Nekromanti Brainstorming - forumrollspel med brädspelsinslag

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Det här är tänkt att vara en brainstorming-tråd. Jag har inget koncept att presentera utan vill bara diskutera hur det kan göras.
[HR][/HR]
Lite bakgrund för den intresserade:

1) Några gånger när det spelats varulvsspel på forumet och någon som inte testar förut har varit med har de provat att rollspela, vilken tämligen omgående bryskt stoppas med ett "det här är ingen gestaltning, det är ett spel som ska vinnas så lägg av med det där och spela på rätt sätt". Jag vill ha ett spel där det går att rollspela utan att det påverkar vinstchanser för dig/ditt lag.

2) Jag var tvärusel den enda gång jag spelat varulvsspel här på forumet. Det här med att analysera wall-of-texts och hitta avvikande/misstänkt beteende är inte något godtrogna, lata jag är gjord för. Jag vill ha ett spel där något annat (eller något ytterligare snarare) fäller avgörandet

3) När jag spelade play-by-forum så blev det en väldig skillnad i inläggsfrekvens mellan deltagarna och den som kunde skriva 25 inlägg om dagen fick väldigt mycket mer inflytande över storyn än den som bara kunde skriva 1 (fullt naturligt förstås). Jag vill ha något rund-baserat, dvs att med jämna intervall så bryts spelet, brädspelsmelaniska actions händer, och så startar det om med ändrade förutsättning.

4) Du ska fortfarande behöva skriva inlägg för att klara dig bra i spelet. Det ska inte gå att sitta tyst i flera dagar och sedan med en smart förmågeanvändade vinna alltihop. Jag vill ha BÅDE inläggsskrivande och brädspelsmekaniker.

5) Det är kul att hitta på något nytt spel (och typ en ny genre känns det som, för jag hittar då inget spel likt det jag eftersöker). Nästan roligare än att spela spel. :)
[HR][/HR]
Så den öppna frågan är väl vad för mekaniker man kan ha i ett sådant här spel, och vad de gör bra respektive dåligt. Jag återkommer snart med lite egna funderingar.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det skulle kräva en del kanske men kan man inte ha flera väl att välja mellan bara? Typ

A: Du smyger runt
B: du kastar dig fram och anfaller
C: du kastar sleep


Lite som de där böckerna där man gör olika väl men det beror på vad andra gör oxå
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n252246 said:
Det skulle kräva en del kanske men kan man inte ha flera väl att välja mellan bara? Typ

A: Du smyger runt
B: du kastar dig fram och anfaller
C: du kastar sleep


Lite som de där böckerna där man gör olika väl men det beror på vad andra gör oxå
Alltså ganska like det som går I vanliga fall (och man kan så klart göra egna beskrivningar)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Lite eget tänk om mekaniker:

1) Röstning (t.ex. rösta ut en spelare som i varulvsspel, eller rösta mellan olika val, t.ex. "nästa runda får alla krigare 10 extra guld" vs "nästa runda får alla byggnader dubbel bonus"). Fördel med att det syns direkt när någon lägger sin röst, det går hela tiden att se i tråden vilket val som har flest röster, och det genererar diskussionsmaterial. Nackdel är väl hur man ska hantera om någon struntar i att rösta (vill ju fortfarande bryta rundan vid en förutbestämd tid så det går inte att vänta ut).

2) Satsning. Typ, du har 5 maktpoäng att placera ut på olika val, men hur placerar du ut dem mest effektivt? Du vill både få mest inflytande över kyrkan, mest inflytande över armén och så vill du inte att spelare A ska få mest inflytande någonstans alla. Fördel: kan förhoppningsvis skapa diskussioner om det visas öppet i tråden hur man lägger sina poäng. Fast antagligten vill man inte visa det här i tråden för alla vill ju lägga sina poäng sist, så då måste det ske dolt via PM till spelledaren och då blir det inte så mycket inlägg, nackdel. Eller så ska en del av poängen placeras ut i inlägg och den andra delen i dolt PM.

3) Tärningsslag. Vill man ha slump? Nackdelen blir ju förstås att den som spelade "bäst" kan förlora ändå pga otur. Fördel kanske kan vara att Satsning-exemplet ovan går att ha i forumet istället för i PM, då det inte längre blir så viktigt att posta sist (en motståndare har 2 poäng en kategori, men du postar i sista sekunder att du lägger 3 poäng där och vinner VS du lägger 3 poäng i sista sekunder och alla poäng blir 1T6, motståndaren rullar 4+5 och vinner över dina 1+3+1).

4) Resursallokering. Lite som Satsning, fast tvärtom. Det finns 5 lediga platser i sågverket, när folk har placerat totalt 5 arbetare där är det fullt och ingen annan kan producera trä till nästa runda. Nackdel blir att det är en fördel att posta tidigt, men om du inte har möjlighet kan alla dina önskvärda val vara borta. Skulle bli alldeles för administrativt att gå varvet runt mellan alla spelare och låta dem placera en arbetare i taget. Finns det någon fördel?

5) Placering. Spelarna placeras som om de satt runt ett runt bort, dvs du har två spelare bredvid dig, två stycken två steg bort osv. Sedan fungerar förmågor olika beroende på avstånd. Du kan använda resurser från dina närmsta granner för att tillverka saker, vissa förmågor fungerar bara på vissa avstånd, etc. Fördel att man måste tänka ett varv till: "jag vill inte att spelare A ska få mer guld, men kan inte nå henne, men jag kan kanske förstöra produktionen hos grannen så hon inte får resurser därifrån...".

6) Partnerskap. Biskopen och Påven är i samma lag, men man vet inte vilka roller de andra har. Däremot kan man lista ut det då man får olika bonus om olika saker inträffar, typ om båda röstar på val X så räknas deras röster dubbelt, om båda producerar järn så får båda en extra enhet. Fördel: ger något att diskutera i forumet att analysera när folk får oväntat många resurser. Nackdel: ja vad ska man göra sen då när man listar ut vilka som är i lag? Börja använda förmågor för att blocka deras förmågor?

Okej, nu gick inspirationen och la sig.


Lite öppna frågor:

A) Måste man ha player elimination för att skapa drama, att någon riskerar att åka ur och att man anstränger sig för att hänga kvar?

B) Är det alls acceptabelt med slump/tur, eller är det en total deal-breaker?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
.113;n252246 said:
Det skulle kräva en del kanske men kan man inte ha flera väl att välja mellan bara? Typ

A: Du smyger runt
B: du kastar dig fram och anfaller
C: du kastar sleep


Lite som de där böckerna där man gör olika väl men det beror på vad andra gör oxå
Du menar att spelledaren presenterar alternativ i början av en runda och sedan rollspelare gruppen sig fram, och röstar på vilket val de vill göra och så börjar nästa runda med att det vinnande valet inträffar?

Ni sitter runt kungens bord och diskuterar hur ni ska hantera belägringen.
A) Ta er ut genom katakomberna och hämta hjälp.
B) Öppna portarna och ge upp, med avsikten att lönnmörda fiendegeneralen när han kommit in.
C) Väpnad strid!


Då blir det ju huvudsakligen ett play-by-forum och inte så mycket brädspelsinslag, men det kanske går att bygga vidare på.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Feuflux said:
A) Måste man ha player elimination för att skapa drama, att någon riskerar att åka ur och att man anstränger sig för att hänga kvar?

B) Är det alls acceptabelt med slump/tur, eller är det en total deal-breaker?
A) Jag tror det. Det är åtminstone i min erfarenhet betydligt mer stimulerande om risken finns att åka ut. Å andra sidan kanske det handlar om antalet deltagare, ju färre deltagare desto mindre viktigt att någon åker ut.

B) Jag tycker inte att slump/tur ska få en avgörande betydelse. I så fall ska de olika alternatvien vara öppna för alla deltagare.

---

I övrigt gillar jag verkligen tanken på att få spela ett forumspel med 1), 2) och 6). Jag är redo att testa!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Feuflux;n252304 said:
Du menar att spelledaren presenterar alternativ i början av en runda och sedan rollspelare gruppen sig fram, och röstar på vilket val de vill göra och så börjar nästa runda med att det vinnande valet inträffar?

Ni sitter runt kungens bord och diskuterar hur ni ska hantera belägringen.
A) Ta er ut genom katakomberna och hämta hjälp.
B) Öppna portarna och ge upp, med avsikten att lönnmörda fiendegeneralen när han kommit in.
C) Väpnad strid!


Då blir det ju huvudsakligen ett play-by-forum och inte så mycket brädspelsinslag, men det kanske går att bygga vidare på.


Ja, men då kan man ju slänga in andra saker som att man har VETO röster och Silence förmågor osv, så man kan göra så en persons röst inte räknas denna gång, eller ens egen går igenom (man är ju faktiskt överbefälhavaren).


Eller så här då: man får 3 förmågor själv och när man använder en får man en ny, ungefär som när man drar kort.

Istället för att man ÄR överbefälhavaren i ovanstående exempel kanske man har fått tag i en hålhake på denne så att man kan styra dennes röst i skymundan.

"Ni sitter och diskuterar fram och tillbaka, men har svårt att bestämma er. Hela natten går när ni tillslut kommer fram till att ni ska ta er ut genom katakomberna (A), då ryter överbefälhavaren till. "NEJ, det är jag som bestämmer och vi SLÅSS!"

Typ så
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Och man bör veta om flera viktiga roller så man kan planera framåt. Ett lönnmord på prinsessan och sånt där som man kan göra fastän det inte är taktiskt viktigt just nu. Så man kan spela framåt liksom.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Några olika spel jag letat fram:

1- Mysterium (diskussion och tolkning)
https://youtu.be/Bw2Xz9wp4KI

2- Deception: Murder in Hong Kong (som ovan, fast med en eller två "varulvar" som försöker missleda)
https://youtu.be/CDWvHrt6kG0

Jag skulle älska att spela ett av dessa på forum! Kanske arrangerar själv.

3- Shadow Hunters (Brädspelsduell där du behöver lista ut vem som är vän och fiende)
https://youtu.be/8ryGDB68_as
Det här funderar jag nu på en forumversion av. Se även Bang! och Samurai Sword.

4- The Resistance: Avalon
Den populäraste varulvsvarianten på Boardgamegeek, I do believe
https://youtu.be/rXlK3NZjLGc
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Bra idéer Sodivra! :D Jag kollade lite på Mysterium som verkade ascoolt, och Deception (som jag inte riktigt fattade, men som var himla snyggt!).

Hittade också den här videon där folk spelar Mysterium i en rätt snygg producerad video: https://www.youtube.com/watch?v=8d9TwIigGC4

Min idé på något liknande på det här forumet skulle vara följande:

Mysteriet
(för åtta deltagare)

  • SL väljer ut en PLATS/MORDVAPEN/PERSON/MOTIV (se nedan). Dessa tas sedan bort och kommer aldrig ges ut till detektiverna!
  • Personen som väljs ut blir mördaren. Resten av deltagarna är detektiver.
  • Alla får varsin slumpad ledtråd per runda av SL i ett PM (även mördaren, även om det är onödigt)
  • Öppen diskussion där man får diskutera vilka ledtrådar som kommit fram, vad gruppen borde “skicka in på teknisk undersökning” (dvs rösta om)
  • Röstning varje runda där man röstar på PLATS/MORDVAPEN/PERSON/MOTIV. De alternativ som får flest röster skickas in till SL ("skickas in för teknisk undersökning").
  • SL ger svar om det är 1-4 rätt eller fel, men inte vilket alternativ som är rätt.
  • Varje runda dör en deltagare som mördaren väljer ut.
  • Detektiverna vinner om de kan bevisa vilken plats/vilket mordvapen/etc som har använts
  • Mördaren vinner om detektiverna inte kan vinna.
PLATS
Vardagsrum
Kök
Bibliotek
Rökrum
Salong
Arbetsrum
Källare
Vind

MORDVAPEN
Kniv
Revolver
Hammare
Yxa
Gift
Järnspett
Spade
Strypsnara

PERSON
#1-#8

MOTIV
Avundsjuka
Hat
Girighet
Svartsjuka
Galenskap
Vrede
Sorg
Droger


Vad tror ni?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tror absolut att man kan köra Deception och Mysterium rakt av, om spelledaren bara köper de fysiska produkterna!

Jag har beställt Deception nu, och tänker arra här på wrnu, commitment 100%.

Mysterium tror jag funkar också, även om det kanske blir lite clunkigare med bjudning och så, jag får kolla lite djupare på det. Och spelledaren/spöket får fota korten och skicka in i tråden. Men jag tror det skulle kunna bli sjukt stämningsfullt! Ifall Deception går bra kanske jag sätter Mysterium på önskelistan också.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Sodivra;n252530 said:
Superperfekt! Det blir ett ganska light och mycket emkelt spel, eller hur?
Ja, egentligen borde man kunna köra det bara i en enda tråd utan rundor.
 
Top