Nekromanti Bronies? Nyfiken.

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tja, det är Lauren Faust som fixat showen(koncept, karaktärer och satt ihop teamet), och hon är ju allmänt awesome. Efter det skrev någon någon dum artikel eller nåt som /b tyckte var rolig. Sen råkade några /b:are upptäcka att det faktiskt inte var så dåligt... och därefter ledde det ena till det andra rätt förutsägbart.
Dock finns det några intressanta detaljer som kan vara kul att veta, men det får någon som inte sitter på en mobil berätta om.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Luna Eclipsed: Thoughts?

Tyckte det var ett riktigt bra avsnitt, ärligt talat. Vem det än är som gör Luna (EDIT: Rarity, med andra ord) så har hon en sjukt bra röst, speciellt med CANTERLOT-RÖSTEN. Nytt avsnitt den femte. Nåja, den som väntar på något gott :gremsmile:
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tja, inget direkt fel med avsnittet, och det var kul att se att Luna faktiskt hade problem med att återanpassa sig, men jag tycker inte att det var något extra med ponnymått mätt. Tycker ofta att specialepisoder för högtider blir något sämre faktiskt. Det blir en så stor grej av det hela att avsnittets riktiga handling och uppbyggnad måste anpassa sig till något annat, i stället för att bara koncentrera sig på att framhäva relevanta detaljer.
Dock kom det ju in massor av roliga detaljer som man hoppas på att få se igen här och var, och många roliga utklädnader(vad kommer internet göra med så användbart material?!)!
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Den här tråden var inte särskilt aktiv så här kommer jag med ett relevant inlägg.
Jag och två andra medlemmar här (minst två, i alla fall) åkte på en meet up i Stockholm förra helgen där vi träffade en massa andra bronies. Det hela var en trevlig tillställning men här kommer det semi-relevanta:
På lördagsnatten satt större delen av gänget i källaren och spelade en ponyfierad version av det spel som kallas för Maffia. Ett litet spel med extremt stort utrymme för spelarna att rollspela sina karaktärer och därmed blev det här inlägget relevant.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Caravisi said:
På lördagsnatten satt större delen av gänget i källaren och spelade en ponyfierad version av det spel som kallas för Maffia. Ett litet spel med extremt stort utrymme för spelarna att rollspela sina karaktärer
Höh, nu blev jag förvirrad.

Det körs maffia rätt ofta här på forumet (även om vi refererar till det som varulvsspel). De brukar har teman Stargate SG 1, Call of Cthulhu och nu kommande Ankeborg.

Men de ger väldigt lite utrymme för rollspelning av roller. Maffia går ut på att rösta ut folk, så det gäller att vara smart och koppla på analysögonen. Trodde jag alltså.

Men här kommer du och säger att ni rollspelade i maffia. Hurdå?
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Varje person fick lov att själva lägga fram påståenden (oftast om de andra karaktärerna). De flesta valde redan etablerade karaktärer och när man hör påståendet om att man var den sista kända att besöka den försvunnas hus (vilket var ett vanligt påstående) så måste man ge en trovärdig förklaring för sin karaktär att befinna sig där. På den förklaringen läggs ännu mer på av andra karaktärer som vill bestrida förklaringen eller stödja den. Oftast efter hur karaktärernas relationer är i MLP-media. Fler och fler karaktärer blir involverade i intrigerna och (även om det går ut över själva spelet) så började folk leva sig in i sina karaktärer och lägga mer fokus på deras möten med andra karaktärer. Spelet blev mera ett ramverk för att skapa nya situationer och att vinna blev inte längre ett mål för de flesta.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Håller med Caravisi här (jag var ju där). Vi körde två omgångar. Den första rätt konventionell med intrigerna, detektivarbetet och allt det där. Det gick fortfarande ut på att vinna och skedde inom spelets vanliga ramverk, men var fortfarande öppet för en del rollgestaltande(vilket jag tror kom sig av att de flesta var karaktärer ur serien, så då måste man ju mer eller mindre agera inom karaktärens ramar). Spelarna själva fick etablera världen med detaljer och händelser och vi hade nästan lika gärna kunnat köra spelledarlöst(spelledaren agerade mest som en klocka och för att hålla koll på mycket grundläggande regler(typ se till att spelare inte bestämde allt för användbara saker och att varje runda inte tog alltför lång tid)).
Andra omgången spårade väl egentligen ut lite, då ingen riktigt försökte vinna utan bara försökte överleva själva och gestaltade sina karaktärer så pass hårt att det kom i vägen för att klara det vinstmålet.
Har kört maffia-spel innan, men det har inte blivit rollgestaltande på samma sätt. Har funnits utrymme för det, men det har alltid varit sekundärt. Här blev i stället spelet sekundärt och rollgestaltningen primär. Det var riktigt kul och passade mig som rollspelare utmärkt. Det man skulle kunna klaga på i den situationen är att folk som blivit mördade/utröstade inte riktigt kan delta och att en maffiagrupp(nästan minst 10 personer) vanligtvis är mycket större än en rollspelgrupp(3-6 personer) och att även det gör att det kan bli svårt att inkludera alla och att det är svårt att etablera en karaktär med alltför begränsad fokuserad speltid för varje spelare.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Hur brukar ni göra med nya avsnitt? Bryr ni er ens om det och kollar bara nån gång då och då och kollar på de avsnitt som råkar finnas då? Vet ni när nya avsnitt kommer ut och sitter och tittar på det live? Eller väntar ni ett par dagar tills det finns stabila och högkvalitativa filmer?
Firar ni på något annat sätt? Typ samlar ihop ett litet gäng bronies att hänga med? Skaffar lite lördagsmys att knapra på till det nya avsnittet? Allts, har ni någon form av ritual för att göra det lite extra speciellt?

Själv brukar jag och min lokala brony (Caravisi här på forumet) träffas på lördagarna, käka något, ha lite mys, ta ett par öl och titta på avsnittet ett par timmar efter att det kommit ut! Ibland bakar vi, går till Puben eller tittar på ett par filmer också. Det handlar nog mera om att umgås än om själva programmet i sig, men programmet är upplyftande och då har man ju alltid något att prata om om inget annat intressant råkar dyka upp! Ponny är bara grädde på glassen... eller nåt sånt.

Hur sköter ni det hela? Dela med er av era historier!

EDIT: I kväll är det lite extra speciellt då en långväga gammal vän kommer på besök i staden, så det ska bli kul att få träffa även denna gamla vän och umgås!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Petter42 said:
Hur brukar ni göra med nya avsnitt? Bryr ni er ens om det och kollar bara nån gång då och då och kollar på de avsnitt som råkar finnas då? Vet ni när nya avsnitt kommer ut och sitter och tittar på det live? Eller väntar ni ett par dagar tills det finns stabila och högkvalitativa filmer?
Firar ni på något annat sätt? Typ samlar ihop ett litet gäng bronies att hänga med? Skaffar lite lördagsmys att knapra på till det nya avsnittet? Allts, har ni någon form av ritual för att göra det lite extra speciellt?

Själv brukar jag och min lokala brony (Caravisi här på forumet) träffas på lördagarna, käka något, ha lite mys, ta ett par öl och titta på avsnittet ett par timmar efter att det kommit ut! Ibland bakar vi, går till Puben eller tittar på ett par filmer också. Det handlar nog mera om att umgås än om själva programmet i sig, men programmet är upplyftande och då har man ju alltid något att prata om om inget annat intressant råkar dyka upp! Ponny är bara grädde på glassen... eller nåt sånt.

Hur sköter ni det hela? Dela med er av era historier!

EDIT: I kväll är det lite extra speciellt då en långväga gammal vän kommer på besök i staden, så det ska bli kul att få träffa även denna gamla vän och umgås!
jag hjärta den här tråden
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Okej, ni har övertygat mig. Jag har inget att göra i kväll, så jag kan lika gärna sätta mig och dricka glögg och titta på My Little Pony.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har plöjt 22 avsnitt thus far, and counting...

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/PIi3Xvh5i14"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/PIi3Xvh5i14" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

sådär känns det ungefär men...

det är så gulliiiiigt

det är så braaaaa

:gremeek:


I'm gonna tolerate & love the shit outta you!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ymir said:
I'm gonna tolerate & love the shit outta you!
Gonna show you the magic that friendship can do! Cuz MLP is manly shit and I could watch it all again in just one sitting.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/hx30VHwKa0Q"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/hx30VHwKa0Q" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Petter42 said:
Hur brukar ni göra med nya avsnitt?
www.equestriadaily.com

Ett ställe jag börjat frekventera oftare. Så fort det läggs upp en HD-stream för ett nytt avsnitt där springer jag bort, gömmer mig för störmoment och stirrar intensivt på skärmen i 22-23 minuter.

Har inga andra som tittar på det här. >_>
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Kraetyz said:
Så fort det läggs upp en HD-stream för ett nytt avsnitt där springer jag bort, gömmer mig för störmoment och stirrar intensivt på skärmen i 22-23 minuter.
Heh. Själv så brukar jag (och Petter) se på avsnittet två gånger i rad. Sedan gör vi lite annat MLP-relaterat (som att se på andra avsnitt eller baka cupcakes) innan vi ser på avsnittet igen.

Ja. Jag kan lätt se nya avsnitt tre gånger på en kväll.
 
Top