Nekromanti Brand i Eon

Invinciblebug

Veteran
Joined
25 Apr 2014
Messages
21
Hej där!
Jag har precis startat en kampanj för eon IV och en av rollpersonerna är en något pyromanisk pyromantiker (något som går hand i hand rätt ofta...). Eon IV har väldigt beskrivande regler för hur man bränner upp sina fiender. Dock saknas regler för att tända föremål!

Om pyromantikern börjar slunga eldbesvärjelser runt i hus kommer det med stor sannolikhet sluta dåligt. Då har rollpersonerna en strid i ett brinnande hus på sina händer och folk börjar ta eldskada inte bara från besvärjelserna utan även av själva branden i huset.

Så hur gör ni regelmässigt då en eldmagi träffar tex en gardin eller en trävägg eller nåt annat som skulle kunna tänkas börja brinna. Eller känner ni att regler för det är överflödigt?
Som SL kan man såklart hitta på själv vad som antänds och hur elden sprider sig. Det skulle dock vara spännande att höra av er hur ni hanterar det och om ni har några bra husregler runt bränder.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Har de inte ett antändningsvärde? Eller tänker jag på Eon III?

Om ingen annan har svarat innan imorgon ska jag kolla i boken. Är rätt säker på att det finns antändningsvärden...
 

Invinciblebug

Veteran
Joined
25 Apr 2014
Messages
21
Nu när du säger det tror jag mig minnas antändningsvärden från eon III. Ska leta upp boken och kolla om det är nåt som kan konverteras på nåt bra sätt.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
En tanke kring antändning i Eon IV är att man har ett värde för varje eldtyp där om skadan är lika med eller högre än värdet så antänds det som tar skada.

Som exempel kan vi ta en lägereld som ger 3T6 eldskada. Det skulle kunna ha antändningsvärde 10 så om man slår 10 eller mer på skadeslaget så fortsätter det att brinna en runda till.

Om man har blöta kläder reduceras skadan med 1T6 och det blir då mindre troligt att kläderna antänds.

Motståndsslag skulle kunna vara Förflyttning som då ersätter antändningsvärdet (lite som avståndsstrid).

Är inte helt säker på hur mycket eldskada skulle ges i nästföljande runda, speciellt om kläderna är blöta till att börja med.
 
Top