BRP-klon: Drakar och Demoner + Mutant

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,873
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Under sommaren har jag lekt med ett experiment i kontrafaktisk rollspelshistoria. Reglerna för Äventyrsspels två flaggskepp, DoD och MT, var i hög grad kompatibla, men det verkar ändå ha varit ovanligt att använda material från det ena spelet i det andra. Jag har försökt skapa ett spel som helt utgår från material som fanns tillgängligt vid årsskiftet 85/86, med en spelvärld som skiljer sig från båda förlagorna men som ändå ligger inom ramarna för dåtidens svenska sf- och fantasy-litteratur.

Reglerna är helt lyfta från 1984 år utgåvor av DoD och Mutant, med lite stölder från Sinkadus och Monsterboken, men jag har försökt formulera dem i egna ord. Det hela är allt för mycket av en pastisch för att ges ut annat än som gratis pdf, men jag hoppas tankeleken kan roa någon annan också.

Äventyrens planet: https://drive.google.com/file/d/1iO9MqkXHMWpSszFYC4SstCqapwOp3Zdu/view?usp=sharing
 
Last edited:
Om jag skrivit spelet utifrån egna preferenser snarare än att begränsa det till vad som fanns på svenska 1985 skulle en hel del vara annorlunda - pendragonslag istället för motståndstabell, 2t6 på reaktionstabellen för att ge neutrala utfall större sannolikhet, mm. Men några slumpmötestabeller kanske inte är ett så himla stort avsteg från mallen...
 
Coolt! Svenska retrokloner är den nya svarta lådan!

Jag började jobba på exakt den kombinationen med ROLLSPEL, men kom fram till att KP och skada är så pass olika kalibrerat att det blev lite stökigt (plus att det skulle ta upp en massa plats att ha innehåll till båda). Du landade i att köra KP och närstridsvapen från DoD, men avancerade vapen från Mutant? Jag är nyfiken på hur du resonerade!
 
Coolt! Svenska retrokloner är den nya svarta lådan!

Jag började jobba på exakt den kombinationen med ROLLSPEL, men kom fram till att KP och skada är så pass olika kalibrerat att det blev lite stökigt (plus att det skulle ta upp en massa plats att ha innehåll till båda). Du landade i att köra KP och närstridsvapen från DoD, men avancerade vapen från Mutant? Jag är nyfiken på hur du resonerade!
Tja, jag tänkte att högteknologiska vapen ska vara farliga (och ovanliga). Men det är ju inte speltestat så... :)
 
Tja, jag tänkte att högteknologiska vapen ska vara farliga (och ovanliga). Men det är ju inte speltestat så... :)
Den stora skillnaden är ju att DoD-rollpersoner har hälften så mycket KP som Mutant-rollpersoner. Men jag tror att det kan ge en cool känsla att energivapnen är megafarliga!
 
Det här blev jag orimligt sugen på att spela! Vilka gamla äventyr borde funka till det här? Marsklandet kanske? Fast byta varelser så klart. Inte drake utan robot osv.
 
Det här blev jag orimligt sugen på att spela! Vilka gamla äventyr borde funka till det här? Marsklandet kanske? Fast byta varelser så klart. Inte drake utan robot osv.
Marsklandet borde funka jättebra. Många andra äventyr som inte är lika platsbaserade kanske kräver mer arbete för att konvertera.
 
På den tiden när jag var ung och spelade gamla Mutants äventyr Den grå döden så slutade det med att RP fick tag i den para-hjälm som var bland storskurken Rutgers samlingar. Och med hjälp av den fantastiska apparat (som såg ut som en pimpad mc-hjälm) kunde nu rollpersonerna resa mellan dimensionerna - alltså från mutant-skandinavien till Ereb Altor och vidare till Midgård, för att sen hoppa över till en galax långt långt borta (alltså jag som SL lät mina spelare få hoppa mellan de fyra spelens spelvärldar i en serie äventyr) :)

Men att hemmasnickra något som detta kom jag aldrig på att göra - störtkul idé :)
 
På den tiden när jag var ung och spelade gamla Mutants äventyr Den grå döden så slutade det med att RP fick tag i den para-hjälm som var bland storskurken Rutgers samlingar. Och med hjälp av den fantastiska apparat (som såg ut som en pimpad mc-hjälm) kunde nu rollpersonerna resa mellan dimensionerna - alltså från mutant-skandinavien till Ereb Altor och vidare till Midgård, för att sen hoppa över till en galax långt långt borta (alltså jag som SL lät mina spelare få hoppa mellan de fyra spelens spelvärldar i en serie äventyr) :)
Cool idé! Finns den manicken med i äventyret? Det är nog mer än tjugo år sen jag läste eller spelade det äventyret.
 
Koolt.

Är stav-/nummerfelen en medveten del av retrokänslan eller något du vill få utpekat?
 
Last edited:
Back
Top