Nekromanti Brainstormade Egenheter: The Great Religionsfrihet

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Medan jag satt här och försökte komma på vilka grundegenskaper som borde finnas, insåg jag att jag tänkte från fel håll. Jag gick igenom egenskaper från andra spel och försökte anpassa dem till min vision, istället för att utgå ifrån denna vision och se vilka egenskaper den faktiskt skulle leda till. Detta säger jag utan att skämmas, eftersom jag är nybörjare på det här och helt enkelt inte visste bättre :gremgrin:

I alla fall så har jag brainstormat lite från rätt håll nu, och här är en tanke som kanske skulle må bra av att filtreras genom någon annans hjärna. Kommentarer mottages med pussar och kramar :gremcrazy:

RELIGIÖSA EGENSKAPER

I den här världen har alla minst en gud - den som tagit sig an ens ras. Man kan dessutom ha en gud som man själv har valt, på grund av dennas krafter eller personlighet. Egentligen borde jag ha lämpliga ord för dessa två varianter, men jag har inte kommit på några ännu...

I alla fall så tänkte jag att man borde kunna ha ett par grundegenskaper som visar hur nära kontakt man har med sina gudar. Siffran kan ligga inom vissa gränser, beroende på vem det gäller - somliga gudar är väldigt intresserade av sitt folk, medan andra är för distraherade av annat. Vid behov kan man sedan slå ett slag per dag/vecka/månad eller något, för att se om guden kan hjälpa en. Det är förstås lite upp till SL också, om han har bestämt att just den guden är extremt upptagen eller så.

Egenskapsvärdet kan givetvis höjas om man gör sig till vän med guden, eller sänkas om man bråkar för mycket. Värdet för rasens gud kan aldrig sänkas till noll; han måste acceptera alla rasens medlemmar. Men siffran kan sägas vara ett mått på hur han prioriterar just dig.

Exempel:
Vilja Fara av stivafolket är gift med stäpptrollet Ejiras Fara Dracáry. Tack vare sin ras har Vilja alltid haft Stiva som gudinna, och när hon började umgås med troll valde hon Gind som sin andra gud. Eftersom hon inte var särskilt religiös, och Stiva dessutom har ganska fullt upp, så har hon bara 7 i den egenskapen. Men Gind har hon träffat personligen och gjort gott intryck på, så hon har kontakt 13 med honom.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Det här är ett riktigt coolt koncept!

Jag gillar den här idén skarpt. En personlig relation till din/a gud/ar är ju en otroligt cool idé. Nu behövde du lite hjälp så jag ska se om det finns NÅGOT jag skulle kunna komma på som förbättrar detta.

Hmm, låt mig se...

Ok, låt oss säga att man har två värden som beskriver realtionen till en gud. Det ena, vi kan kalla det Tro, är ett mått på hur starkt band man själv anser sig ha till guden/gudarna. Det andra som vi kan kalla Närvaro är ett mått på hur starkt band guden har till dig.

Ett lågt värde i Tro indikerar att man inte känner sig nära sin gud, man kanske inte känner att gudens doktriner riktigt passar in på ens egna liv eller att man söker något annat. Ett högt värde visar att man sätter sin tilltro till guden oavsett om guden svarar eller inte, man är alltså hängiven och trogen gudens ideal.

Ett lågt värde i Närvaro indikerar att guden av olika anledningar inte är närvarande hos tillbedjare. Detta kan bero på antingen gudens natur alltså att guden inte ägnar sig åt enskilda individer över huvudtaget, eller att guden är missnöjd med en viss tillbedjare eller så. Ett högt värde visar att guden är mer delaktig och intresserad av enskilda individers liv. Detta behöver inte alltid vara en bra sak, en ondskefull trickster-gud vill man kanske inte ha en nära relation med.

Då blir det så att man för varje gud skall ange ett Närvaro-värde. Detta värde har en originalnivå som visar hur guden allmänt ser på sina tillbedjare. Detta kan senare modifieras beroende på individernas förehavanden.

Varje person ska ha ett värde i Tro också. Man ska nog sätta ett värde per gud, men eftersom du redan sagt att man max kan ha två gudar så skulle man helt enkelt kunna köra med två sepparata grundegenskaper: Tro för Rasgud och Tro för Idealgud. Det kommer att behövas nya ord för dessa begrepp, men du fattar vad jag menar. Tro för Rasgud kan inte sjunka till lägre än 1 som du nämnde i ditt inlägg. Tro för Idealgud börjar på noll.

Det bör inte finnas någon gräns för hur högt värde man har i Tro, däremot kommer gudarnas Närvaro-värde att vara en begränsning, vissa gudar vill inte ha med tillbedjare att göra oavsett hur hängivna de är.

Så här tror jag i alla fall.

Som sagt: Jäkligt Coolt Koncept!

/Duddmannen
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Det här är ett riktigt coolt koncept!

"Ok, låt oss säga att man har två värden som beskriver realtionen till en gud. Det ena, vi kan kalla det Tro, är ett mått på hur starkt band man själv anser sig ha till guden/gudarna. Det andra som vi kan kalla Närvaro är ett mått på hur starkt band guden har till dig."

Det kan funka! Då behöver man inte försöka simulera både gudens och rollpersonens åsikter i samma siffra, utan skiljer på dem helt. Det säger ju faktiskt mycket mer, och är dessutom lättare att räkna ut :gremlaugh:

"Då blir det så att man för varje gud skall ange ett Närvaro-värde. Detta värde har en originalnivå som visar hur guden allmänt ser på sina tillbedjare. Detta kan senare modifieras beroende på individernas förehavanden."

Originalnivå! Varför tänkte jag inte på det? O_O Jag hade någon idé om att man skulle få olika plus eller minus beroende på vilken gud man har, men det är ju mycket enklare att ha ett "genomsnitt" att utgå ifrån. Det värdet kan bero dels på gudens allmänna inställning, dels på hur många tillbedjare det finns (vilket kan påverka hur mycket tid han/hon ägnar åt var och en).

"Det bör inte finnas någon gräns för hur högt värde man har i Tro, däremot kommer gudarnas Närvaro-värde att vara en begränsning, vissa gudar vill inte ha med tillbedjare att göra oavsett hur hängivna de är."

Låter bra :gremsmile: Jättestort tack för förslagen! Ska tänka vidare på detta.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
The Great Egenskapstabell!

Här är ett förslag på egenskaper skrivna i tabellform. Jag fick uttrycken "rasgud", "idealgud" och "närvaro" av Duddmannen; de får heta så tillsvidare ^_^ Hur som helst så finns det fem grundegenskaper, var och en i två aspekter (konkret och abstrakt). Förhoppningsvis förklarar tabellen vad jag menar. Tabellen ser ut att ha hamnat väldigt långt ned av någon anledning, men den finns där om ni scrollar lite ^_^

Tanken är att färdigheter också delas in i konkreta och abstrakta, eller fysiska och mentala. Färdighetsvärdet läggs ihop med värdet av en egenskap, beroende på hur man använder färdigheten. Till exempel så kan Klättra (en fysisk färdighet) användas med antingen Styrka eller Rörlighet, beroende på teknik. I allmänhet kommer det att vara den egenskap som personen har högst i.

<table border=1 cellpadding=5 cellspacing=1>
<tr align=center>
<td> </td>
<td>Konkret</td>
<td>Abstrakt</td>
</tr><tr align=center>
<td>Styrka</td>
<td>(råstyrka)</td>
<td>(intelligens, visdom)</td>
</tr><tr align=center>
<td>Rörlighet</td>
<td>(vighet, smidighet)</td>
<td>(kreativitet)</td>
</tr><tr align=center>
<td>Hälsa</td>
<td>(fysik)</td>
<td>(psyke)</td>
</tr><tr align=center>
<td>Ras</td>
<td>(närvaro: rasgud)</td>
<td>(tro: rasgud)</td></tr><tr align=center>
<td>Ideal</td><td>(närvaro: idealgud)</td>
<td>(tro: idealgud)</td></tr></table>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Brainstormade Egenheter: The Great Religionsfr

I alla fall så har jag brainstormat lite från rätt håll nu, och här är en tanke som kanske skulle må bra av att filtreras genom någon annans hjärna. Kommentarer mottages med pussar och kramar

Min flickvän är sverigemästare i en obskyr kampsport så det är nog farligt :gremsmile:

I den här världen har alla minst en gud - den som tagit sig an ens ras. Man kan dessutom ha en gud som man själv har valt, på grund av dennas krafter eller personlighet. Egentligen borde jag ha lämpliga ord för dessa två varianter, men jag har inte kommit på några ännu...

Blodsband respektive Livsstig?

Egenskapsvärdet kan givetvis höjas om man gör sig till vän med guden, eller sänkas om man bråkar för mycket. Värdet för rasens gud kan aldrig sänkas till noll; han måste acceptera alla rasens medlemmar. Men siffran kan sägas vara ett mått på hur han prioriterar just dig.

Om det är en pantheon av grekisk typ där gudar gnabbas sinsemellan skulle kanske gudarnas inställning till varandra kunna påverka ens egenskaper. Om gudinnan Stiva kommer i bråk med guden Gind över något skulle stackars Vilja kunna tappa populäritet hos dem båda eftersom hon har samröre med "den puckade guden".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Re: The Great Egenskapstabell!

"Tabellen ser ut att ha hamnat väldigt långt ned av någon anledning, men den finns där om ni scrollar lite"
Det är för att du hade radbrytningar efter märkningarna.. En liten bugg i systemet..

Nu när jag kommenterat det kan jag lika gärna kommentera dina egenskaper.. Det är en ball idé att du delar in de i konkreta och abstrakta och därmed kan få två värden på egenskaperna (som jag förstod det).. Hälsans värden var klockren och Styrkans var väl OK.. Dock tycker jag Rörlighet och kreativitet klingade dåligt.. Jag kommer inte på något vettigt förslag förutom kanske Omformning.. Man kan omforma kroppen (vara vig) eller omforma tankar eller intryck till konst eller verk..

[color:\\"blur\\"]Duddmannen[/color]s förslag har jag inga kommentarer på förutom att jag tycker att de håller till 90%.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Det här börjar se riktigt bra ut!

Jag ska försöka hitta lite bättre ord eller termer för de olika gudsegenskaperna. Frågan är väl om du bara vill ha ett nytt, påhittat ord på ett obegripligt språk eller om du vill ha ett verkligt, existerande ord på ett begripligt språk.

Ok, pröva de här på latin så länge:
Deus Gens (lat. rasgud/rasens gud): Betyder alltså den gud som skapade rollpersonens ras och därför alltid kommer att ha en liten koppling till rollpersonens liv.

Deus Mores (lat. idealgud/moralens gud): En gud som har många egenskaper och livsfilosofi gemensam med rollpersonen, eller sådana som rollpersonen strävar efter.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Brainstormade Egenheter: The Great Religionsfr

Om det är en pantheon av grekisk typ där gudar gnabbas sinsemellan skulle kanske gudarnas inställning till varandra kunna påverka ens egenskaper. Om gudinnan Stiva kommer i bråk med guden Gind över något skulle stackars Vilja kunna tappa populäritet hos dem båda eftersom hon har samröre med "den puckade guden".

Hmm, intressant tanke.. Insigna, jag tycker verkligen du ska satsa på det här med relationerna till gudar, och hur dom påverkar rollpersonerna, eftersom det är nya fräscha grepp på ett rätt mossigt område - Ett område som du kan använda för att göra ditt rollspel till något speciellt, med andra ord.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Mystiska termer

Jag skulle föredra hyfsade uttryck på svenska, faktiskt. Det är viktigare att man förstår vad det är än att det låter tjusigt. Tycker faktiskt att rasgud och idealgud är helt okej i sammanhanget.

"den gud som skapade rollpersonens ras"

Ett litet påpekande bara - de nuvarande gudarna har inte skapat några raser, utan bara tagit hand om de som utvecklades från det första folket (skapat av Derrlickt).
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Icke-kreativ kreativitet

"Dock tycker jag Rörlighet och kreativitet klingade dåligt"

Håller med om att det är ett halvtaskigt uttryck - kunde inte komma på något bättre :gremfrown: Men jag fortsätter att fundera på det, och kommer förhoppningsvis fram till något fungerande.

Flexibilitet? :gremtongue:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Brainstormade Egenheter: The Great Religionsfr

"Om det är en pantheon av grekisk typ där gudar gnabbas sinsemellan skulle kanske gudarnas inställning till varandra kunna påverka ens egenskaper. Om gudinnan Stiva kommer i bråk med guden Gind över något skulle stackars Vilja kunna tappa populäritet hos dem båda eftersom hon har samröre med "den puckade guden"."

Hm... Det har jag inte tänkt så mycket på. Måste fundera mer.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Brainstormade Egenheter: The Great Religionsfr

Hur närvarande är gudarna i världen? Om Vilja har träffat Gind och dessutom gjort ett gott intryck på honom verkar det ju som om de var ganska konkret närvarande, men hur är det egentligen?

Bor gudarna i en egen sfär och kommer ner till jorden när det passar dem?

Eller bor de uppe på ett högt berg någonstans så att den som är tillräckligt ihärdig kan klättra upp och tala med dem?

Eller bor de kanske i hyddan bredvid din och om du behöver en barnvakt någon gång kan du ju alltid lämpa av ungarna hos Stiva, för hon sitter ju ändå bara där dagarna i ända utan att göra särskilt mycket?

Ja, det där skulle alltså föreställa exempel på olika nivåer av närvaro. Saker som konflikter mellan gudarna kan ju bli rätt olika beroende på hur mycket kontakt de faktiskt har med sina efterföjare.

-JPS-
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Gudar

"Hur närvarande är gudarna i världen?"

Så närvarande man kan bli. De bor där, och har sin egen kultur och ett eget land. Gudarna var den första civilisationen, och när de mindre avancerade spelarraserna dök upp så kom gudarna överens om att ta hand om dem.

Exakt var de bor och hur mycket man kan umgås med dem varierar. Trond är en tämligen normal ledare för sitt folk (skogstroll); Erina bor i en väl skyddad by tillsammans med några av sina anhängare; Nickt bor i en grotta på ett fjäll någonstans, men du är välkommen om du hittar dit.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Gudar

Exakt var de bor och hur mycket man kan umgås med dem varierar. Trond är en tämligen normal ledare för sitt folk (skogstroll); Erina bor i en väl skyddad by tillsammans med några av sina anhängare; Nickt bor i en grotta på ett fjäll någonstans, men du är välkommen om du hittar dit.

Det tycker jag är otroligt mysigt. En kampanj kan då handla om hur man söker efter sin gud på ett mycket mer påtagligt vis :gremsmile:
 
Top