Nekromanti Brave New World- igen

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Eh, ursäkta mig, men jag tänkte bara att jag en gång till skulle fråga om det är någon som spelat/spellet nya Brave New World från Pinnacle Entertainment (ett modernt superhjälterollspel i ett fascistiskt USA) och kan ge en recension/kommentarer?

Jag skrev ett likadant inlägg för ett par dagar se'n men det var ingen som svarade - kanske för att de inte hann eftersom forumsidorna nu arkiveras mycket snabbt p g a hög trafik.

Fast troligen var det väl helt enkelt ingen som spelat det...men jag tänkte försöka _en_ gång till i alla fall.

mvh
Örnie
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag skulle också gärna höra av någon som provat det. Jag har bläddrat lite förstrött i ett ex men har inte riktigt lust att punga ut med pengarna innan jag har lite mer koll på om det är bra eller inte. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag har sett att det finns ett antal rescensioner av BNW på <A HREF="http://www.rpg.net" target="_new">http://www.rpg.net</A>. Själv har jag aldrig spelat det så jag kan inte uttala mig.

Ridijeck
som någon gång skulle vilja prova på ett superhjälterollspel

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ridijeck on 2000-10-02 16:59.</EM></FONT></P>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Tack för tipset!

En snabb överblick ger vid handen att utförandet är snyggt (betyg 4 från samtliga sex recensenter) medan det råder delade meningar om innehållet (2, 3, 3, 4, 4, 5 - alla betyg på en femgradig skala så vitt jag kan utröna).

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Efter att ha skummat...

...de tidigare nämnda recensionerna har jag luskat ut följande:

* Världen verkar okej. Superhjältar (kallade "Deltas") är hårt kontrollerade av staten - det man har att välja på är att bli en hantlangare åt den halvfascistiska regeringen eller att gå under jorden. Det verkar finnas en viss inkonsistens i vissa delar (Kennedy utsätts för ett mordförsök 1963, där attentatsmännen använder power armour, men teknologin i modern tid ligger på ungefär samma nivå som idag), men på det hela taget verkar det okej.

* Systemet är enkelt men begränsat. Systemet är tydligen likt det för Deadlands - egenskaper rankas i hur många ObT6 man får slå för att komma över svårighetsgraden. Det finns tio "paket" med superkrafter, byggda runt vanliga stereotyper (flygare, stor stark klump, pistolkille, ha-ha-jag-kan-skjuta-energi-från-näsborrarna-kille och så vidare) med mindre variationer. Väldigt liten flexibilitet alltså - man kan inte ha en karaktär som både kan flyga och skjuta blixtar från örsnibbarna, till exempel. Det finns tydligen fler kraftpaket (hm, det där blev lite konstigt...) i expansionsböckerna.

Jag tänker nog inte skaffa det, främst för att reglerna inte passar mig. Jag vill kunna knåpa ihop konstiga kombinationer av krafter, eller allra helst bygga om själva förmågorna till nya skojsiga kombinationer (och då menar jag inte min-maxande).

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Ändra på reglerna!

Jag tänker nog inte skaffa det, främst för att reglerna inte passar mig. Jag vill kunna knåpa ihop konstiga kombinationer av krafter, eller allra helst bygga om själva förmågorna till nya skojsiga kombinationer
Men ändra på reglerna då!!!
Man köper ett rollspel för spelvärlden. Alla regler man inte gillar ändrar man på. Jag tycker att det är tråkigt med spelledare som slaviskt följer reglerna. Då passar inte alltid spelet till spelsättet och det hela känns en aning stelt.

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ändra på reglerna!

"Men ändra på reglerna då!!!"

Med ett undantag (GURPS närmare bestämt) så köper jag inte rollspel för att ändra i dem. Då bygger jag hellre något nytt från grunden.

Dessutom, regler är en del av stämningssättaren. Jo, faktiskt: prova att spela Star Wars med Phoenix Commands regler så förstår ni exakt vad jag menar. Och ändrar man reglerna så ändrar man ju också stämningen.

Och det är faktiskt på grund av stämningen jag köper rollspel, det vill säga den totala kombinationen av regler, spelvärld, skrivsätt et cetera.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Ändra på reglerna!

Ärligt talat så känns det inte som om världen är värd pengarna. Den är säkert klämmig och så, men den verkar inte tillräckligt bra/spännande/intressant/nyskapande för att jag ska slänga ut flera hundra pix på den.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Top