BRP: Grundegenskaper och färdigheter

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
tids-syftande spendera)
OT:

Enligt SAOB verkar tids-syftande spendera ha funnits med sen 1700-talet.
Icke-kyrkligt konfirmera finns åtminstone sedan 1916, och är väl därmed ganska nytt antar jag.

("obviös" finns däremot inte i SAOB alls…)
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Fast, är 3-18 verkligen rätt om tanken är att slå under? Spontant känns det isf som att det snarare borde vara ett startintervall runt 5-15 (dvs 25% - 75%).

Och det funkar ju bara för människor.
Rimlig invändning. 18 eller möjligtvis 19, inklusive bonusar för fantasyfolk, skulle behöva vara absolut max för egenskaper som man slår mot. Att slå 3T6 vid start, i synnerhet i ordning, skulle mest vara gångbart i one shots och kampanjer med superhög dödlighet.

Kanske om man slår 3T6, behåller mittentärningen och byter ut summan av de andra mot 7? Då får man ett startspann på 8-13 med nästan hälften av resultaten på 10-11, samtidigt som man ändå får rulla 3T6. Vije kommer inte att gilla det, dock.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Hjärnprutt på temat "grundegenskaper 3-18, slås med 3t6":

Jag brukar ju gilla att placera ut färdig"köpta" värden – typ "placera ut en 16, två 13, två 10…"

Men om man prompt vill slå så tänker jag att man fortfarande kan ha lite placerande – om vi tänker att man har 6 grundegenskaper borde man kunna ha t.ex:

1st 12+1t6
2st 6+2t6
3st 3t6

Eller någon annan variant där kanske ens sämsta rentav bara slås med 2t6. Lite slump, lite välja. Kanske.
Jag gillar också att bara välja en stat-array, men en annan favorit (som också är poängmässigt balanserad så att säga) är som tex Reign eller (fd) Blod & Bly: man slår en näve tärningar där varje siffra mappar till tex en GE. Så för varje 1a får man +1 STY tex. Det blir slumpmässiga men ändå likvärdiga gubbar av det. Det bästa av två världar tänker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Apropå metoder att generera grundegenskaper, så använde jag en variant inspirerad av Järn/HT. Man får välja hur många T6 man vill fördela på de olika egenskaperna. Lägger man fler än 3 så räknar man de tre högsta högsta. På det sättet är det slump, fast man kan i viss mån styra den.
Det här passar extremt bra in om man dessutom höjer sina FV med T6:or från samma pöl. Visst, du kan satsa på att öka GE men dina FV-värden kommer bli lidande.

@TomasFriaLigan , antecknar du? :)
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Fast det här låter som ett tankefel, väntevärdet är 10,5, men sannolikheten att slå 10-11 på alla grundegenskaper är ganska låg, jämfört med att slå med spridning.
Jo, du har givetvis helt rätt - det sannolika är en spridning. Med lite tur får du en spridning på 7-14 vilket redan är en helt trevlig typ. Men - det mest sannolika är ändå en ganska liten spridning. Att slå 15 eller över är under 10% chans.

Apropå metoder att generera grundegenskaper, så använde jag en variant inspirerad av Järn/HT. Man får välja hur många T6 man vill fördela på de olika egenskaperna. Lägger man fler än 3 så räknar man de tre högsta högsta. På det sättet är det slump, fast man kan i viss mån styra den.
Gilar tanken! Enda problemet kanske att det kan vara ganska trist att tex vilja spela en stark karaktär, satsa 4T6 på Sty och sedan slå ettor och tvåor. I KH funkar det bättre tycker jag då man slår plus på ett grundvärde - dvs det blir mera som socker på moset än att jag satsar allt och får inget.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det här passar extremt bra in om man dessutom höjer sina FV med T6:or från samma pöl. Visst, du kan satsa på att öka GE men dina FV-värden kommer bli lidande.

@TomasFriaLigan , antecknar du? :)
Ja, du har rätt. Tror det är lösningen. Och fasta modifikationer beroende på folkslag (+1, +2 etc). Funkar om man kör på 20-skalan, och att GE fungerar som färdigheter på samma skala. Löser min reservation mot 3T6.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Rimlig invändning. 18 eller möjligtvis 19, inklusive bonusar för fantasyfolk, skulle behöva vara absolut max för egenskaper som man slår mot. Att slå 3T6 vid start, i synnerhet i ordning, skulle mest vara gångbart i one shots och kampanjer med superhög dödlighet.

Kanske om man slår 3T6, behåller mittentärningen och byter ut summan av de andra mot 7? Då får man ett startspann på 8-13 med nästan hälften av resultaten på 10-11, samtidigt som man ändå får rulla 3T6. Vije kommer inte att gilla det, dock.
:) Heh, njo, du har nog kanske rätt :) Blir kanske lite meckigt och cementerar lite 3T6-ans promblem - dvs att det ger tråkiga mittemellanresultat.

Jag tycker inte 3-18 är ett så stort problem för GE-slag. Höga värden är ändå ytterst sällsynta (om man inte slår 2T6+6 tex) och folkslagen kan bra få andra bonusar istf GE-bonusar. Tex plus på sekundära värden som KP, skadebonus osv. Eller som jag tidigare lade fram - minmivärden för vissa GE.

Kanske det bästa bara är att vara stenhård: Skall du ha 3T6 i sitt system så lev med det :) Slå 3T6 - inga trix.
Med ett litet tillägg om några färdiga värden, tex 1 x 16 för dvärgen på STY eller FYS, och 2 x 13 på valfri GE för människa så kan det bli helt ok. Dvs kvar blir alla roliga låga värden, men man garanteras ett riktigt bra värde eller några semibra.
Därtill får folkslagen bonus på sekundära värden - minotauren på skadebonus, dvärgen på KP osv.

Sen kan man ju tex ha så att om du är missnöjd med din RP så får du slå en ny. Men - du måste ge din gamla RP till SL som gör en nemesis åt dig av den.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Ja, du har rätt. Tror det är lösningen. Och fasta modifikationer beroende på folkslag (+1, +2 etc). Funkar om man kör på 20-skalan, och att GE fungerar som färdigheter på samma skala. Löser min reservation mot 3T6.
Finns det inte någon fiffig designregel "mot" det här. Alltså att det blir dubbelstraff om du satsar resurser (och då ju samtidigt blir av med resurser på annat ställe) och sedan slår dåligt. Eller?

(Som sagt tycker j ag det funkar i KH där du inte på samma sätt riskerar att bli "barskrapad")

EDIT: designregel skall också vara inom citationstecken :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ett annat problem med GE vs Färdigheter är att i gamla DoD så ökade inte GE, så om man ska slå mot GE istället för FV så får man fundera på om man vill använda samma ERF-mekanik. Men då har man å andra sidan gjort om GE till Färdigheter helt och hållet.

En lösning som jag skulle uppskatta är att man kan använda GE att slå mot när man saknar relevant färdighet. Du kan använda SMI eller STY för att slåss men Närstrid är alltid bättre. Slag mot GE skulle då alltid anses slås ur någon form av underläge. Hur nu sådana regler kan se ut i BRP, men det vanliga är ju negativ modifikation. En mer klassisk lösning är att man aldrig slår mot GE men att de däremot ger en bonus på färdigheten. Även om man saknar Närstrid så kan ens STY + SMI (eller hur man nu gör) ge en baschans att slå mot.

Man kan också göra en variant på Burning Wheels "unskilled tests" (eller vad de heter). Vilket innebär att slag med minus men när (om) du lyckas så får du genast ett värde i det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Finns det inte någon fiffig designregel "mot" det här. Alltså att det blir dubbelstraff om du satsar resurser (och då ju samtidigt blir av med resurser på annat ställe) och sedan slår dåligt. Eller?
Risk/Reward. Det är väl beprövat och jag tycker att det funkar bra. Vet man att man är garanterad belöning så blir det inte intressant. Ditt val spelar roll. Men det finns inget optimalt val. God speldesign helt enkelt :)

Edit: Sedan bör kanske minotaurer har bättre förutsättningar för att få hög STY än ankor. Säg +2 eller nått.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Alltså, GE funkar ju bra som baschans i ett 1T100-system, där man kan köra på GE + GE som bas.

Kan köpa att det är logiskare att använda GE som "FV" rakt av i ett T20system, särskilt om man gör som du föreslår, och låter spelaren sätta T6or på både GE och FV. Och ja, då bör man kunna höja GE med erfarenhet. Och både GE och Färdigheter bör funka så att man kan sätta 0-3 tärningar på dem från en gemensam pool.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Risk/Reward. Det är väl beprövat och jag tycker att det funkar bra. Vet man att man är garanterad belöning så blir det inte intressant. Ditt val spelar roll. Men det finns inget optimalt val. God speldesign helt enkelt :)

Edit: Sedan bör kanske minotaurer har bättre förutsättningar för att få hög STY än ankor. Säg +2 eller nått.
Just ja, det stämmer! Men kan man månne se risk/rewarden långsiktigare också? Dvs jag väljer att satsa på STY mot att jag får dålig PSY, med risken att jag möter en trollkarl i spelet som gör mig till en padda. Risk/rewarden i att slå GE har downsiden att risken är att allt blir pannkaka och jag inte vill spela med min gubbe som har 5-9 i alla GE. Eller tänker jag fel?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Just ja, det stämmer! Men kan man månne se risk/rewarden långsiktigare också? Dvs jag väljer att satsa på STY mot att jag får dålig PSY, med risken att jag möter en trollkarl i spelet som gör mig till en padda. Risk/rewarden i att slå GE har downsiden att risken är att allt blir pannkaka och jag inte vill spela med min gubbe som har 5-9 i alla GE. Eller tänker jag fel?
Visst. Det kan ske. Och då bör man ju få lov att säga "nä, jag börjar om, det här blir pannkaka!" :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Kanske det är där ankorna kommer in - då får man spela en pankanka ...
Fast om man kör på upplägget Måns föreslår, där man sätter ut en gemensam pool av T6or på grundegenskaper och färdigheter, så sprider man ju slumpen och har rätt mycket kontroll.
 
Last edited:

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Ett annat problem med GE vs Färdigheter är att i gamla DoD så ökade inte GE, så om man ska slå mot GE istället för FV så får man fundera på om man vill använda samma ERF-mekanik. Men då har man å andra sidan gjort om GE till Färdigheter helt och hållet.

En lösning som jag skulle uppskatta är att man kan använda GE att slå mot när man saknar relevant färdighet. Du kan använda SMI eller STY för att slåss men Närstrid är alltid bättre. Slag mot GE skulle då alltid anses slås ur någon form av underläge. Hur nu sådana regler kan se ut i BRP, men det vanliga är ju negativ modifikation. En mer klassisk lösning är att man aldrig slår mot GE men att de däremot ger en bonus på färdigheten. Även om man saknar Närstrid så kan ens STY + SMI (eller hur man nu gör) ge en baschans att slå mot.

Man kan också göra en variant på Burning Wheels "unskilled tests" (eller vad de heter). Vilket innebär att slag med minus men när (om) du lyckas så får du genast ett värde i det.
Är en varm anhängare av ökande grundgegenskaper. Jag gillar tanken på att låsdyrkaren med tiden också blir bättre på ficktjuveri och gärna avståndsvapen eftersom alla färdigheterna bygger på rollpersonens ökande precision/smidighet/närvaro eller vad man nu kallar det.

Visst blir de mer lika färdigheterna, men de har fortfarande egenheterna att de är bredare, ökar långsammare och ska fånga upp alla egenskapsslag, även när man inte har en relevant färdighet.

Personligen skulle jag vilja ha med GE vid alla färdighetsslag, men din lösning verkar ligga nära Expert Nova, och jag tycker att det är bland de elegantare BRP-liknande systemen jag sett.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Karisma kanske är just hjältegrundegenskapen. Ju högre Karisma du har, desto mer heroisk aura har du. Om det finns hjälteförmågor slår man mot Karisma för att använda dem. Och du lägger till Karisma till dina förbättringsslag som en hjältebonus.
Fanns det inte någon version av DoD där det räknades som att din RP hade KAR 19 när du blev hjälte. Dvs. när du fick ditt första HP.
Kanske något krav att det bara gällde de som kände igen din RP som hjälte, vilket var lika många % chans som totalt ackumulerade HP RPn hade fått.

Detta kan dock ha varit en husregel vid vårt bord eller mitt minne som spelar mig ett spratt.

Cog.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Fanns det inte någon version av DoD där det räknades som att din RP hade KAR 19 när du blev hjälte. Dvs. när du fick ditt första HP.
Kanske något krav att det bara gällde de som kände igen din RP som hjälte, vilket var lika många % chans som totalt ackumulerade HP RPn hade fått.

Detta kan dock ha varit en husregel vid vårt bord eller mitt minne som spelar mig ett spratt.

Cog.
DoD-91(antar jag) Hjältarnas handbok har regler där hjältars Karisma ökar i linje med hur känd eller ökänd hjälten eller en ondskefull motpart är. Dessutom så ger dessa Karisma-baserade bonusar en del intressanta effekter, dels hur slps reagerar inför din Hjälte/Super ondings Karisma men också annat.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Fanns det inte någon version av DoD där det räknades som att din RP hade KAR 19 när du blev hjälte. Dvs. när du fick ditt första HP.
Kanske något krav att det bara gällde de som kände igen din RP som hjälte, vilket var lika många % chans som totalt ackumulerade HP RPn hade fått.

Detta kan dock ha varit en husregel vid vårt bord eller mitt minne som spelar mig ett spratt.

Cog.
Detta är reglerna för Hjältepoäng as written I Expert
 
Top