Nekromanti Brutalhockey

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Läste igår natt igenom kapitlet om sport i Euro där "blood hockey" bland andra extremsporter nämndes. Tankana mina började snurra kring det en kortare stund och jag fantiserade om ninjor där på isen med skridskorna ständigt i halshöjd, rakbladsvassa stålklubbor och handgranater till puckar. Fast.. Det kan ju vara landhockey också, skulle enligt mig förstöra en del av charmen men vad som är min uppfattning om charmig sport är en helt annan historia.

Är det någon annan som haft liknande tankegångar alternativt får det nu?

Det e ine så att jag missat en massa smaskiga beskrivningar på blood hockey m.fl?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Salute of the Jugger

Klassiker (hrrrmmm) med Rutger Hauer. Variant av rygby och gladiatorer.

The Tournament - Real Guns, Real Fleshwounds, Real Death and Highest Pricemoney ever.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Rollerball

Någon som har sett den? Orginalet var o.k. Känns helt klart som en cybersport. :gremsmile:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Rollerball

Hur kunde jag missa den! Har dock inte sett nya filmen. Kom även att tänka på The Running Man, men då bör man läsa boken av Richard Bachman/Stephen King.

Sen har vi ju Death Race 2000...

Kanske lite hederlig Car Wars / Autoduel...
 

Attisen

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
51
Location
Lindome
Anna brutalsport (lite OT)

Kom bara att tänka på att jag har för mig att jag någon gång lät mina spelare gå och kolla på en sport från ett amiga spel. Typ amerikansk fotboll men allt verkar vara av hjärn. Väldigt brutalt och kul. Någon som minns vad det spelet hette? Speedball kanske?

Det är ialla fall ett såna element som ger neotech en kul framtidsatmosfär på en lägre nivå. En liten detalj som sporten som folk kollar på efter jobbet. Hur den ser ut och så. Mer sånt!
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Anna brutalsport (lite OT)

appropå amerikansk fotboll. I början av 1900-talet så höll det på att förbjudas för det var 18 pers som dog på en sesong(eller hur det stavas). Om man vill ha lite extrema sporter i länder som har ganska hårda lagar så kan det vara ett altrenativ. Det är ju inte sportens främsta mål att folk ska dö utan det blir lite som av en bieffekt(dock tillräckligt för att folk ska bli nöjda). Nu är jag inte expert direkt på extrema sporter så ta inte mitt inlägg på allt för stort allvar
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Speedball 2

Och får snart en uppföljare i form av Speedball Arena till PC. Poängen med den sporten var att den spelades av dömda brottslingar varför deltagarna var ganska hårdföra med många dödsfall och skador som resultat.

Själv tycker jag att Thaiboxning, antigravboll och hockey på friktionsfri is är passande cybersporter. Den uppmärksamme känner igen en del från Mutant (cyberverisionen). Folk i företagstoppen spelar squash och hologolf.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Rollerball

Den nya filmen skall undvikas till varje pris. Det är ett under att den ens fick släppas, så dålig är den, men man kan väl anta att de slängt för mycket pengar på den och haft med för många högbudgetnamn för att inte släppa skräpet.

Information om filmen finns här, och i mitt tycke är 2.8 för högt betyg... :gremtongue:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Anna brutalsport (lite OT)

Om man vill skapa en sport med mycket skador så är det nära till hands. Man tar helt ekelt en fysisk sport med massor av närkontakt och skär ned på reglerna och behåller i stort sett endast de som säger hur man göra mål...
 

Tavili

Veteran
Joined
29 Oct 2002
Messages
88
Location
Södertälje
Re: Anna brutalsport (lite OT)

För tankarna till den Australiensiska rugbyvarianten. Annars om man vill göra en liten lätt extremsport kan man ju ta Amerikansk fotboll utan skydd och lägga in lite mysiga armbågstacklingar och annat smått o gott. Det är en ganska hård sport som den är idag med skydd och allt. Detta kan jag säga med tre spelade säsonger :gremgrin:. Finns inge bättre och tackla bollhållaren :gremgrin:
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Anna brutalsport (lite OT)

Nej, i rugby får man t.ex. inte passa framåt i spelet, det får man däremot i amerikansk fotboll (såvitt jag vet). Sedan finns det väl kanske någon regel i rugby som säger att man inte får tackla personer som inte har bollen... fast jag vet inte... Men första regeln är jag säker på.

Hmm, vattenpolo är en rolig sport annars... allt som inte domaren ser är tillåtet har min tränare sagt till mig.

/Seinet Wintermute - Sitter och lyssnar på Sesame Street - Bert & Kermit Smokin' Weed
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Anna brutalsport (lite OT)

"... allt som inte domaren ser är tillåtet har min tränare sagt till mig."

Det lärde jag mig själv efter min andra säsong som handbollsspelare. Fast det är betydligt roligare att göra saker då domaren ser :gremgrin:

Fast ser man på rugby så är det verkligen ganska brutalt. De som förväntas att vara i smeten och tackla hårt har något som kan liknas vid en hjälm. Fast huruvide den fungerar tvistar de lärde om.
Frånsett några spelregler så är rugby amerikansk fotboll utan skydd och med en mer tolerant domare samt mer spel.
klunga i amerikansk fotboll = avblåsning
klunga i rugby = mjölksyra för spelarna och nån stackars sate som petar bort bollen.
Okej... Det är inte samma sporter då! :gremwink:

Men för att skapa sporter med en massa blod så drar man ner på reglerna samt lägger in något störande moment som får spelarna att koka av ilska.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Anna brutalsport (lite OT)

Haha... har för mig det var en landskamp mellan f.d. Joguslavien (hur det nu stavas) och Vitryssland i vattenpolo runt '68 där matchen var tvingen att avbrytas för att inget av lagen hade tillräckligt många spelbara spelare och det var för mycket blod i bassängen.

/Seinet Wintermute - En annan rolig observation är ju att domaren utvisar folk som klagar på fult spel i vattenpolo. Det händer rätt ofta faktiskt
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Anna brutalsport (lite OT)

Låg inte de länderna i luven på varandra då eller?
Har för mig att det finns en bild (dock endast ett rykte jag hört) där en spelare står blödande med ett söndertrasat öra eller likande. Fast jag vet inte, verkar lite konstigt.

/Baron Marak - Sov sig igenom historialektionerna och hör en massa saker. Får ofta klagomål på sig men blir inte ofta utvisad. Skall även sluta Otea sig nu i denna diskussion.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Hurling...

Vill man ha en sport som kan gå riktigt illa till är det bara att titta på vissa rugbyavarter (som redan nämnts), eller på den fina irlänska sporten hurling.

Det är i stort sätt landhockey, eller bandy på gräs om man så vill, men med lite friskare tag och i stort sätt samma straffsystem som i rugbyvarianterna. Framförallt är det ganska stor risk för skador i samband med skott, då skott vanligen utförs genom att bollhållaren kastar upp bollen i luften och klappar på den tvåhandat på volley... gissa hur ont den bollen gör ;-)... Om någon dessutom råkar stå i eftersvingen är det helt och hållet hans eget problem.

Ont gör det ibland - till och med att titta på... :gremgrin:
 

Tavili

Veteran
Joined
29 Oct 2002
Messages
88
Location
Södertälje
Re: Anna brutalsport (lite OT)

Har för mig att man ej får tackla framifrån i rugby och endast ta tag i midjan. I fotbollen hat jag tagit tag i skyddet vid nacken och dragit ner motspelaren med resultatet att skyddet åkt upp i hans hals. fullt tillåtet. :gremgrin:
 
Top