BRP? OSR? KSR? Nej! FRS!

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad kan åsyftas med fantasi är det en försvenskning av ordet fantasy eller syftar det på att det är ett spel man spelar i fantasin ?

Det är ju en fråga vi måste tvista om i 6-7 sidor framåt och gärna med några djupdykningar i vad ordet fantasi innebär 🤣🤣
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
@Dr_Dängrot Jag tror vi har etablerat att termen fantasy inte fanns på svenska -82 så det var väl något slags försök till översättning som... inte landade så bra :)
Och det här fick mig att fundera på när fanatastik började användas i svenskan, en grymt underanvänd term och samlingsnamn där bland annat rollspel ingår.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det går ofta att ta reda på ganska snabbt hur länge ord använts i svenskan…

(Svenska.se är en väldigt trevlig sajt, tycker jag)
Tacka @krank , jag brukar ha bra koll på sidor att kika upp saker men denna sida kände jag inte till så nu har jag en till resurs att använda mig av :)

Edit: Eller nu när jag faktiskt kikade vet jag ju visst vilken sida det är xD Kändes väldigt bekant från mina år som svensklärare. Jag börjar helt enkelt bli för lat för att leta själv :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Det kan inte ha skiljt många år ändå. När den första handfullen Fighting Fantasy-spelböcker kom ut på svenska 1985-86 hade de taglinen "Ett spännande fantasy-äventyr där DU är hjälten!"

Hur var det, förekom "fantasy" i DoD 2.0? Hittar inte ordet när jag skummar introkapitlet iaf. Även Expert vill jag minnas gärna talade om "sagovärldar".

Edit: "fantasy" förekommer i Expert här och var dock.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Det kan inte ha skiljt många år ändå. När den första handfullen Fighting Fantasy-spelböcker kom ut på svenska 1985-86 hade de taglinen "Ett spännande fantasy-äventyr där DU är hjälten!"
Notera hur vi är i SF redan i bok 4, Starship Traveller, så antingen tänkte de engelska skaparna inte just Fantasy-genren till att börja med, eller så övergav de det omgående.
 
Top