Nekromanti BRP - Basic Role Playing är bäst!

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Finns det några BRP-lovers där ute? Jag bor i Örebro och vill gärna spela nedan nämnda RPG med vem som helst som också tycker BRP härskar! Eller är det inga där ute i vimlet som provat på Call of Cthulhu, Pendragon, Runequest och Elric! (el. Stormbringer som det hette tidigare)?
I sånt fall har ni missat det bästa, mest stabila och mest självskötande rollspelet som nånsin gjorts. Man behöver som spelledare aldrig oroa sig för en massa erfarenhetspoängs-räkning och inte heller att karaktärerna sätter massa poäng på saker dom faktiskt inte kan lära sig, och framslagningen tar väligt kort tid, mellan 10-40 minuter för att få fram en väldigt detaljerad figur, till och med för nybörjare!
Jag välkomnar alla inlägg, även från folk som hatar BRP-spel för det är kul med debatt! Välkomna!



Signing off. D.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Finns det några BRP-lovers där ute? Jag bor i Örebro och vill gärna spela nedan nämnda RPG med vem som helst som också tycker BRP härskar! Eller är det inga där ute i vimlet som provat på Call of Cthulhu, Pendragon, Runequest och Elric! (el. Stormbringer som det hette tidigare)?<p><hr></blockquote><p>Tja, jag har provat 3 av de ovanstående, sedan även Drakar och Demoner såklart, som också är baserat på BRP... Gillade för övrigt Rune Quest bäst.

/Honken - Gammal BRP spelare...
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Nej.

BRP är, enligt min åsikt, gammalt och dammigt. Hela konceptet med Hitpoints (KP) känns uråldrigt, och det saknas flera saker i regelsystemet som gör det komplett. Visst, det är snabbt och lättspelat, men det är AD&D också.

Stabilt? Inte speciellt, när en rollperson kan ta en dolk genom ögat utan besväras nämnvärt.

Nej, Basic Role-Playing är just 'basic'. Utvecklingen har gått ganska mycket framåt under 20 år. Det finns system som är vida överlägsna de arkaiska DoD, Mutant, RuneQuest, osv.

/R
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Nej.

Ursäkta mig, men det är verkligen otroligt hur man kan dra en hel drös med spel över en kam och dessutom jämföra dessa med ett sån (riktigt) stenåldersinstrument som AD&D, vilket inte på något sätt är "advanced" utom i alzheimer-aspekt.

För det är vad BRP är, en hel hög med olika spel; CoC, RQ, Elric!, Elfquest, Marvel Super Heroes, Nephilim, Drakar och-Demoner, Ringworld (som är det bästa SF-spelet nånsin) samt sist men absolut inte minst Pendragon och en del andra icke nämnda.
Det är också så väldigt vanligt i vårt samhälle av idag, att tro att bara för att saker har fått några år på nacken, så är dom dåliga! Snarare tvärtom, för när jag började spela dessa spel gjordes dom av spelbolag som naturligtvis ville tjäna pengar, men som inte hade det som huvudsak.
Och för Chaosiums del gäller detta än idag, även om dom numera är betydligt mer kommersiella än då. Allt som gjordes
till CoC, till exempel, var väldigt bra gjort, i ordentliga
robusta boxar, många gånger med handout-material som är vida överlägsna dagens medskickade dynga. Sen researchade alla spelkonstruktörerna väldigt mycket hos haosium och gör det fortfarande, så förutom att ha roligt i rollspelet LÄR man sig mycket bra grejer i ämnen som historia, geografi, arkeologi, parapsykologi, etc.

Det här med att man kan ta en dolkstöt genom ögat utan att
besväras är ju helt fel. Jag gissar mig till att du tycker om Hit Locations, vilket alla gånger jag använt det gjort alla masstrider till ett rent helvete. Annars använder man i BRP nåt som kallas sunt förnuft - inte helt vanligt i dagens rollspel. Detta brukar lösa dom flesta skade-situationer, alltså en dolk i ögat är kort sagt dödligt om man använder det omnämnda förnuftet. Men det finns också små men väldigt användbara hjälpregler, som att om man förlorar hälften av sina hp så ska man slå på en major-wound tabell, alltså kan något mycket värre än ett tappat öga inträffa. Sen är ju BRP ett sånt otrolig bra påbyggnads-
rollspel. Man kan mycket lätt skjuta till egna regelbyggen till skillnad från det otroligt fattiga och trubbiga AD&D.

Sen ser man många fler spinoff-RPG som hämtat inspiration från BRP än som kommit av AD&D, Harnmaster och WFRP är ju klara "spin-offare" från BRP. Amen.

Signing off. D.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Nej.

Skulle WFRP vara en spin-off från BRP? Nu får du ta och förklara dig. Vad jag vet är WFRP en vidareutveckling av systemet i figurspelet Warhammer Fantasy, som i sig inte har någonting alls med BRP att göra. Men du kanske anser att alla spel som begagnar sig av T100-kast är spin-offs från BRP?

Faktum kvarstår. AD&D är, i sin nya upplaga, vida överlägset BRP-systemet. Ska jag vara petig är faktiskt RuneQuest en spin-off på AD&D, eftersom det skrevs av spelare som ogillade AD&D's regelsystem...

/R
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
D&D:s tillskyndare ...

Tills helt nyligen var Pendragon mitt absoluta favvo-spel. Sedan köpte jag D&D 3rd Edition.

Jag vet att jag tjatat om detta på annan plats här på forumet men jag tycker verkligen att D&D är värt att pusha för. Alla fördomar om att D&D skulle vara stelt, oflexibelt, svårföränderligt, fattigt etc. kommer helt på skam i och med den nya utgåvan. Är man ute efter trovärdighet* blir man säkerligen besviken men vill man ha hjältedåd kan man inte hamna mer rätt.

/Dante

P.S. Jag är för övrigt fortfarande anhängare av såväl CoC och Pendragon som Elric. D.S.

<font size="1">* Med trovärdighet menar jag det som många felaktigt benämner »realism». ;)</font>
 
Top