BRP: Svensk term för (typ) "övre gräns där en färdighet blir svårare/dyra att höja"

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
I den pågående omarbetningen av mitt BRP-hemmabygge har jag bitit i det sura äpplet och återinfört klassiska grundegenskaper på 3T6-skala. Liksom i t ex Mythras är varje färdighet knuten till två grundegenskaper (eller till en egenskap två gånger om) och har en baschans som = summan av egenskaperna i procent. Så långt inga konstigheter.

Men jag vill också införa, inte en absolut övre gräns, men en övre skarv efter vilken färdigheten blir svårare och/eller dyrare att höja. Nuvarande arbetshypotes är att den här skarven blir lika med baschansen x 3. Om du har PSY 12 och således baschans 24% i färdigheten Viljestyrka, hamnar den övre skarven på 72%. Att höja Viljestyrka högre än så går, men det blir svårare och går långsammare. (Jag har inte knackat ut de exakta mekanikerna för det än.)

Mitt bryderi är: vad ska jag kalla den här övre skarven? "Glastak" känns lite fånigt. "Tröskel" känns mer som något i början av höjningen än punkten där den slutar eller åtminstone mattas av.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Något på "platå" kanske, exempelvis platåpunkt, utvecklingsplatå eller kunskapsplatå.

Eller utvecklingssvacka, kanske? Inte riktigt en svacka, dock.

Stegringspunkten?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Varför slår du inte bara höjaslag med en T100 och låter det balansera ut sig självt?

Edit: Så funkar det i HT/KH med den extra finessen att förmågor har inverterat höjaslag. Dessa blir alltså enklare att höja ju högre FV du har, så då blir det ett intressant val att göra för spelaren.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Varför slår du inte bara höjaslag med en T100 och låter det balansera ut sig självt?

Edit: Så funkar det i HT/KH med den extra finessen att förmågor har inverterat höjaslag. Dessa blir alltså enklare att höja ju högre FV du har, så då blir det ett intressant val att göra för spelaren.
Jo, det är tanken. Idén var snarare att själva höjningen blir mindre i taget efter passerad brytpunkt (ett bra ord!), och innan brytpunkten är passerad är man alltid garanterad att höja minst 1 procentenhet.

Så typ, under brytpunkten: Misslyckat = höj 1%, lyckat = höj 1T6+1%.
Över brytpunkten: Misslyckat = ingen höjning, lyckat = höj 1T3%.

Poängen med att lägga in det här är att ge grundegenskaperna en betydelse för färdigheterna utöver bara att ge en baschans.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Gör som Call of Cthulhu 7 och inför grundegenskaper i spannet 1-100 och formulera det du frågar efter något i stil med "När färdighetsvärdet överskrider grundegenskapen höjs kostnaden med X.".
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Gör som Call of Cthulhu 7 och inför grundegenskaper i spannet 1-100 och formulera det du frågar efter något i stil med "När färdighetsvärdet överskrider grundegenskapen höjs kostnaden med X.".
Det gjorde jag faktiskt först, men fick andra problem med det. Bl a att jag ville kunna kombinera två grundegenskaper som bas för en färdighet och då gick snabbt den eleganta enkelheten förlorad.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Känns inte som om du behöver benämnda det med en term.

Höjning​
/.../ Om färdigheten är högre än baschansx3 höjer du 1T3 procentenheter, annars 1T6+1.​

Det är väl ingenting som kommer att återkomma gång på gång? Rollspelare har en tendens att hitta på termer, så att de kan få hitta på termer.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Känns inte som om du behöver benämnda det med en term.

Höjning​
/.../ Om färdigheten är högre än baschansx3 höjer du 1T3 procentenheter, annars 1T6+1.​

Det är väl ingenting som kommer att återkomma gång på gång? Rollspelare har en tendens att hitta på termer, så att de kan få hitta på termer.
Heh, det kanske är en poäng. Jag tänkte mest för att det kunde vara smidigt att sätta ut på rollformuläret på färdighetsraden och då behövdes det en rubrik på kolumnen...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ett annat alternativ vore kanske att låta spelarna ha möjlighet att slå ett GE-slag (med nackdel) istället för FV. Och låta det vara dyrt att höja FV hela vägen. Då spelar GE fortfarande en roll tills RP har höga FV-värden.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Ett annat alternativ vore kanske att låta spelarna ha möjlighet att slå ett GE-slag (med nackdel) istället för FV. Och låta det vara dyrt att höja FV hela vägen. Då spelar GE fortfarande en roll tills RP har höga FV-värden.
Hmm. Intressant idé, får räkna lite på det!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Jag tycker att RuneQuests lösning för att göra grundegenskaperna viktiga är väldigt snygg - du ska slå över ditt färdighetsvärde (eller 96+), men du lägger till din grundegenskapsbonus (litet komplext uträknad enligt tabeller, men skulle kunna ersättas med +5%*(GE1 + GE2 - 20)). Det gör att det snabbt blir trögare att höja riktigt höga färdigheter om man saknar talang (GE) för dem.
 
Top