag öpnar du stora hål i din motståndares rustning så att den inte skyddar henne längre.

4: Du slår vildsint under din fiendes gard och krossar hennes revben. -1 till fysik tills hon får sjukvård.

5: Du slår din fiende rakt i bröstkorgen med paralyserande kraft. Hon förlorar sin nästa stridsrunda.

6: Du sticker ditt offer i bröstet och kollapsar en lunga. Hon börjar hosta blod och kommer inte överleva den här striden även om hon vinner.

7: Du öppnar din fiendes buk med ett brutalt hugg och slter sedan ut hennes tarmar. Hon dör alldeles för långsamt och kan inte göra något annat än att försöka hålla sina tarmar på insidan.


Armar (3:or och 4:or):

3: Med en oväntad stöt slår du vadän din fiende håller i sin hand ur den.

4: Du pressar attacken och träffar din fiendes hand. Hon förlorar en finger.

5: Med en brutal attack hackar du till din fiendes armbåge och skadar den. Din fiende har -3 tärningar för allt hon gör med den armen.

6: Du kapar din fiendes hand, blod sprutar överallt och ditt offer kommer för alltid ha svårt att simma i en rak linje.

7: Med ett vrål och tre fruktansvärda attacker i rad hackar du av din fiendes arm vid axeln. Hon måste klara ett fysik slag med minst 3 framgångar för att inte dö på fläcken.


Ben (5:or och 6:or):

3: Du sparkar till din fiende rakt i knäet och gör det svårt för henne att röra sig under resten av striden. Hon kan nu bara röra sig hälften så fort tills stridens slut.

4: Du sveper din fiendes ben och skickar din fiende till marken. Hon måste ägna hela sin nästa runda åt att resa sig.

5: Du sätter ditt vapen genom din fiende fot. Hon kan antingen röra sig eller attackera tills hon fått vård.

6: Du hackar av din fiendes ben under knäet med ett enda vilt hugg. Hon har minus tre tärningar till fysik för alla handlingar där hon behöver stå upp tills hon skaffar en protes.

7: Du hackar brutalt ditt vapen rakt in i din fiendes höft och sedan sätter du ditt ben mot din fiendes och använder ditt vapen till att bryta höften rakt av. Ditt offer har permanent förlorat användandet av det benet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Awesome!! Ett liknade system finns förresten i Saga. Som i sin tur var inspirerat av det i WarhammerFRPG 1ed.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Arfert said:
Awesome!! Ett liknade system finns förresten i Saga. Som i sin tur var inspirerat av det i WarhammerFRPG 1ed.
Jag har inte läst Saga men jag var inspirerad av systemet i WarhammerFRPG 1ed :gremsmile:
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Skitfett MEN innebär inte alla ettor att spelaren med all säkerhet inte bara missade, utan också fumlade?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
carrot said:
Skitfett MEN innebär inte alla ettor att spelaren med all säkerhet inte bara missade, utan också fumlade?
Du fumlar om mer än hälften av dina tärningar är 1:or så du kan lyckas att få en massa 1:or och ändå träffa om du har en rejäl tärningspöl eller rullar en massa 6:or. Vilket är poängen här, alla Brutalitets! träffar mot huvudet är rejält otrevliga och lämnar permanenta skador. Så det är skitsvårt att få huvudet Brutaliteter! men när man får till dem gör de rejält ont :gremsmile:
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Ahhhh, men det låter ju faktiskt inte så dumt!
Ska lätt ha det här i åtanke nästa gång vi kör.

"Du krossar först din motståndares huvud med ett slag som skickar hjärnsubstans och benflisor flygande, sedan skiljer du huvudet från kroppen med ett andra slag."
Detta får mig att tänka på filmen Bert den sista Oskulden, och jag älskar det!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Tomatalven said:
Det här systemet ger ju Fantasy! en touche av Mord-a-palooza :gremlaugh:
Mitt bidrag till rollspelsvärlden är onödigt brutalt våld! Jag är ganska nöjd med det :gremlaugh:
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Arfert said:
Awesome!! Ett liknade system finns förresten i Saga. Som i sin tur var inspirerat av det i WarhammerFRPG 1ed.
Visst hade MERP riktigt feta critical hits i sina tabeller? Av typen "ditt slag trycker ner huvudet i kroppen och lungorna sprängs".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
MERP hade Rolemaster critsen som varierade mellan riktigt grymma och att folk snubblade över osynliga sköldpaddor :gremsmile: Väldigt gonzo, väldigt charmigt.
 

Kindtand

Veteran
Joined
12 Aug 2013
Messages
21
Location
Karlskrona
Jag gillar tanken på brutaliteter som resultat av ett snyggt tärningsslag. Det som gör att det inte kommer funka så bra i vår grupp är just de målande beskrivningarna vi redan har på våra svärds- och yxdueller. Om man på ett snyggt och målande sätt beskrivit hur man siktar in sig mot sin fiendes armhåla med sitt yxhugg samtidigt som skurken försöker försvara sig med att snabbt få sitt kortsvärd ivägen för barbarens hugg så blir det lite knas om brutalitetsslaget gör att man får superbra träff mot låret.

Det blir lite som en efterkonstruktion. Jag satsar på att alltid göra striderna engagerande och köttiga. Men jag kommer i framtiden använda mig av brutaliteter enligt det nämnda konceptet att det blir lite hemskare för motståndaren. Kanske extra skada som krydda på moset.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
När jag spelledde D&D 3.5 använde vi ett system där enbart "nameds", alltså RP och namngivna monster, fick använda brutaliteter. Funkade finfint! Då slapp man få hjärnan mosad av en husmus om tärningarna fick tokspel, men man var fortfarande nervös eftersom nästan varje encounter hade en named boss. Rekommenderas!

Vi körde med critical hits deck.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
MattiasLejbrink said:
När jag spelledde D&D 3.5 använde vi ett system där enbart "nameds", alltså RP och namngivna monster, fick använda brutaliteter. Funkade finfint! Då slapp man få hjärnan mosad av en husmus om tärningarna fick tokspel, men man var fortfarande nervös eftersom nästan varje encounter hade en named boss. Rekommenderas!

Vi körde med critical hits deck.
Det här låter som ett bra sätt att göra det på :gremsmile:
 
Top