Nekromanti [BRP] Mystiska Krafter i sci-fi

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Så, jag håller på och författar en hård-sf kampanj med setting och allt, primärt i BRP, men jag skriver även regler för att kunna använda en lätt moddad version av SagaGames Fantasy! - Old school gaming.

Kortfattat, en av de spelbara utomjordingarna är galaxens mystiker, en uråldrig art av religiösa filosofiska typer som besitter en mystisk kraft, som i enlighet med artens kulrut och religion, används för att hela och beskydda, medan vissa, de så kallade "Bortvända", använder kraften för ondo, varpå den förändrar skepnad från ett mystiskt helande ljus till en brinnande virvelvind av föruttnande tentackler.

Uppenbarligen kommer jag använda någon av BRP systemets Powers, antingen Psychic Powers, eller Sorcery, eller Magic, eller någon sorts kombination. Men jag vill behålla en nivå av Cthulhu-esk mystik kring dessa varelsers krafter, så till den grad att den upplevs nästan religiös, och jag känner att dessa enkla och tydliga regler liksom kommer att "Mundan-ifiera" kraften, om ni förstår vad jag menar.

Några tips, tankar, eller vidare frågor?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
Ska folk spela varelserna med kraften? Om inte bara ge dem helt olika krafter och förklara inget. Den här killen har telekinesis och den här killen skickar brinnande kött tentakler genom världar för att krossa sina fiender. Båda är samma kraft. Varför? Hur? Vem fan vet, aliens be freaky.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns 2 enkla sätt att göra en kraft mystisk i rollspel.

1. Låt bara spelledarepersoner ha tillgång till kraften. Det finns inget sätt som effektivare gör en kraft "vanlig" än att låta rollperosnerna få tillgång till kraften.

2. Skit i reglerna. Jag antar att du håller med om punkt 1. Eftersom rollpersonerna inte ha tillgång till kraften behöver du inte förklara hur den fungerar. Hitta bara på att det händer konstiga och ologiska saker. På så sätt blir det omöjligt för spelarna att förstå sig på kraften - och det finns inget mer mystiskt än det som spelarna inte förstår.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
God45 said:
Ska folk spela varelserna med kraften?
Bassejr said:
Kortfattat, en av de spelbara utomjordingarna är galaxens mystiker,
Jag var på väg att säga exakt samma sak som de två andra svararna, innan jag såg din rad i inledningsposten.

Men jag nyanserar frågan lite: kan man spela "bortvänd"? Om man inte kan det, så behöver du ju bara formulera regler för den vanliga varianten av kraften.
Du kan också ha regler för den nivå av kraften som rollfigurer kan få tillgång till, men tillåta att det finns individer med mycket starkare krafter.

Men om man kan spela "bortvänd", så behövs det ju också regler för dessas krafter. För att ändå göra krafterna lite otäcka, så kan du köra med att man blir mer och mer monstrifierad om man använder krafterna på onda sätt. Kroppen förvrids, man slutar känna sympati, man börjar skåda "sanningen" att man själv är den bästa varelsen i universum och övriga bör vara tjänare, kompisarna säger upp kontakten, och så vidare...
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
anth said:
Det finns 2 enkla sätt att göra en kraft mystisk i rollspel.

1. Låt bara spelledarepersoner ha tillgång till kraften. Det finns inget sätt som effektivare gör en kraft "vanlig" än att låta rollperosnerna få tillgång till kraften.

2. Skit i reglerna. Jag antar att du håller med om punkt 1. Eftersom rollpersonerna inte ha tillgång till kraften behöver du inte förklara hur den fungerar. Hitta bara på att det händer konstiga och ologiska saker. På så sätt blir det omöjligt för spelarna att förstå sig på kraften - och det finns inget mer mystiskt än det som spelarna inte förstår.
Tanken är att spelarna ska ha tillgång till den mystiska kraften, men jag gillar idén att de inte har full kontroll över den. Jag tänker, jag designar en sorts superkraft av det, med väldigt begränsade effekter, någonting som helar sår, någonting som känner av en aura, och någonting mer, som aktiveras genom ett slag mot en "Projection" skill, eller som en spell med eget procentvärde, och när jag känner att det passar sig, eller när spelaren som besitter kraften uppnår ett vist stadium eller gör eller känner någonting speciellt, kan jag aktivera egna efekter utan att berätta vad som triggade det hela.

för Conversus, de elaka typerna, funderar jag nästan på om en del av grejen med dom är att kraften är "Av-mystifierad". Deras makt-hunger har lett dem till att systimatisera kraften på ett sådant brutalt sätt att de inte längre har tilltro till den, och därmed inte har tillgång till de spontana explosionerna av användbara händelser. Alternativt, att kraften blir Fullständigt spontan, för de förstår sig inte längre på dess natur, och måste därför kan de typ bara hoppa runt och hoppas att vad för tentackler, eld, eller basokaslajm som dyker upp som resultat av det, inte skadar dom utan skadar deras fiender.

Jag känner att jag kommit på rätt spår, men jag fortsätter spåna lite. Vidare idéer är varmt välkomna.
 
Top