Nekromanti Brainstorming tack!

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Hejsan!

Håller på att skriva ett äventyr, men har nu fastnat. Det är bara en liten detalj, men jag känner att det ändå kan vara viktigt. Nu till mitt problem!

Ungefär så här ser det ut: Rollpersonerna är medlem i en orden som sträcker sig över hela Mundana och är på väg till ett ytterst viktigt möte. När de väl kommer dit finner de att alla ordenmedlemmarna är slaktade. Hur har detta gått till?

Brainstorma nu riktigt ordentligt!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Vad sysslar orden med? Vilka fiender kan dessa tänkas ha och hur mäktiga är sagda fiender? Vilka resurser har Orden som andra parter kan vara intresserade av att lägga beslag på?
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Tanken är att orden skapades vid det förra Mörkret och att deras syfte är att kämpa mot det kommande Mörkret. Officiellt är de allierade med alla olika länder, i alla fall har de en viss respekt från de flesta länderna.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Kan tänka mig att det finns gott om gudar (eller gudaktiga grejer (*HOST*Xinu*HOST*)) som planerat att skaffa sig rätt mycket makt under mörkret (du vet, gudarna får äntligen slåss om grejer på riktigt). Alla dessa lär ju vara intresserade av att antingen samarbeta(ta över) eller motarbeta(slakta) ordern.
Exempelvis kanske Daak utnyttjar ordern och Xinu slaktar den. RP är nu dom sista i ordern och Daak gör nu rätt mycket för att stärka RP och skydda dom från faror och hjälpa dom i deras (Daaks) uppdrag(ersätt båda "Gudarna" med något lämpligare om du vill).
 
G

Guest

Guest
Petter42 said:
Kan tänka mig att det finns gott om gudar (eller gudaktiga grejer (*HOST*Xinu*HOST*)) som planerat att skaffa sig rätt mycket makt under mörkret (du vet, gudarna får äntligen slåss om grejer på riktigt). Alla dessa lär ju vara intresserade av att antingen samarbeta(ta över) eller motarbeta(slakta) ordern.
Exempelvis kanske Daak utnyttjar ordern och Xinu slaktar den. RP är nu dom sista i ordern och Daak gör nu rätt mycket för att stärka RP och skydda dom från faror och hjälpa dom i deras (Daaks) uppdrag(ersätt båda "Gudarna" med något lämpligare om du vill).
Men i själva verket så är det något högst världsligt som ligger bakom morden. Kriminalitet? Svartsjuka? Egotripp?
Att det är någon gud som ligger bakom morden på ordensledarna är dock den teori som resten av orden benhårt tror på - för att något lägre än så skulle lika bakom är ju bara löjligt!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vincir said:
Hejsan!

Håller på att skriva ett äventyr, men har nu fastnat. Det är bara en liten detalj, men jag känner att det ändå kan vara viktigt. Nu till mitt problem!

Ungefär så här ser det ut: Rollpersonerna är medlem i en orden som sträcker sig över hela Mundana och är på väg till ett ytterst viktigt möte. När de väl kommer dit finner de att alla ordenmedlemmarna är slaktade. Hur har detta gått till?

Brainstorma nu riktigt ordentligt!
Varför inte låta spelarna brainstorma?

Rollpersonerna kommer in i ett ordenshus och finns massor med ordensmedlemmar slaktade.
Rollpersonerna/spelarna brainstormar om vad som hänt.
Du som spelledare tar de bästa idéerna som spelarna kommer på.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Catboots said:
Men i själva verket så är det något högst världsligt som ligger bakom morden. Kriminalitet? Svartsjuka? Egotripp?
Att det är någon gud som ligger bakom morden på ordensledarna är dock den teori som resten av orden benhårt tror på - för att något lägre än så skulle lika bakom är ju bara löjligt!
Gift dig med mig!
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
anth said:
Varför inte låta spelarna brainstorma?

Rollpersonerna kommer in i ett ordenshus och finns massor med ordensmedlemmar slaktade.
Rollpersonerna/spelarna brainstormar om vad som hänt.
Du som spelledare tar de bästa idéerna som spelarna kommer på.
Detta är en jättebra idé. Ta spelarnas alla teorier om vad som har hänt och välj ut ett par som passar bra ihop. Sedan så låter du spelarna följa spåren tills de har kommit fram till att en av dem är rätt. Den är det, i så fall.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ungefär så här ser det ut: Rollpersonerna är medlem i en orden som sträcker sig över hela Mundana och är på väg till ett ytterst viktigt möte. När de väl kommer dit finner de att alla ordenmedlemmarna är slaktade. Hur har detta gått till?
En helmgast hittade till mötet :gremwink:

Men, för att tala allvar, om jag inte vet vad kampanjen ska gå ut på har jag ingen chans att komma med förslag. Ska de luska ut vem som ligger bakom? Samla upp resterna av orden? Överfallas av den som gjorde slut på ledarna? Ska det bli episkt rädda-världen-fantasy av det hela, eller jagade-av-mäktiga-men-okända-fiender-skräck?

Det är vad jag skulle utgå från när jag bestämde vilka som gjort det...
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
En väll villig Lich knatade in på mötet och säkerställer att de närvarandes kunskaper ska bli mer permanenta än fängslade i ett köttsligt skal.

Han och hans vandöda fängslar och sliter ut själarna på ledarna, för att senare bygga om dem till en högre vandöd och på så sätt ge dem mer tid att vara aktiva mot mörkrets ankomst.

Vad säger att en Lich måste vara självisk?
It´s al for the greater good!!!!
 
Top