Nekromanti BRP Husregler

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Japp, jag är en dåre, jag vet. Men nu blev det så ändå, att jag ska spelleda* BRP.

Men vad nu, det är ju ett skitlättmoddat system! Då ska det nog gå att få rätsida på det.

Så nu blir det väll av att slänga motståndstabellerna över axeln och kanske ta bort SIZE. Eller?

Vilka husregler föreslår du? Varför? Hur ska jag modda för att få ut maximal speluplevelse?

* För förslag som är beroende av genre eller så så kommer jag använda ett universelt system (den "nya" "rena" BRP boken) och min kampanj är nutid med fantasy, sagor, mysterier, däckararbete, karaktärsutveckling och är drygt 1år lång.

tl;dr: BRP. Husregler. Förslag?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: BRP Husregler - Lite OT

unfair said:
solvebring said:
Är det Chaosium's BRP-bok vi talar om då?
Helt rätt.
Okej, kanoners. Nå, jag äger inte boken. Har funderat på att skaffa den i flera år, men tja, systemböcker är väl inte prio ett för min del. Hade gärna diskuterat BRP men eftersom min kunskaper egentligen grundar sig på de äldre, svenska rollspelen och inte Chaosium's bok så lär det kanske inte bli så bra. Jag har nämligen inte hundraprocentig koll på vad som är universalt och inte när det gäller BRP-systemet.

Men nå, Storlek är något man inte behöver rent regeltekniskt (så ofta), och det som det motsvarar kan man mig veterligen ersätta genom att höfta lite och berätta själv.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Alltså, för att förtydliga. Jag ska spelleda BRP, spelarna har skapat karaktärer och så redan.

Jag vill bara ha en diskussion på vad för bra husregler det finns för BRP. Hur spelar ni? Vad gillar inte ni och hur ska vi komma runt det? Ni vet, det klagas ju så hemskt på BRP men alla säger även att det ska gå att moda lätt, så hur fixar man spelet?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skulle köra på nåt i stil med RQ eller Chuthlu Dark Ages. Fast utan bärförmåga och annat som saktar ner.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
unfair said:
Alltså, för att förtydliga. Jag ska spelleda BRP, spelarna har skapat karaktärer och så redan.

Jag vill bara ha en diskussion på vad för bra husregler det finns för BRP. Hur spelar ni? Vad gillar inte ni och hur ska vi komma runt det? Ni vet, det klagas ju så hemskt på BRP men alla säger även att det ska gå att moda lätt, så hur fixar man spelet?
På rak arm med utgångspunkten DoD91 kan jag säga följande: Jag har skippat motståndstabellen fullständigt. Jag kör alltid på slag och använder mig av differensen istället. Det tycker jag är enklare och mer intressant. Storlek använder jag, men egentligen kan det skippas. Det enda det egentligen ger är längd och vikt vilket folk hellre kan få bestämma själva. Utvecklingsreglerna är galna så jag kör på ett förenklat och mycket snällare system för att använda erfarenhetspoäng för att bli bättre. Det är dock väldigt ruttet och inte skalenligt för tillfället men jag har aldrig lyckats hitta någon bra balanspunkt där. Jag stör mig förövrigt på att gamla svenska rollspel inte är skalenliga vad till exempel gäller stridsduglighet så där har jag själv satt in en skala för att mer FV ger fler stridshandlingar etc.

... That's about it, tror jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
unfair said:
Ni vet, det klagas ju så hemskt på BRP men alla säger även att det ska gå att moda lätt, så hur fixar man spelet?
Problemet är, som jag ser det, att BRP funkar bäst om man låter det vara i bakgrunden och man typ aldrig slår för något, eller bara "rullar och ser vad som händer". Det är helt enkelt skitbra så länge som systemet inte spelar roll.

Och det är ju i sig inte ett problem om man inte är den sorten som anser att system spelar roll. I så fall upptäcker man att BRP behöver moddas bortom gränsen.

Det är lite som att jämföra en Volvo 740 med en Lotus Elise. Du kan modda 740n till oigenkännlighet, men det hjälper liksom inte, det är och förblir en sossecontainer, även om man bygger om den till stock car racer eller till rörmokarfirmans bil eller kör den omoddad. Du kan få den att lösa sin uppgift rätt okej, men den blir inte mycket roligare för det. Den löser jobbet, men glädjen får du själv stå för. Och det finns en gräns för hur mycket du kan göra med den innan det blir mer problem än vad det är värt.

En Lotus Elise är en helt annan sak. Den är enbart en sportkärra. Det är svårt att modda den utan att förstöra den. Men jävlar vilken körglädje!

Volvo 740 är bilen för bilägaren som ser bilen mest som ett nödvändigt ont. Lotus Elise är bilen för Jeremy Clarksson.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: BRP Husregler OT

Vilka system skulle du klassa som lotusar?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: BRP Husregler OT

Om inte Panty Explosion kommer som svar nu så blir jag förvånad. :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: BRP Husregler OT

Orfeus said:
Vilka system skulle du klassa som lotusar?
De flesta indietjofrässpel är typiska lotusar. Så fort man säger till sig själv att "jag vill skriva ett spel med ett regelsystem som är kul att använda och snudd på definierar värld och spelstil", så är man inne på Lotusterritorium.

Apocalypse World är definitivt en Lotus. Panty Explosion är kanske inte en Lotus, utan mer en Mazda MX5.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag skulle definitivt använda initiativsystemet och över 100% i weapon-skill-systemet från ELRIC! om jag skulle spela BRP igen.

Initiativsystemet går ut på att man börjar uppifrån med den som har högst DEX, och man får agera på sin DEX, samt sin DEX-10 (eller DEX -20, om man har mer).

Weaponskill-systemet går ut på att du får fördela dina skill-procent över flera attacker om du vill. Så har du 135% i Broadsword får du hugga en gång med 80% och en gång med 55% om du vill.


Jag TROR att det är så det fungerar i vilket fall. Vill minnas att jag tyckte att ELRIC! var det överlägsna BRP-systemet, och just för de här reglerna (samt den superenkla karaktärgeneratorn).

I övrigt säger jag som Krille gör i sitt inlägg. BRP gör sig bäst om man inte funderar så mycket på själva systemet när man spelar.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Nu har jag inte BRP boken tillgänglig då jag skänkte bort min i födelsedagspresent. Inte för att det är dåligt i sig utan för jag inte trodde att jag kommer hinna med att spelade det och det är en bra bok. Faktiskt tycker jag den fixar nästan alla mekaniska problem jag tyckt illa om i BRP eller klonade varianter.

Men de idéer jag tyckte absolut bäst om jag kan komma ihåg från den:

*Varierande ABS för rustning. Mer rullande kanske men men... Det ju trevligt att man faktiskt har en en hyfsad chans att göra skada med ett vapen som gör 1t6 skada mot en rustning som i normala fall skulle ha en fast ABS på 6.

*Sorcery var upplyftande. Jag avskyr besvärjelser som egna separata färdigheter.

*Fate Points. Det var ett bra tillägg minns jag och skulle aldrig köra utan det i BRP.

*Även om somliga kan tycka det vara styltigt gillade jag Allegiance. Få bonus för att rollspela sin livsåskådning i längden. Trevligt. Man kan ju lätt meka om det hela om man tycker Law-Balance-Chaos vara lite för torftigt.

*Skill VS Skill. Varianten där båda ska slå under färdighet men ändå slå så högt som möjligt för att övervinna motparten gillar jag. Differensräkning med skala i procent är bara onödigt. Om man inte slår under aktuell grundegenskap för färdigheten för då det kan bli special success. Kan även funka smidigt om man vill mäta mellan anfallare/försvarare om vem som lyckades bäst. Mildrar pingpongandet lite också då varje lyckad parad/undvika inte nödvändigtvis är garanterat lyckad.

*I princip gillade jag systemet för att vapen har en initiativfaktor och funkade ungefär på samma sätt som i Mutant UA. Och att initiativ tickar neråt per handling. Men det ger något segare strid. Men vill man ha något mer större inslag av simulationism så är det ett bra tillägg.

*Att olika vapen gör olika typer av skada vid kritisk träff.

*Multipla attacker för 100+ i vapenfärdigheter.

*Utmattning är ett bra tillägg om man vill ha mer känsla av gritty.

*Poängsystem för köpande av grundegenskaper.

*Om rollpersonerna är tänkta att vara just hjältar så kan de ha dubbel HP medan fiender inte har det. Gillar skarpt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det har sagts förut, många gånger, och det är väldigt sant.* BRP är ett bra system om man använder det rätt så osynligt - det är bra på att vara osynligt. Det ska liksom ligga där i bakgrunden och puttra och bara användas när det behövs och då till saker det kan. Börjar man kräva en massa av det och tror att man ska kunna få ut mer än typ CL-slag, då sitter man där med skägget i bensåret.

Det funkar med andra ord och det funkar bra om man inte tror att man ska få ut mer av det.

Vad är d20 Modern för bil, btw?
Lär ju också vara en sportbil eller i alla fall en stadsjeep eller så. Det är ju trots allt ett system som kanske inte är finlemmat men helt klart komplett i sig självt. Eller?

*Ja, nu har det inte sagts med en sådan fin liknelse, men det är något som jag tror många är överens om. BRP puttrar på bra i bakgrunden. Kräv inte mer av det.
 
Top