Nekromanti Brainstorming *Huga Jan-O och Tny Spoiler för er*

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Jaha ny kampanjdags igen då!

Kortfattat om kampanjen. Rollpersonerna spelar smugglare från en liten råtthåla på smuggelön i Soldarn som jag inte kommer ihåg namnet på just nu. Kortfattat så ska dom ta sig till Muhad för att införskaffa Muhadinsk vallmo mot någon annan olaglig pryl. Första äventyret kommer att fokusera på att samla ihop en besättning och proviantera m.m.

En rollperson kommer att vara en adlig utforskare som blivit laglös i jargien på grund av att ha förhindrat en slavexpedition in i adasiernas träsk. Pga av detta har han flytt landet och har nu tagit anställning hos en soldisk smuggelkung.

Dem andra rollspersonen kommer att vara en Adasisk krigare som svurit att tjäna som livvakt till den jargiske adlingen efter att han har rädat hans stam från slaveri.

Tredje rollpersonen är inte framtagen ännu, men kommer förmodligen att bli något åt sjömans hållet.

Kampanjen ska vara en Odysse. Jag har bara början klar och meningen med det här inlägget är att få hjälp att brainstorma fram äventyrsuppslag, Slp, slumphändelser m.m allt av intresse! Så börja spotta ideer nu!!!
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Brainstorming *Huga Jan-O och Tny Spoiler för

Har du sjöfarare och pirater är kan du kolla tabellerna och avsnitten om hamnen och besättningen för att få inspiration och idéer till besättningsmännen. Avsnittet om smuggling är bar också.

Att skaffa en båt/ett skepp är kanske ett problem. Skepp är dyra och om de är smugglare har de antagligen ont om pengar. Annars kanske de får låna/hyra ett skepp av smuggelkungen. Eller så snor de helt enkelt skeppet (fast det är ju ganska svårt...).

kommer inte på mer just nu, men S&P är bra, om du inte redan har den.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Brainstorming *Huga Jan-O och Tny Spoiler för

Jag rekommenderar att du hittar tråden om världsomseglingar och ser om du hittar några händelser eller saker där att köra på eller inspirerats av.

Nu verkar ju personerna i gruppen olyckligtvis ha lite skrupler, men annars kan ett bra "föruppdrag" kanske vara att ge sig av ut i skogen och leta alv (detta kan antingen göras innan resan eller under ett strandhugg när de väl börjat), eftersom man får ett rätt så bra pris för alviska slavar i Mûhad. Och man vill ju inte åka dit utan last att sälja innan man fyller skeppet med vallmo, eller hur? :gremwink: (sen finns ju förstås budgetvarianten att supa en pyar från staden full/slå honom hårt i huvudet när ingen tittar och dra med honom, men kiriya ger nog bättre pris... kanske en kombination?). Annars kan du ju alltid köra på att någon/några i besättningen kommit på samma idé, och smugglat med en alv ombord för att sälja själva och bli rika (eller så kan det vara en slavhandlare som vill åka med), och vips så har rollpersonerna en konflikt på halsen...
 

Annchen

Veteran
Joined
6 Nov 2005
Messages
35
Location
Uppsala
Hum... De kan alltid höra sig för i Katharsis (största och enda staden på Kathar) om det är någon som vill åka dit de ska. Eller så kan de bli uppsökta av en jättehemlig och jäktad man som vill bli färjad till staden X mot en rundhänt belöning. Inga frågor ställda naturligtvis.

Harkk Kötthandlaren kanske behöver transport av några av sina "varor" men han borde rimligen vilja frakta prostituerade till ön och inte från den... Bonardmunkarna kanske kan ha något stöldgods som behöver fraktas hit eller dit...

Storm på havet och frenetiskt offrande till diverse havsgudar kan kanske vara skoj? Jag lät helt enkelt mina spelare slå ett normalsvårt slag mot TÅL när de skulle åka båt. Alla utom en misslyckades och tillbringade tiden på båten i olika stadier av sjösjuka. Det kanske inte direkt funkar på en sjöman, men en adelsman utan sjöben kanske riskerar att bli lite grön om kinderna.

Det kanske blir ett äventyr i sig att hitta en apotekare eller kvacksalvare som kan sälja någon lämplig dekokt eller ört för att kunna åka båt utan att vända ut och in på tarmarna.

Oh! De kan hitta en uppfluten jättebläckfisk på nån strand när de ska proviantera eller hämta färskvatten eller nåt sånt. Sen kommer de att vara skitskraja att en levande version ska sluka skeppet! Du behöver inte låta dem träffa på en levande för att göra dem nervösa och misstänksamma. Den kan du skrämma dem med en val eller delfin.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Brainstorming *Huga Jan-O och Tny Spoiler för

Tanken är att dom blir lejda av en smuggel kung som står för båten. Yepp SoP har jag tillgång till, det och alla andra moduler :gremwink:
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Suveränt mer sånt här....

Oh! De kan hitta en uppfluten jättebläckfisk på nån strand när de ska proviantera eller hämta färskvatten eller nåt sånt. Sen kommer de att vara skitskraja att en levande version ska sluka skeppet! Du behöver inte låta dem träffa på en levande för att göra dem nervösa och misstänksamma. Den kan du skrämma dem med en val eller delfin.
Haha, den här kommer defenitivt med, riktigt bra ide. Mer sånt!!!
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Brainstorming *Huga Jan-O och Tny Spoiler för

Annars kan du ju alltid köra på att någon/några i besättningen kommit på samma idé, och smugglat med en alv ombord för att sälja själva och bli rika (eller så kan det vara en slavhandlare som vill åka med), och vips så har rollpersonerna en konflikt på halsen...
Trevlig ide, passar väldigt bra in då minst två av RP är mycket hatiska till slavhandlare, mycket bra ide.
 
Top