Nekromanti [Brainstorm] Nautiska steampunkäventyr bland alver, dvärgar och drakar

StreetBushido

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
16
Ikväll diskuterade jag och mina spelare vad nästa kampanj skulle vara för något. Efter mycket diskuterande kom vi fram till att det skulle vara fantasy, med alver, dvärgar och det mesta av dem klassiska elementen. Mer diskussion resulterade i en värld med en något blandad tekniknivå: begynnande ångteknik och krutvapen och en väldigt låg maginivå.

Jag som spelledare vill utforska att spelleda en sandlåda, och vi kom fram till att en nautisk sandlåda skulle vara häftigt.

Sammanfattat kommer kampanjen alltså att ha ett nautiskt fokus, med inslag av steampunk och kryddat med fantasyklassiker som alver, dvärgar, drakar och ruiner från tidigare civilisationer.

Vad kommer ni att tänka på när ni hör detta? Vad för idéer och äventyrsupplägg dyker upp?

I den knappa timmen sedan slutet på diskussionen har jag klämt ur mig följande funderingar:

- Ett nystartat bolag på den stora ön (som kommer vara kampanjens primära "fastland") planerar att bygga en järnväg tvärs över ön, vilket kommer konkurrera med sjöfarten för transport av varor.

- En önation av krigiska alver som ligger efter tekniskt, men som kompenserar för det med mod, viljestyrka och stora slavarmér. Jag tänker mig stridsskepp som ros av mängder av slavar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Har du bestämt system och värld och så? För det här skulle kunna fungera grymt med Iron kingdoms :)

Anyway, äventyrsuppslag:

-Flygande Holländaren. Ett nytt bepansrat ångskepp försvinner in i en märklig röd dimma som drar in vid dess jungfrufärd. Det har sett till senare på olika ställen på havet med en besättningen av demoner som dödar och plundrar.

-Kolonisering. Det där bolaget med järnvägen utnyttjar ursprungsbefolkningen (halflingar?). Snor deras resurser och tar dem som slavar.

-Spelarna bråkar med någon, denna skickar en fantasy tysk sniper med ett flintstålsgevär efter dem. Snipern besatt av en jakt demon och kan inte dödas förutom med speciellt vapen. Spelarna ger sig ut på jakt efter magiskt vapen med odödlig prickskytt i hälarna.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
För mig låter inte begynnande ångteknik särskilt steampunk, det låter som tidiga skovelhjulsskepp som hade segel för man inte litade fullt ut på tekniken och tåg som krävde helt platt mark och raka sträckor för att komma till sitt mål. Men det kanske bar är jag, om det är sagt begynnande ångteknologi kanske ni bör klargöra vad det betyder innom gruppen dock.

/Luna Lovegood
 
Top