Nekromanti brinnande dolk

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Satt och funderade över daggers och har nu kommit under full med att de inte är så dåliga förutsatt att man kastar dem i alla fall...

Tycker ni det verkar rimligt att en dagger skadar normala skadan + 1d6 (= skadan man tar om kläder och så vidare tar eld) om man med hjälp av olja eller fotogen sätter eld på bladet?
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ta en bit stål. Doppa den i olja. Tutta på. Brinner den? Nej, svaret är: Ytterst marginellt. Om man ska lyckas med att tutta eld på bladet krävs nog magi eller att man lindar bladet i pergament eller trasor och sen doppar i olja och tuttar på. Men då kommer inte bladet att skada lika bra om det finns trasor i vägen som har omvandlat dolken till något som i princip är en brinnande stång. Dessutom undrar jag hur man skulle kasta dolken, folk brukar ju som bekant hålla i bladet på dolken när dom kastar den, vilket är den del som du ville tutta eld på. Så magi är nog enda utvägen, så att dolken börjar brinna efter att man har släppt den.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
"Ta en bit stål. Doppa den i olja. Tutta på. Brinner den? Nej"
klart den binner eller jag skulle iaf tro det

"folk brukar ju som bekant hålla i bladet på dolken när dom kastar den"
jag har iaf inte sett att det står någonstans....
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Ta en bit stål. Doppa den i olja. Tutta på. Brinner den? Nej"
klart den binner eller jag skulle iaf tro det


Nja, den brinner ju lite, men inte tillräckligt för att motivera en hel d6 i extraskada. Jag menar, det är ju ingen eldkastare direkt. För att den ska ge så mycket i extraskada måsta man stå och gnida den mot ens opponent i ett bra tag, och det tar nog bra mer tid än en attack. På magisk väg skull ejag kunna förstå det, men det blir ju ingen bra eld so to speak. Men som skrämselfaktor är det nog apbra...
Och sen tror jag nog att efter en kort tid får man nog byta dolk om man går omkring och vevar med en brinnande tandpetare...

Storuggla, som tycker sig minnas en gök i en bok som hade ett flammande svärd som byttes ut efter varje fältslag...
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
"folk brukar ju som bekant hålla i bladet på dolken när dom kastar den"
jag har iaf inte sett att det står någonstans....


Men sunt förnuft säger det....har du någonsin sett någon kasta en dolk utan att hålla i bladet, oavsett om det står så i en regelbok eller ej? Men visst är det helt upp till var och en att tolka hur en dolk kastas.
Du kan vara glad att alla dolkar helt plötsligt går att kasta i 3ed, så att man inte måste köpa throwing daggers och daggers separat.

/images/icons/king.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Du kan vara glad att alla dolkar helt plötsligt går att kasta i 3ed, så att man inte måste köpa throwing daggers och daggers separat.

<hr></blockquote>


Har man mig veterligen inte behövt i någon tidigare version heller... utom möjligen i datorspelet Baldur's Gate, men det är ju inte en egentlig D&D-version. Förvisso hade Combat & Tactics ett vapen vid namn "Knife, throwing", men om man läste beskrivningen av vapnet insåg man strax att det rör sig om ett afrikanskt vapen med massor av spetsar - det ser ut ungefär som ett lambda-tecken med ett handtag på.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Det är mycket möjligt att ni har rätt...det var länge länge sedan jag spelade AD&D eller än äldre versioner.... möjligen fick jag idén från dataspelen som ni påpekade (där det är skillnad på dagger och throwing dagger) eller andra rollspel jag spelat.

/images/icons/king.gif
 
G

Guest

Guest
Hej!

Nej, det är inte rimligt! De "kläder" som äventyrare ofta bär (hårt skinn, läder, rustning, osv.) tar inte eld så lätt att ett flammande dolkblad skulle få dem att "börja brinna".

Jag skulle INTE tillåta +1d6 i skada med automation.

Däremot om dolken träffar en NPC/PC vid flera tillfällen, som dessutom är klädd i vad som skulle kunna börja brinna, så kan det vara aktuellt.

MVH

Fredrik
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
OKEY MEN...

har ni något forslag på va dolken skulle skada då?för någonting extra borde den skada..... eller?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: OKEY MEN...

Den ska göra skada likt vattendroppen som långsamt urholkar stenen. Med andra ord: Babian-lite. Typ... plus ett eller något. Mer än så skulle jag inte ge, men jag är ju smutsfantasyanhängare också så... /images/icons/oink.gif


Storuggla, wabbawabba
 
Top