BRP: Grundegenskaper och färdigheter

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Extratiden det tar i RQ2 tjänar du in på att inte sätta ut något och fundera så mycket på vem din karaktär är utan slå tärning och slumpa ut egenskaperna och sen upptäcka vem din karaktär är i spel. :)
Precis. Men jag måste ju fundera på varför jag väljer att sätt X på färdighet Y. Det är en del av utforskandet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Precis. Men jag måste ju fundera på varför jag väljer att sätt X på färdighet Y. Det är en del av utforskandet.
Mje inte i RQ2, om jag inte minns helt galet så sätter du inte ut någonting. Då slumpar grundegenskaper. Du får bonus till grundchanser. Slumpar din sociala status och pengar, köper kanske något. Sen kör. Stormbringer är ju vassare här, där slås en tärning för att se vart du kommer från och ditt yrke vilket alla påverkar lite mer, du får mer en känsla av vem din karaktär "är" men ändå tillräckligt lite för att faktiskt spelande och var du lyckas med och får checks i kommer påverka spelet mycket. Det är ju lite den magiska delen med dessa spel också, att vem du "blir" är lite av vad du gör, men också hur turen ser ut när du gör det. Det en lyckas med kommer förstärka vad du gör framåt och forma dig och det blir som en synergi mellan slump och aktiva val som är rätt intressant och förloras i massa spel som tar inspiration härifrån.

Har inte orkat läsa om karaktärsskapandet i RQ:G så dålig koll hur det ser ut där. Myser ju mest runt med rollspel från tiden när jag var nyfödd typ. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Mje inte i RQ2, om jag inte minns helt galet så sätter du inte ut någonting. Då slumpar grundegenskaper. Du får bonus till grundchanser. Slumpar din sociala status och pengar, köper kanske något. Sen kör. Stormbringer är ju vassare här, där slås en tärning för att se vart du kommer från och ditt yrke vilket alla påverkar lite mer, du får mer en känsla av vem din karaktär "är" men ändå tillräckligt lite för att faktiskt spelande och var du lyckas med och får checks i kommer påverka spelet mycket. Det är ju lite den magiska delen med dessa spel också, att vem du "blir" är lite av vad du gör, men också hur turen ser ut när du gör det. Det en lyckas med kommer förstärka vad du gör framåt och forma dig och det blir som en synergi mellan slump och aktiva val som är rätt intressant och förloras i massa spel som tar inspiration härifrån.

Har inte orkat läsa om karaktärsskapandet i RQ:G så dålig koll hur det ser ut där. Myser ju mest runt med rollspel från tiden när jag var nyfödd typ. :)
Ok, men jag försöker hålla mig till ämnet här, som i hur en liknande mekanik skulle funka i DoD22. Har dock inget emot total slump men tror inte det är vad FL siktar på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Ok, men jag försöker hålla mig till ämnet här, som i hur en liknande mekanik skulle funka i DoD22. Har dock inget emot total slump men tror inte det är vad FL siktar på.
Jag ser ingenting i trådstarten som antyder att den har med DoD22 att göra?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Ok, men jag försöker hålla mig till ämnet här, som i hur en liknande mekanik skulle funka i DoD22. Har dock inget emot total slump men tror inte det är vad FL siktar på.
Är det inte allmänt brp och relation ge och färdigheter? Om så missade jag det helt. Oavsett så borde fler satsa på total slump. Sjukt underskattat. Och inte fega ur med att ha det som en option.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Extratiden det tar i RQ2 tjänar du in på att inte sätta ut något och fundera så mycket på vem din karaktär är utan slå tärning och slumpa ut egenskaperna och sen upptäcka vem din karaktär är i spel. :)
Om du mot förmodan överlever så länge med dina 30-40% i dina bästa färdigheter. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Mje inte i RQ2, om jag inte minns helt galet så sätter du inte ut någonting.
Jag har för mig att det stämmer. Möjligen om du har någon magi att välja?

Har inte orkat läsa om karaktärsskapandet i RQ:G så dålig koll hur det ser ut där. Myser ju mest runt med rollspel från tiden när jag var nyfödd typ. :)
Man har massor med kontroll i RQG.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Man har massor med kontroll i RQG.
Misstänkte det. Ah lite sugen att plocka upp det och köra en kampanj med barnen så möjligt det blir av att spela RQ:G ändå. Gillar mycket annat i det men karaktärsskapandet skummade jag bara igenom.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Misstänkte det. Ah lite sugen att plocka upp det och köra en kampanj med barnen så möjligt det blir av att spela RQ:G ändå. Gillar mycket annat i det men karaktärsskapandet skummade jag bara igenom.
Ett annat designval som är totalt annorlunda än i RQ2 är att man startar med skyhöga färdighetsvärden (90-100%) i sina bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Ett annat designval som är totalt annorlunda än i RQ2 är att man startar med skyhöga färdighetsvärden (90-100%) i sina bra.
Så ett rollspel där man faktiskt börjar med en rollperson som kan något? Som är någorlunda kompetent inom vissa områden?

Nyskapande och fräscht!

=)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Så ett rollspel där man faktiskt börjar med en rollperson som kan något? Som är någorlunda kompetent inom vissa områden?

Nyskapande och fräscht!

=)
Gumshoe är det perfekta systemet för kompetensporr, annars. Rollpersoner i NBA kan starta som bäst i världen på flera olika saker om man tiltar hur man sätter ut sina poäng.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Gumshoe är det perfekta systemet för kompetensporr, annars. Rollpersoner i NBA kan starta som bäst i världen på flera olika saker om man tiltar hur man sätter ut sina poäng.
Så länge man står ut med att den där kompetensen bara håller i ett visst antal scener… Det är det där med att Gumshoe är en poängekonomi.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Så länge man står ut med att den där kompetensen bara håller i ett visst antal scener… Det är det där med att Gumshoe är en poängekonomi.
Så är det ju. Viktigt att förklara för spelarna att man köper ”screen presence”, inte traditionell färdighet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Ett annat designval som är totalt annorlunda än i RQ2 är att man startar med skyhöga färdighetsvärden (90-100%) i sina bra.
Jo såg det på exempelkaraktärerna, därför jag inte läste speciellt mycket djupare utan blir nog att lyfta delar in i RQ2 istället. Curlingfasoner. :)

Skummar lite nu, ska nog fan köra RQ:G med ungarna men slopa två steg bara, att vara med i en kult från början, ändå något jag vill se i spel, och de valbara bonusarna, känns som det hamnar i ett bra mellanläge mellan vad som nästan känns som en karaktär som redan spelats jättemycket (som exemplen i boken) och RQ2s ibland lite brutalare (härligt ärligare :) ) take.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag tycker personligen att kanske 60% är bra på startkaraktärer. Så lyckas man lite oftare än man misslyckas.
Jag har nog ett ideal på två misslyckas slag för varje lyckat som kan pendla över till tvärt om ibland. Överlag just det att upptäcka sin karaktär på lite oväntade sätt kräver nästan att en ligger lågt. Att spela karaktärer men över 90-100% är ju fett men känns ju spontant som det ligger liksom en bit in i en karaktärs resa i RQ. Men insåg som sagt att kapa ett par steg ur karaktärsskapandet nog kan göra underverk utifrån min perspektiv på RQ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag tycker personligen att kanske 60% är bra på startkaraktärer. Så lyckas man lite oftare än man misslyckas.
Även känt som: "Det känns som att man misslyckas precis hela jäkla tiden". =)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Överlag just det att upptäcka sin karaktär på lite oväntade sätt kräver nästan att en ligger lågt.
Någon på BRP-forumet nämnde hur hans rollperson blivit en jävel på att simma... uteslutande för att han startade med 25% när de andra hade 20% (eller vad det nu var), fått erfarenhet när han fick ta hand om första gången någon behövde simma, och sedan blivit den som fick ta simma-slag även framöver eftersom han nu var ännu bättre än de andra, och så vidare. :)
 
Top