Nekromanti Brott och straff

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Vlad Tepes Draculea;n53639 said:
Vad är det för fel på hämnd? Förklara det är ni vänliga.
Du påstår att om någon skulle våldta och mörda dina barn så skulle du hämnas. Fast hämd bygger på ungefär samma sak som våldtäkten och mordet av ditt barn gör och är därmed fel av ungefär samma anledning. Det är ingen större skillnad på beteendena. Så antingen vill vi ha bort båda beteendena eller inget av dem.

Du verkar vilja ha bort våldtäkten och mordet, så då är det enda rimliga att även vara emot hämd.

Vlad Tepes Draculea;n53639 said:
Då är de SKYLDIGA att straffa grymma, sadistiska mördare hårt. Annars gör den undre världen det istället, om man har kontakter. De som saknar sådana kontakter är ytterst sårbara.
Fast det sker ju knappt några mord alls om året nu förtiden (och när de sker så är det för det mesta familjemedlemmar eller nära vänner) och mängden våldsbrott är på kraftig tillbakagång. Med andra ord lägger du en massa energi på ett problem som inte existerar i någon egentlig utsträckning.

Übereil
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag känner, precis som en del användare i tråden om jämställdhet känner inför genusstrukturer, en personlig skuld över brottsligheten i vårt samhälle. Det är en av anledningarna till att jag valt att jobba med barn. Det är också därför jag markerar varje gång jag ser nån med fötterna på sätet på bussen.

Jag anser att vi lever i ett samhällsskick där brottslighet är en otrevlig biprodukt.

Jag anser att vi alla är delaktiga i detta, i större eller mindre utsträckning givetvis.

Jag är nog en av de som anser att det inte finns något som heter oprovocerat våld och jag skulle kunna bli beskylld för att jag försöker göra offer av förövare.

Jag är väl medveten om att om det nu någon gång skulle dyka upp en situation där min flickvän blev misshandlad eller mina barn hotade eller min mamma våldtagen så skulle det låta annorlunda så därför är jag tacksam att lagar inte formuleras av människor i affekt.

Jag tror att många av de som skriker högst om hårdare straff egentligen försöker slå sitt eget samvete till tystnad.

Jag tycker att till exempel dödsstraff är precis samma sak för ett samhälle som att säga:
- Sorry men vi har varken kunskap eller resurser för att hjälpa dig så det är nog bäst för alla just nu om vi tar livet av dig.

Hämnd är aldrig ok för det ställer sig alltid i vägen för förståelse. Det är bara en fråga om hur mycket energi man är beredd att lägga på att försöka förstå en eventuell förövare. Alla har inte lyxen att ha den energin till övers för man har fullt upp med sin egen skit.

Den här tanken är inte helt färdig i mitt huvud utan den började ta form nu när jag läste i den här tråden.
Det här inlägget skrev jag nog mest för min egen skull.

Tack för en bra diskussion!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vlad Tepes Draculea;n53639 said:
Vad är det för fel på hämnd? Förklara det är ni vänliga. Dessutom kan man inte bota allt. Man kan inte bota vare sig pedofiler eller seriemördare. Det svenska rättssystemet är ett skämt. Dödar någon nära anhöriga till mig kommer vi inte att vända oss till staten för rättvisa. Vi kommer att gå till "don Corleone". Get my drift?
I mina kretsar tar vi hämnd med "sangre por sangre". Om någon vill våldta och mörda mina barn för nöjes skull kommer vi kidnappa och tortera ihjäl den ansvarige. det är rättvisa. Det är hämnd. Vad är felet?
Den svenska staten har våldsmonopolet i Sverige. Vi betalar skatt till dem för att få beskydd och RÄTTVISA. Enligt Lockes princip om det sociala kontraktet har staten brutit kontraktet om de inte kan skydda sina medborgare på ett sådant sätt att medborgarna anser att det lönar sig att betala skatt. I slutänden är skatt inget annat än beskyddarpengar. Vore det inte så skulle staten inte ha något emot ifall folk bildade egna sociala grupper utanför samhället, som inte betalar skatt och har sina egna regler. Nej, den svenska staten vägrar att tillåta sådant. De jagar alltid sådana grupper stenhårt. Alla skall in i fårhägnet. Då är de SKYLDIGA att straffa grymma, sadistiska mördare hårt. Annars gör den undre världen det istället, om man har kontakter. De som saknar sådana kontakter är ytterst sårbara. Tyvärr är de då helt utan skydd och deras liv saknar värde i brottslingarnas ögon. Hur många brottslingar vågar mörda en dotter till en maffiaboss, om de VET att hon är dotter till "don Corleone"? Inte någon tror jag. De väljer ett "svagare" offer. Ett offer de kan döda utan risk för en gruvlig hämnd. Tänk om vi levde i ett samhälle där ALLA potentiella offer ansågs vara potentiella HÖG-RISK offer? Brottslingen vet att om han sadistmördar barnet på gatan kommer staten att använda honom för plågsamma medicinska experiment tills han dör? Mördar han då ändå barnet? Det tror inte jag. Jag tror han flyttar till ett mesigare land och mördar barn där istället...

Fast den sortens brott du beskriver förekommer knappt i Sverige öht. Det är, jag skulle nog vilja hävda, aldrig så att någon vaknar en morgon och går runt en hel dag för att "Haha! I dag ska jag mörda någon! Men inte Pillan! Hon är ju dotter till Don Carleone vi tar Pia istället!"
Eh, nja. Nej. De vanligaste dödsfallen i organiserade sammanhang är ändå "olyckor" då vapen har tagits till för att lösa konflikter runt uppgörelser. Annars sker de allra, allra flesta våldsbrott mellan personer som står varandra nära och väldigt ofta är droger inblandade.

Hämnd föder bara en obrytbar kedja av mer och mer våld, en nedåtgående och tragisk spiral av mänskligt lidande, jag kan inte se några fördelar med ett hämndtänk i sådana här sammanhang.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Vlad Tepes Draculea;n53639 said:
Vad är det för fel på hämnd? Förklara det är ni vänliga.
Hämnd är inte speciellt konstruktivt. Det löser inga problem utom de emotionella, och emotionella problem anser jag man bör lösa genom att bearbeta dem, inte genom att leva ut dem.

Begreppen "skuld" och "rättvisa" är tecken på en emotionellt omogen hederskultur, inget annat.

Jag anser inte att jag betalar staten för att få "rättvisa". Jag betalar för att staten efter bästa förmåga ska minska antalet brott som utförs; det är själva existensberättigandet hos en stat. Att skapa ett civiliserat samhälle där vi inte behöver gå runt och vara rädda för varandra, utan får större utrymme att samarbeta istället för att hota eller ständigt konkurrera mot varandra. Genom samarbete skapar vi utveckling och förbättring av den genomsnittliga levnadsstandarden, och en väl fungerande stat flyttar också runt resurserna så att även de som är "svaga" eller ej konkurrenskraftiga får en rimlig och mänsklig levnadsstandard.

Jag går med andra ord inte med på Lockes strunt. På samma sätt som jag inte går med på idéer om individens autonomitet från sitt sociala sammanhang eller den där religiösa idén om den s.k. "fria viljan" i annan betydelse än den subjektiva upplevelsen av frihet från tvång.

Vi är alla produkter av biologi och samhälle. Varje beslut informeras av tidigare upplevelser. Varje "val" är resultatet av en biologisk, fysikalisk process. Då målet är att skapa ett brottsfritt samhälle så bör med andra ord fokus ligga på förebyggande arbete -- demontering av de samhällsstrukturer som ger upphov till brott -- samt i undantagsfall förvaring av brottslingar i rent skyddssyfte (alltså att i första hand skydda samhället från de som redan skadats av samma samhälle till den grad att de i sig själva bidrar till att samhället blir mer osäkert och brottslighetsframkallande).

Varje led i brottsbekämpning bör informeras av aktuell forskning. Det saknas knappast forskning om rehabilitering, straff och så vidare. Vi har hyfsad koll på vad som ger effekt, och långa och hårda straff är kortsiktigt, otaktiskt och ineffektivt.

På kort sikt tror jag det blir svårt att avskaffa den här emotionella hederskulturen över en natt. Jag tror på en gradvis nedtrappning och att jobba med att förändra folks bild av vad "straff" är till för. Bevisligen har vi i det här landet nått till den punkt där de flesta kan gå med på att dödsstraff inte är en bra idé, till exempel. Det är ett bra, stort steg. Sedan finns det de som alltid ropar efter högre straff och det går hem hos en del. Det är ett populistiskt budskap. Därför är det viktigt att vi andra, vi som hellre ser ett samhälle där vi gör sådant som faktiskt funkar för att nå de mål vi önskar, säger emot när sådana mörkerkrafter höjer rösten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ape of Wrath;n53749 said:
Jag är väl medveten om att om det nu någon gång skulle dyka upp en situation där min flickvän blev misshandlad eller mina barn hotade eller min mamma våldtagen så skulle det låta annorlunda så därför är jag tacksam att lagar inte formuleras av människor i affekt.
Det här är viktigt. Jag avskyr verkligen slamkryparargument som "men om det var din X som utsattes då?" Jag som brottsoffer är kanske den sämsta personen att göra en rimlig och vettig konsekvensbedömning. Jag kommer antagligen enbart att reagera utifrån känslor, och känslor är generellt inte speciellt vettiga. Jag kommer inte att ha distansen som krävs för att fatta ett bra beslut, helt enkelt. Det finns en anledning till att vi byggt en rättsstat -- att försöka få bukt med vendettor och öga-för-öga-"rättvisa". Den som är närmast en händelse är inte alltid den som har den mest korrekta bilden av den.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Okej, en tanke på det här. Jag anser att det finns flera delar i den här frågan.

Den första delen är att straffskalorna allvarligt måste ses över. Det är orimligt att få åtta år i fängelse för att ha försnillat bort 50000 kr ur företagets kassa men två månader för att ha våldtagit sin flickvän.

Den andra delen är att det måste bli lättare för personer som vill lämna den kriminella världen att göra det, man måste fundera på var man placerar unga förbrytare så att de inte hamnar på "läroverk" och man måste bygga ut insatserna för att ge personer ett val och en möjlighet att bryta sina vanor och leva ett vanligt liv.

För det tredje så behöver kriminalvård och socialtjänst noga, noga se över sina rutiner kring hur man rehabiliterar tillbaka dömda personer in i samhället. Det är ett ganska stort ingrepp i en persons liv att sitta inlåst och kanske i isolering i fem år för att sedan släppas ut i samhället med övervakaren och frivårdsinpektören som enda livlina som man ska höra av sig till en gång i veckan. Bostad? Sysselsättning? Umgänge? Samtalskontakt? Man är bostadslös så man flyttar in hos sina knarkande polare och man saknar sysselsättning så man börjar bryta igen för att ha nått att göra eller behöver pengar till missbruket man var av med men tog tillbaka för att det inte fanns någon som fångade upp en.
Kriminalvård och socialtjänst behöver se till att fånga upp bättre, se till att det finns en plan och att människor inte släpps ut till ingenting.

För det fjärde så skakar samhället i sina grundvalar av alla rapporter om att si och så många procent begår brott igen efter frigivning. Och brott, då tänker folk på våldsbrott eftersom det är det som media rapporterar om. Av de personer jag träffat som har femtio eller fler åtalspunkter i sitt "register" så handlar det om narkotikarelaterad brottslighet såsom "ringa narkotikabrott" (eget bruk eller innehav), "narkotikabrott med intention att sälja", "snatteri", "stöld", olovlig körning", "rattonykterhet" "brott mot knivlagen", "tillverkning" osv osv. Personer som begår grova våldsbrott återfaller sällan i brottslighet just för att brottet ofta är riktat mot en närstående och någon sådan finns inte kvar efter avtjänat straff. Och om den personen återfaller i brott så är det ändå sällan så att personen återfaller i grova våldsbrott utan att det också där blir tillgreppsbrott och narkotikarelaterade brott. Men media skrämmer oss att tro något annat.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vlad Tepes Draculea;n53639 said:
Vad är det för fel på hämnd? Förklara det är ni vänliga.
Vad händer om du har fel?

Eller vad händer om brottet som du utkräver hämnd för är helt uppåt väggarna? Till exempel att du utkräver den gruvliga hämnden på en kille för att han är fel sort och har förfört din dotter, och det har befläckat din heder?

Det är vad felet är med hämnd. Det finns ingen garanti för att hämnaren letar upp rätt gärningsman att hämnas på, eller att brottet över huvud taget är något annat än en produkt av hämnarens fantasi eller medeltida hederskultur. Även om domstolar ibland gör fel så är risken bra mycket lägre än att enskild hämnare gör det, eftersom domstolar har en stor klase krav på bevisföring, procedur och formalia. Ska någon låsas in så ska det ske på rätt skäl!

Dessutom ger domstolssystemet möjlighet till överprövning som extra säkerhet. Det gör aldrig ilskna hämnare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Vlad Tepes Draculea;n53639 said:
Vad är det för fel på hämnd? Förklara det är ni vänliga.
Som rättsystem är det fel. Staten ska stå över sådant.

På personlig nivå, däremot, har jag inget emot det, och skulle gärna sett att staten hade en högre tolerandströskel för personlig vedergällning. Det handlar dock om att staten ska tolerera att man hämnas en personlig oförätt med proportionerliga medel, inte att staten ska bistå i detta.
 
Joined
25 Nov 2014
Messages
82
Übereil;n53746 said:
Du påstår att om någon skulle våldta och mörda dina barn så skulle du hämnas. Fast hämd bygger på ungefär samma sak som våldtäkten och mordet av ditt barn gör och är därmed fel av ungefär samma anledning. Det är ingen större skillnad på beteendena. Så antingen vill vi ha bort båda beteendena eller inget av dem.

Du verkar vilja ha bort våldtäkten och mordet, så då är det enda rimliga att även vara emot hämd.



Fast det sker ju knappt några mord alls om året nu förtiden (och när de sker så är det för det mesta familjemedlemmar eller nära vänner) och mängden våldsbrott är på kraftig tillbakagång. Med andra ord lägger du en massa energi på ett problem som inte existerar i någon egentlig utsträckning.

Übereil
Wow! Du menar att då Albert Fish lustmördade barn och runkade i deras inälvor och sedan åt upp barnen och skrev brev till deras föräldrar, där han i detalj redogjorde för vad han gjort då är det samma sak som: förälder som hämnas för att deras barn blivit lustmördat???
Jag väljer att tro att du inte har en så ohygglig dekadent moral, utan istället bygger du din utsaga på brist på kunskap om brottshistoria och sakkunskap om brott. Jag väljer att tro att du inte är ett monster som likställer dessa saker... Det var nog INTE så du menade. Du hade bara otur då du tänkte. Det är ok. Jag har otur ibland jag med. :rolleyes:

Nej. Ditt argument övertygar inte. Jag är fortfarande för hämnd, utifrån dina synpunkter.

Krille är inne på ett smartare sätt att kritisera mitt hämndtänk. Men jag skulle gärna bemöta hans invändningar i en annan tråd, som behandlar bevisföring kontra påföljd. Här skulle jag istället vilja fokusera diskussionen enbart på den moraliska aspekterna av olika brott. Och jämföra. Är alla mord likställda moraliskt? Jag tycker inte det och objektiva bedömare (eftersom Krank tydligen underkänner alla anhörigas rätt att tycka något alls i ämnet, skriver jag detta ovan, kursivt)inom FBI och även USAs övriga rättsväsende tycker också att påföljden borde skilja sig beroende på HUR och VARFÖR mordet begicks. I Sverige talar vi endast om uppsåt, vilket också är relevant, men inte lika sofistikerat, då det vanligen inte delar UPPSÅTS-bedömningen i två delar: hur och varför, som man gör mer och mer i staterna. Då man i Sverige diskuterar uppsåt är det gärningsmannens motiv man synar. Ok, i viss mån snubblar man in på hur och modus operandi, men inte alls i närheten av så nyanserade analyser som man gör i USA. Större fokus bör även här i Sverige läggas på hur mordet gick till.

Det sker ca 100 mord om året i Sverige och det är riktigt som du säger att det mest förekommer i nära relationer. Du kommer även med det slitna argumentet att mycket ovanliga brott inte är ett problem värt energi, du antyder att lustmord inte är så allvarligt. Ebola är inte en så ovanlig sjukdom heller. Inte pest heller och många andra sjukdomar. Betyder det att vi inte bör anpassa samhället så att vi kan skydda oss mot dem? Är det bara vanliga sjukdomar och vanliga brott vi ska bekämpa?
Varför har du den uppfattningen? Hur skulle du vilja förklara den uppfattningen för Englas mamma?
 
Joined
25 Nov 2014
Messages
82
Som rättsystem är det fel. Staten ska stå över sådant.

På personlig nivå, däremot, har jag inget emot det, och skulle gärna sett att staten hade en högre tolerandströskel för personlig vedergällning. Det handlar dock om att staten ska tolerera att man hämnas en personlig oförätt med proportionerliga medel, inte att staten ska bistå i detta
.


Jag har hört tusen och åter tusen gånger att folk säger: "Dödsstraff är fel. Staten skall inte begå mord" och detta i mängder av olika varianter, men alla har samma gemensamma struktur. Det följer följande mall:
1. Dödstraff är fel.
2. Varför är dödsstraff fel? -Jo, DÄRFÖR att det är fel.

Inom all form av vetenskapsanalys kallas detta för en cirkulär bevisföring. Du förutsätter vad du försöker bevisa. Argumentationen springer runt omkring och jagar sin egen svans och anländer vid sin början. Som argument är cirkelresonemang helt värdelösa, för de lyckas inte bevisa någonting alls. "Jag har rätt, för jag har rätt". Mer en åsikt än argument egentligen.

Nja. Jag är inte övertygad hörru. Men tack för friskt humör! Försök gärna övertyga mig mer sakligt och logiskt underbyggt. Varför är det moraliskt fel att staten dödar? Om en hund biter en människa är det mycket vanligt att folk accepterar att hunden avlivas. Hundens liv är också ett liv. Varför är det plötsligt fel bara för att det är en människa som skalla avlivas?

Ni anser förstås att en människas liv är mycket mer värd än ett djurs. För att vi är smartare än djuren. Ok. Så måttet på vad som är mest värt är alltså intelligens? Vi följer den tanken. Låt se vart den leder oss... Då måste alltså (enligt samma åsikt) smartare människor vara mer värda än mindre smarta? Borde vi då inte ha lagar som ger Kajsa som har 150 i IQ (vårt enda trubbiga verktyg för att mäta intelligens med, tyvärr) ett högre lagvärde än Åke som har 100 i IQ? Borde jag då inte dömas till ett 50% hårdare straff om jag slår Kajsa, än om jag slår Åke? (Jag fnissar då jag skriver detta, jag med. Vilket säkert de flesta läsare gör).

Jaha. Så det är kanske inte intelligens trots allt, som BEVISAR att människan är mer värd än djuren. Ok, kanske ni säger, men vi människor är i alla fall bättre för planeten... Är vi? Många miljövänner invänder säkerligen på det skarpaste med kraftfulla exempel på att människan som art är en större miljöbov än någon annan art på jorden.

Ok. Kan det vara att vi har en själ som gör oss mer värda då? Själv är jag ateist, så jag köper inte detta argument heller. Bevisa gärna den som kan att vi har en själ, men inte djuren.

Men vi lever ju längre än djuren! Försöker kanske någon desperat inflika. Nja. Det finns arter som lever genomsnittligt längre än människan och om det är ett mått på vem som är värd mest, då borde väl friska värderas högre än sjuka, gamla högre än unga? Inget bra argument det heller, som ni märker.

Har jag missat något? Finns det fler argument? Varför är människorna mer värda än djuren?

Jag tror att det handlar om egoism eller i vart fall en egocentrisk världssyn. Ganska naturlig i och för sig, men ack så skadlig. Vi utgår naturligt från oss själva och våra släktingar. Vi måste vara mer värda, för vi har oftast starkare band till andra människor än till djuren. Jag misstänker att roten till vår tendens att höja oss själva till skapelsens krona på något vis är inskrivet i vår DNA. Eller djupt rotad i vår psykologi. Men är det sant för det? Jag tror inte det.

Då är vi tillbaka. Om en hund biter en människa så att blodvite uppstår avlivas hunden. Om en människa dödar en annan människa, för att tillfredsställa sina sexuella lustar eller för att vederbörande helt enkelt tyckte det var ett kul tidsfördriv, varför är det då så himla fel att döda brottslingen? Jag ser ingen anledning att värdera en sådan vidrig människas liv högre än grannens hund. Varför gör ni det?

Jag håller med Troberg i det han skriver i sitt andra stycke ovan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vlad Tepes Draculea;n54262 said:
Jag väljer att tro att du inte är ett monster som likställer dessa saker... Det var nog INTE så du menade. Du hade bara otur då du tänkte. Det är ok. Jag har otur ibland jag med. :rolleyes:
Moderering:

Om du väljer att tro att din motdebattör inte är ett monster som likställer statistiska normalfall med de mest bestialiska mordfallen någonsin, så UTGÅ FRÅN DET i diskussionen! DRA INTE ENS UPP DET I DISKUSSIONEN!

Varför? För att vi siktar mot ett trevligt debattklimat här, och då hjälper det att INTE dra förhastade slutsatser om sin motdebattör.

Vad du INTE ska göra är att dra till med sådana här slutsatser:

Vlad Tepes Draculea;n54262 said:
Varför har du den uppfattningen? Hur skulle du vilja förklara den uppfattningen för Englas mamma?
För ser jag ett sådant ad hominem guilt by association till från din sida så stänger jag av dig på en vecka, för det är INTE god debatton att dra till med sådan ful debatteknik!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Såhär tänker jag om dödsstraff:

-- Ingen person är enbart sitt brott. Den som begår ett inbrott är inte enbart en inbrottstjuv, utan har en massa andra egenskaper också. Jag anser att man bör tänka sig för riktigt jäkla ordentligt innan man permanent kastar bort allt det där andra en människa är.
-- Om vi lever i ett deterministiskt universum -- vilket jag tror att vi gör -- så är skuldbegreppet tämligen värdelöst. Ingen människa bär någon "skuld" för sina handlingar, då handlingarna determinerats av biologi och kultur.
-- Dödsstraff är permanent. Det är extremt sällan möjligt att vara 100% säker på att någon är rätt person att avrätta.
-- Den person som lider av en idag obotlig mentalsjukdom kanske kan botas i morgon. Därför föredrar jag i det fåtal extremfall det gäller att vi förvarar och försöker rehabilitera snarare än att vi dödar.
-- Jag anser inte att vi människor har ett speciellt mycket högre värde än andra djur. I allmänhet tycker jag att varelser som äger självmedvetande är något mer intressanta än andra, men i grunden anser jag definitivt att vårt industriella dödande av djur är svårförsvarat i moraliskt hänseende. Jag har definitivt dåligt samvete över att jag bidrar till den industrin genom att äta kött, men brukar trösta mig med att jag ändå mest äter slaktavfall i form av köttfärs och korv.
-- Jag tycker hemskt illa om synen på husdjur som lägre stående, typ som bekväma barnslavar som tillhör oss. Jag blir alltid lite obehaglig till mods av hundar och hundägande av just den anledningen -- eftersom förhållandet dem emellan alltid är så tydligt master and slave, oavsett om slaven ofta visar tecken på att vara det villigt. Det finns såklart sunda hund-ägare-förhållanden också, men då hundar är flockdjur så "måste" ägaren trots allt "träna" "sitt" djur.

Jag skulle gärna se att även hundar som biter människor gavs möjligheten att rehabiliteras.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Som jag vid tidigare tillfällen har skrivit:

Dödstraff går bort eftersom...

...det rätt ofta händer att oskyldiga döms för mord. Enbart den anledningen är nog för att inte ha dödsstraff.

...dödstraff har inte en avskräckande effekt. Det är snarare tvärtom; dödstraff = fler mord. Inte dödsstraff = färre mord.

...och vill vi vara barbarer? Really?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Vlad Tepes Draculea;n54262 said:
Wow! Du menar att då Albert Fish lustmördade barn och runkade i deras inälvor och sedan åt upp barnen och skrev brev till deras föräldrar, där han i detalj redogjorde för vad han gjort då är det samma sak som: förälder som hämnas för att deras barn blivit lustmördat???
Jag väljer att tro att du inte har en så ohygglig dekadent moral, utan istället bygger du din utsaga på brist på kunskap om brottshistoria och sakkunskap om brott. Jag väljer att tro att du inte är ett monster som likställer dessa saker... Det var nog INTE så du menade. Du hade bara otur då du tänkte. Det är ok. Jag har otur ibland jag med. :rolleyes:
Du missade ordet "ungefär". Vidare vill jag förtydliga att jag menade att de är ungefär samma sak i samma bemärkelse som snatteri och bankrån är ungefär samma sak.

Båda beteendena går ut på att orsaka andra människor skada för att tillfredställa sina egna behov. Är det fel i det ena fallet så är det fel i det andra fallet då båda i grunden är samma beteende.

Vlad Tepes Draculea;n54262 said:
Det sker ca 100 mord om året i Sverige och det är riktigt som du säger att det mest förekommer i nära relationer. Du kommer även med det slitna argumentet att mycket ovanliga brott inte är ett problem värt energi, du antyder att lustmord inte är så allvarligt. Ebola är inte en så ovanlig sjukdom heller. Inte pest heller och många andra sjukdomar. Betyder det att vi inte bör anpassa samhället så att vi kan skydda oss mot dem? Är det bara vanliga sjukdomar och vanliga brott vi ska bekämpa?
Varför har du den uppfattningen? Hur skulle du vilja förklara den uppfattningen för Englas mamma?
Det du sa var att folk som inte har möjlighet att hämnas genom sina Maffiakontakter är "ytterst sårbara". Det var som motargument mot det påståendet som jag tog upp hur extremt få mord som faktiskt sker om året. Jag är inte nämnvärt sårbar pg av brist på maffiakontakter eftersom risken att jag ska få en lustmördare efter mig pg av att hen vet att min släkt inte kommer hyra in maffian för att hämnas är så oerhört liten.

Sen kanske man kan argumentera för att när lustmördaren väl kommer så kanske risken för att bli hårt bestraffad spelar in. Men där är det snarare risken att åka fast som är viktig, inte hur hårt straffet är när man väl åkt fast (för vad spelar det för roll att man kommer bli mald genom en köttkvarn när man åkt fast om man är säker på att man kommer komma undan?). Tittar man på det land i världen med mest seriemördare så märker man också att de har straff som är ovanligt hårda för att vara en västerländsk nation. Så att det skulle påverka att förvandla alla till så kallade högriskmål ser jag inget egentligt stöd för.

Med det i åtanke så är det vi behöver göra för att få bort de här fåtalet morden inte att införa hårdare straff utan snarare att förvandla Sverige till en polisstat. Och det är någonstans där som det faktum att det är väldigt få mord som begås i Sverige åter blir relevant (och det kan jag utan större problem förklara för Englas mamma - om hon sen vill lyssna på det örat är en annan femma).

Übereil
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vlad Tepes Draculea;n54264 said:
.


Jag har hört tusen och åter tusen gånger att folk säger: "Dödsstraff är fel. Staten skall inte begå mord" och detta i mängder av olika varianter, men alla har samma gemensamma struktur. Det följer följande mall:
1. Dödstraff är fel.
2. Varför är dödsstraff fel? -Jo, DÄRFÖR att det är fel.

Inom all form av vetenskapsanalys kallas detta för en cirkulär bevisföring. Du förutsätter vad du försöker bevisa. Argumentationen springer runt omkring och jagar sin egen svans och anländer vid sin början. Som argument är cirkelresonemang helt värdelösa, för de lyckas inte bevisa någonting alls. "Jag har rätt, för jag har rätt". Mer en åsikt än argument egentligen.

Nja. Jag är inte övertygad hörru. Men tack för friskt humör! Försök gärna övertyga mig mer sakligt och logiskt underbyggt. Varför är det moraliskt fel att staten dödar? Om en hund biter en människa är det mycket vanligt att folk accepterar att hunden avlivas. Hundens liv är också ett liv. Varför är det plötsligt fel bara för att det är en människa som skalla avlivas?

Ni anser förstås att en människas liv är mycket mer värd än ett djurs. För att vi är smartare än djuren. Ok. Så måttet på vad som är mest värt är alltså intelligens? Vi följer den tanken. Låt se vart den leder oss... Då måste alltså (enligt samma åsikt) smartare människor vara mer värda än mindre smarta? Borde vi då inte ha lagar som ger Kajsa som har 150 i IQ (vårt enda trubbiga verktyg för att mäta intelligens med, tyvärr) ett högre lagvärde än Åke som har 100 i IQ? Borde jag då inte dömas till ett 50% hårdare straff om jag slår Kajsa, än om jag slår Åke? (Jag fnissar då jag skriver detta, jag med. Vilket säkert de flesta läsare gör).

Jaha. Så det är kanske inte intelligens trots allt, som BEVISAR att människan är mer värd än djuren. Ok, kanske ni säger, men vi människor är i alla fall bättre för planeten... Är vi? Många miljövänner invänder säkerligen på det skarpaste med kraftfulla exempel på att människan som art är en större miljöbov än någon annan art på jorden.

Ok. Kan det vara att vi har en själ som gör oss mer värda då? Själv är jag ateist, så jag köper inte detta argument heller. Bevisa gärna den som kan att vi har en själ, men inte djuren.

Men vi lever ju längre än djuren! Försöker kanske någon desperat inflika. Nja. Det finns arter som lever genomsnittligt längre än människan och om det är ett mått på vem som är värd mest, då borde väl friska värderas högre än sjuka, gamla högre än unga? Inget bra argument det heller, som ni märker.

Har jag missat något? Finns det fler argument? Varför är människorna mer värda än djuren?

Jag tror att det handlar om egoism eller i vart fall en egocentrisk världssyn. Ganska naturlig i och för sig, men ack så skadlig. Vi utgår naturligt från oss själva och våra släktingar. Vi måste vara mer värda, för vi har oftast starkare band till andra människor än till djuren. Jag misstänker att roten till vår tendens att höja oss själva till skapelsens krona på något vis är inskrivet i vår DNA. Eller djupt rotad i vår psykologi. Men är det sant för det? Jag tror inte det.

Då är vi tillbaka. Om en hund biter en människa så att blodvite uppstår avlivas hunden. Om en människa dödar en annan människa, för att tillfredsställa sina sexuella lustar eller för att vederbörande helt enkelt tyckte det var ett kul tidsfördriv, varför är det då så himla fel att döda brottslingen? Jag ser ingen anledning att värdera en sådan vidrig människas liv högre än grannens hund. Varför gör ni det?

Jag håller med Troberg i det han skriver i sitt andra stycke ovan.

Håller med om delar av resonemanget. Kan vi döda djur hur som helst borde vi kunna döda människor också. Naturligtvis ska uppfödningen och slakten ske så humant som möjligt oavsett om det är ett djur eller en människa.

Miljöaspekten är särskilt relevant här. Folk förfasas över struntsaker när det stora problemet är alla miljarder människor som orsakar alla problem. Folk som skaffar barn borde skämmas! Dödar vi av några miljarder människor så slipper vi miljöproblemen, får billigt kött och mindre bilköer. Vinst!

Frågan är bara hur vi avgör vilka som ska dödas. Kanske en jaktsäsong en gång per år, alla mot alla.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Übereil;n54307 said:
Du missade ordet "ungefär". Vidare vill jag förtydliga att jag menade att de är ungefär samma sak i samma bemärkelse som snatteri och bankrån är ungefär samma sak.

Båda beteendena går ut på att orsaka andra människor skada för att tillfredställa sina egna behov. Är det fel i det ena fallet så är det fel i det andra fallet då båda i grunden är samma beteende.



Det du sa var att folk som inte har möjlighet att hämnas genom sina Maffiakontakter är "ytterst sårbara". Det var som motargument mot det påståendet som jag tog upp hur extremt få mord som faktiskt sker om året. Jag är inte nämnvärt sårbar pg av brist på maffiakontakter eftersom risken att jag ska få en lustmördare efter mig pg av att hen vet att min släkt inte kommer hyra in maffian för att hämnas är så oerhört liten.

Sen kanske man kan argumentera för att när lustmördaren väl kommer så kanske risken för att bli hårt bestraffad spelar in. Men där är det snarare risken att åka fast som är viktig, inte hur hårt straffet är när man väl åkt fast (för vad spelar det för roll att man kommer bli mald genom en köttkvarn när man åkt fast om man är säker på att man kommer komma undan?). Tittar man på det land i världen med mest seriemördare så märker man också att de har straff som är ovanligt hårda för att vara en västerländsk nation. Så att det skulle påverka att förvandla alla till så kallade högriskmål ser jag inget egentligt stöd för.

Med det i åtanke så är det vi behöver göra för att få bort de här fåtalet morden inte att införa hårdare straff utan snarare att förvandla Sverige till en polisstat. Och det är någonstans där som det faktum att det är väldigt få mord som begås i Sverige åter blir relevant (och det kan jag utan större problem förklara för Englas mamma - om hon sen vill lyssna på det örat är en annan femma).

Übereil

Det tycks som morden har ökat kraftigt i antal. Eller iaf mordförsöken, vården har ju blivit effektivare tydligen. Tycker det står om nån ny skjutning i Malmö eller nånstans var och varannan dag.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ond bråd död;n54427 said:
Det tycks som morden har ökat kraftigt i antal. Eller iaf mordförsöken, vården har ju blivit effektivare tydligen. Tycker det står om nån ny skjutning i Malmö eller nånstans var och varannan dag.
Vad betyder ökat kraftigt? En ökning med 10 %? Eller 100 %?
Och över vilken tidsperiod? Senast året? Senaste decenniet?
Och vad grundar du påståendet att vården har blivit effektivare på?

Statistik från BRÅ
Konstaterade fall av dödligt våld 2002–2013.
2002 98
2003 81
2004 102
2005 83
2006 91
2007 111
2008 82
2009 93
2010 91
2011 81
2012 68
2013 87

Vad du beskriver är en psykologiskt fenomen som jag kallar "det var bättre förr" (någon kan säkert den korrekta vetenskapliga termen, kanske selektivt minne...).
Talar man med folk säger de att det var mer sol-dagar på sommaren när de var barn än vad det är nu. Tar man fram statistik från SMHI ser man att så inte var fallet.
Runt år 2000 sa folk att brottsligheten och våldet ökat så mycket i samhället. Samma sak runt 1990, runt 1980,... i själva verket ligger brottsligheten ganska konstant.
Det som däremot hänt är att uppklarandeprocenten bland anmälda brott minskat, antalet anställda inom polisen har minskat (men inte så mycket som man tror), att polisen nu organiseras om vart 5:e år för att bli effektivare och efter varje omorganisation blir den mindre effektiv, att vi fått utländsk brottslighet som inte fanns i Sverige för 25 år sedan och att vi har fått organiserad brottslighet som inte fanns i Sverige för 50 år sedan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Arfert;n54269 said:
Som jag vid tidigare tillfällen har skrivit:

Dödstraff går bort eftersom...

...det rätt ofta händer att oskyldiga döms för mord. Enbart den anledningen är nog för att inte ha dödsstraff.
Fast det är egentligen ett argument mot hela rättssystemet. Döms oskyldiga så är det ett totalt misslyckande och därmed ogiltigförklarande av rättssystemet.

Dessutom, hur ger man tillbaka de år av någons tid som de suttit, oskyldigt dömda, i fängelse? Hur ger man tillbaka det anseende de förlorat?

Nej, ska vi ha ett rättssystem överhuvudtaget så får inte misstag ske, någonsin.

Det sagt, jag är fortfarande mot dödsstraff, no matter what.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vlad Tepes Draculea;n54264 said:
.


Jag har hört tusen och åter tusen gånger att folk säger: "Dödsstraff är fel. Staten skall inte begå mord" och detta i mängder av olika varianter, men alla har samma gemensamma struktur. Det följer följande mall:
1. Dödstraff är fel.
2. Varför är dödsstraff fel? -Jo, DÄRFÖR att det är fel.

Inom all form av vetenskapsanalys kallas detta för en cirkulär bevisföring. Du förutsätter vad du försöker bevisa. Argumentationen springer runt omkring och jagar sin egen svans och anländer vid sin början. Som argument är cirkelresonemang helt värdelösa, för de lyckas inte bevisa någonting alls. "Jag har rätt, för jag har rätt". Mer en åsikt än argument egentligen.

Nja. Jag är inte övertygad hörru. Men tack för friskt humör! Försök gärna övertyga mig mer sakligt och logiskt underbyggt. Varför är det moraliskt fel att staten dödar? Om en hund biter en människa är det mycket vanligt att folk accepterar att hunden avlivas. Hundens liv är också ett liv. Varför är det plötsligt fel bara för att det är en människa som skalla avlivas?

Ni anser förstås att en människas liv är mycket mer värd än ett djurs. För att vi är smartare än djuren. Ok. Så måttet på vad som är mest värt är alltså intelligens? Vi följer den tanken. Låt se vart den leder oss... Då måste alltså (enligt samma åsikt) smartare människor vara mer värda än mindre smarta? Borde vi då inte ha lagar som ger Kajsa som har 150 i IQ (vårt enda trubbiga verktyg för att mäta intelligens med, tyvärr) ett högre lagvärde än Åke som har 100 i IQ? Borde jag då inte dömas till ett 50% hårdare straff om jag slår Kajsa, än om jag slår Åke? (Jag fnissar då jag skriver detta, jag med. Vilket säkert de flesta läsare gör).

Jaha. Så det är kanske inte intelligens trots allt, som BEVISAR att människan är mer värd än djuren. Ok, kanske ni säger, men vi människor är i alla fall bättre för planeten... Är vi? Många miljövänner invänder säkerligen på det skarpaste med kraftfulla exempel på att människan som art är en större miljöbov än någon annan art på jorden.

Ok. Kan det vara att vi har en själ som gör oss mer värda då? Själv är jag ateist, så jag köper inte detta argument heller. Bevisa gärna den som kan att vi har en själ, men inte djuren.

Men vi lever ju längre än djuren! Försöker kanske någon desperat inflika. Nja. Det finns arter som lever genomsnittligt längre än människan och om det är ett mått på vem som är värd mest, då borde väl friska värderas högre än sjuka, gamla högre än unga? Inget bra argument det heller, som ni märker.

Har jag missat något? Finns det fler argument? Varför är människorna mer värda än djuren?

Jag tror att det handlar om egoism eller i vart fall en egocentrisk världssyn. Ganska naturlig i och för sig, men ack så skadlig. Vi utgår naturligt från oss själva och våra släktingar. Vi måste vara mer värda, för vi har oftast starkare band till andra människor än till djuren. Jag misstänker att roten till vår tendens att höja oss själva till skapelsens krona på något vis är inskrivet i vår DNA. Eller djupt rotad i vår psykologi. Men är det sant för det? Jag tror inte det.

Då är vi tillbaka. Om en hund biter en människa så att blodvite uppstår avlivas hunden. Om en människa dödar en annan människa, för att tillfredsställa sina sexuella lustar eller för att vederbörande helt enkelt tyckte det var ett kul tidsfördriv, varför är det då så himla fel att döda brottslingen? Jag ser ingen anledning att värdera en sådan vidrig människas liv högre än grannens hund. Varför gör ni det?

Jag håller med Troberg i det han skriver i sitt andra stycke ovan.
Det finns flera olika sorters straff.
Man kan säga åt ett barn att gå upp på sitt rum och att det inte får någon middag.
Man kan ge ett barn en örfil (vilket är en olaglig bestraffningsmetod i sverige).
Man kan ge löneavdrag.
Man kan ge böter; både ett fast belopp eller ett belopp uttryckt i % av årsinkomst eller förmögenhet.
Man kan förbjuda någon att fortsätta göra något (näringsförbud, besöksförbud)
Man kan låsa in någon.
Man kan utdela spöstraff.
Man kan hugga av handen på någon.
Man kan avrätta någon.

sedan är det väldigt svårt att bedöma olika sorters straff. Gradera t.ex. vad som är värst av:
- Avhugget finger.
- Ett års fängelse.
- En miljon i böter.

Men alla är överens om att dödsstraff är det värsta straffet som finns, bl.a. för att det är definitivt: har du väl avrättat någon för ett mord är det lite sent att säga förlåt jag hade fel, du var oskyldig.
Och nej, det finns inget cirkelresonmang där.

Generellt så anser de flesta att man inte ska utdela fysiska bestraffningar som att aga barn, utdela spöstraff, hugga av händer, sticka ut ögon, kastrera eller avrätta någon.
Återigen är detta inget cirkelresonemang.

När det gäller djur är de väsenskilda från människor. Djur kan inte läsa, skriva eller ens tala. Djur har inget begrepp om lagstiftning eller rättskipning (man kan argumentera för att vissa djur som elefanter, apor och valar har en känsla för rätt/fel som liknar människans).
Djur är antingen vilda och får då skjutas om de stör människan för mycket.
Eller så är de tama. Då har de en ägare och får köpas, säljas, avlivas ungefär som man köper, säljer, skrotar en bil.

Vi bestraffar inte människor olika för att de har olika intelligens (eller ska inte göra det).
Men barn under 15 år bestraffas annolunda än vuxna samt att man kan begära en rättspsykiatrisk undersökning vid en rättegång.

När det gäller miljöförstöring är de flesta länder demokratier (som har anor tillbaka till antiken). Vill folk inte ha fossila bränslen och annan miljöförstörelse så förbjuder vi det.

Vårt moderna samhälle bygger till stor del på humanism, som bygger på kristendom somär en religion där man tror på den odödliga själen. Men det är för många steg bort och i vårt samhälle används nite själsbegreppet annat än inom religion/filosofi.

Det inte frågan om människa-djur, utan om vi-de.
Anledningen till att det fanns slavar i amerika var för att de svarta ansågs mindre värda än vi vita. För det fanns inga vita slavar i USA.
Det blev ett jämrans rabalder i Sverige när Nobelpriset skulle delas ut första gången år 1901. För priset kunde nämligen gå till utlänningar. Det var skandal att priset inte gick till svenskar.
Under 1940- och 1950-talet lobotomerades 4500 personer i sverige, i början dog 25 % av själva operationen, för att slutet ha sjunkit ner mot 5 % dödlighet. Sista lobotomin i danmark utfördes för övrigt 1983.
Homosexualitet räknades som en psykisk störning fram till 1979.
1922 upprättades Statens institut för rasbiologi., inte i Nazityskland, utan i Uppsala, Sverige. Man kan tro att denna försvann efter 2:a världskrigen, men nej, 1958 bytte det namn till instutionen för medicinsk genetik och finns kvar än idag.
Sverige har även en stolt tradition av tvångssterilisering som började ungefär samtidigt som det rasbiologiska institutet uppfördes. Man tvångssteriliserade fattiga, mentalpatienter, homosexuella, icke-svenskar och annat patrask som man inte ville skulle föröka sig i Sverige. Låter detta som medeltiden? Ja, om man anser att 1970-talet är medeltiden så. Men tvångssteriliseringarna upphörde väl på 1970-talet? Nej, den sista patienten tvångssteriliserades i Sverige 2013. För ett år sedan.
Om ni tror att alla människor har lika värde i Sverige idag föreslår jag att ni talar med en papperslös illegal flykting om vad det skulle betyda att bli svensk medborgare.
Så civiliserade är vi "vanliga" mot de "andra".

[hr][/hr]

TL;DR:

- Så länge jag inte ser en hund som läser och citerar Shakespeare har inte djur samma rättigheter elelr skyldigheter som människor.

- Så länge som vi inte kan återuppliva oskyldigt avrättade människor ska vi inte heller ha dödsstraff.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Troberg;n54438 said:
Dessutom, hur ger man tillbaka de år av någons tid som de suttit, oskyldigt dömda, i fängelse? Hur ger man tillbaka det anseende de förlorat?
Du kan säga förlåt. Det kan du inte göra till en person som blivit oskyldigt avrättad.
Enligt mig är det en ganska stor och viktig skillnad.
 
Top