Nekromanti Bredbandsleverantörer och pestflaggor

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Nu har bredbandsfiberoptikkabeln installerats i vår lägenhet och det börjar strömma in erbjudanden från olika leverantörer som vill tillhandahålla sina tjänster. Jag är just mest intresserad av att sålla bort de som ger usel service för pengarna. Någon som har någon varning att komma med?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Comhem har adekvat service, men om man någonsin vill byta bolag är det ett Gomorra. Jag tvingades kontakta deras hemliga kundtjänst (kundrelationer) eftersom deras kundtjänst vägrade erkänna att jag sagt upp mitt abonnemang - trots att de erkände att jag inte var kund hos dem längre. Undvik. Anekdot förvisso, men...


Storuggla, det var som Ragusa
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Felia

Telias kundtjänst är den hittills enda som har skällt ut mig och kallat mig inkompetent (när jag undrade vad som hänt med mitt abonnemang, 3 mån efter beställning). Undvik.
(och jag vet inte om Telia levererar fiber-bredband, men hellre en varning för mycket).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Nuskavise...

Jag kör just nu Brikks/Bredband2, de har abyssmal kundservice och verkar köra sin DNS-server på en gammal 386:a styrd av en hoper aspackade gorillor. Den enda anledningen att jag kan skriva det här är att jag kör OpenDNS istället. Undvik.

Tidigare hade jag Bahnhof, de var dyra och hade kass service, och ville dessutom inte att jag skulle ha en hemmaserver.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Varning för Glocalnet. En telefonförsäljare från Glocalnet sålde en ADSL-tjänst till mig. Glad av förväntan satt jag och väntade på bekräftelsebrev... i ett par veckor. När den tidigare tjänsten började närma sig avslutsdatum ringde jag och frågade om tid för inkoppling. Då meddelade de att beställningen hade avbrutits för att tjänsten inte fanns.

Jag blev förbannad och klassade dem som inkompetenta och så blev det bredbandsbolaget istället.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
1 Bredbandsbolaget. (sköter sig och förstår sin uppgift)
Anekdotiskt varning; skaffa inte bredbandstelefoni vida Bredbandsbolaget, det leder inte till något annat än problem... (åtminstone enligt min enda erfarenhet)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har inte haft några problem med Bredbandsbolagets IP-telefoni. Däremot har jag haft lite jockel med deras kundtjänst, då speciellt faktureringsavdelningen, då en samabonnemangsrabatt försvann. Men det är en annan sak.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
WAAAA!!! Skandal aldrig mer BB

Aldrig mera bredbandbolaget!!!!!!

Förlande incidenter:

1. Tecknar Bredband och telefoni abbonemang med BB i Aug.

2.Får ingen räkning i September. Ringer och frågar varför, får då svar att någon tryckt in fel postnr. Får OCR nr och belopp utav telefonisten så att jag kan betala räkningen.

3. I oktober får jag brev av Faktab. Det är en betalningspåminelse på 1kr + en påminnelse avgift på 50kr. Jag ringer BB och frågar vad fan som pågår. Det visar sig att telefonisten på pungt 2 har avrundat örena åt fel håll, dvs ner istället för upp. BB frånsäger sig allt ansvar på händelsen och står fast vid att jag måste betala påminelse avgiften

4. Sep-Okt krånglar uppkopplingen. BB förklarar sig med att min telefonisladd är trasig. Efter tre utskikade sladdar står dom fortfarande fast vid att det är min telefon sladd som är glapp i.

5.Februari säger upp mitt abonnemang på tre månaders uppsägning. I samband med detta börjar BB sända ut två åtskillda Fakturor. En på telefoni och en på bredbandsavgift bägge med olika betalningsdatum. Dessutom ges ingen vettig förklaring till varför dom delar upp fakturorna efter att jag sagt upp abbonemanget och varför dom har två olika betalningsdatum.

6.I september i höstas dyker det ner ett brev i postlådan från kronofogd myndigheterna om en betalningspåminnelse till bredbandsbolaget på 500kr!! 4 månader efter att uppsägningstiden gått ur. Jag blir vansinnig och ringer till BB. BB förklarar då att det visserligen var 3månaders uppsägningstid på abbonomanget men att man endast betalar telefonin i förskott medans bredbandet betalas nästgående månad. Jag frågar varför jag inte blivit delgiven denna information när jag sagt upp abbonomanget. Dom svarar att det står i nån jävla paragraf nån stans på nått paper dom skickat ut när jag tecknat abbonomanget. Med andra ord så har dom skickat en faktura till min adress (som jag inte var skriven på eller hade eftersänd post till) en månad efter att uppsägningstiden har gått ut. Detta till trots att jag uppget flytt som anledning till uppsägning. Inte nog med detta så har dom fortsatt att skicka betalnings påminelser till samma adress och lagt på 50kr varje gång, där jag återigen inte finns i något register eller dylikt. Hade dom slagit på mig så hade dom funnit den adressen jag var tillgänglig på. Inte föränn kronofogden får ärendet blir jag delgiven betalningspåminelserna.


Jag rekommenderar dig att kolla ifall bolagen använder egna avdelningar till fakturahandläggningar och inte säljer fakturor till faktureringbolag. Då ligger det nämligen i bolagets intresse att fakturorna sköts snyggt. Medans ett bolag som säljer sina fakturor till faktureringsbolag som tillexempel Faktab kan tjäna penger på att du inte betalar in dina fakturor.

//Flurtis
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Har hört liknande anekdoter om ComHem och deras sätt att "ragga" kunder och vägra erkänna deras uppsägning.

//Flurtis
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag kontrar med att påstå att det är det bästa jag gjort. Det har sparat mig mycket pengar och har gett mig inga besvär.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
FirstNet är totalt sämst. Det började med att de köpte upp Tele2 som var ypperliga, både med kundtjänst och med priset (199 för 3Mbit som jag ändå kunde tanka 10Mbit för), men med FirstNet så cepade sig allting. Det är omöjligt att få tag på deras kundtjänst i Norrköping och det är för att det endast är två personer som sköter kundtjänsten. Hur vet jag det? Jo, efter två veckors försök att komma fram så gick jag till FirstNet. Först fick jag reda på att de hade bytt lokal, vilket inte uppdaterats på hemsidan, så jag fick gå hem och leta var de nu kan tänkas befinna sig och där ta reda på vad det var för fel med min uppkoppling.

Nog om kundtjänsten. De lovade att inte göra några ändringar, men sänkte ändå hastigheten till 2Mbit för 199 per månad, men som jag bara kan tanka 1,5 Mbit för. De har också gett hela huset samma ip-nummer, vilket gör det i princip omöjligt för mig att använda ftp-server, fildelningsprogram och använda tjänster som begränsar antalet träffar från ip-nummer. Det innebär vissa browserspel men också irc och ip-telefoni via Woize. Första fyra månaderna gick också uppkopplingen ner efter 02 och omstartades inte förrän folk kommit till jobbet, alltså runt 08-tiden.

Firstnet är dyra, har pissiga tjänster och har dålig kundtjänst. Undvik!

/Han hatar verkligen bolaget
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
FirstNet och Tele2

FirstNet står inte på listan över tillgängliga leverantörer, men däremot Tele2. Jag undrar om det betyder att Tele2 har återinträtt på marknaden? Jag anlitade Tele2 på 1990-talet för andra tjänster och uppskattade deras servicekänsla. Fast på den tiden var allt som inte var Televerket en steg uppåt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Re: Felia

Jodå, Felia tillhör leverantörerna på listan. Men jag ska definitivt inte anliuta dem. Jag har haft en isig relation med det företaget sedan 1980-talet, då det var Veleverket.
 
Top