Kärlekscraft
Swordsman
Vimes;n95927 said:Nej. Jag anser inte att dina svar bidragit med något till den här tråden.
:sad:

Vimes;n95927 said:Nej. Jag anser inte att dina svar bidragit med något till den här tråden.
kloptok;n95844 said:(...)
Mer generellt är likamedtecknet ett exempel på en så kallad ekvivalensrelation. Dessa uttrycker en relation mellan två matematiska objekt och uppfyller vissa kriterier, de är reflexiva, symmetriska och transitiva. Reflexivitet innebär att a~b innebär att b~a och vice versa, symmetri innebär att om a~b så är b~a, transitivitet att om a~b och b~c så är a~c. (...)
Men det verkar också finnas något som kallas för "Peanos axiom" (som jag inte tidigare hört talas om) som representerar någon sorts grundläggande axiom från vilka du kan härleda grundläggande aritmetik. Då borde du kunna härleda additionens välkända egenskaper och efter att ha definierat ekvivalensrelationen "=" få ut att 2+2=4 är ekvivalent med 4=2+2 eller 4=3+1 eller 4=0+4 eller vad du vill.
Vimes;n95407 said:Man säger ju (väl?) att 2+2=4 är utbytbart mot 4=2+2. Det spelar ingen roll vilken sida av likamedtecknet de olika delarna står. 2+2=4 är samma sak som 4=2+2. De är likvärdiga uttryck. Eller hur?
Sapient;n97245 said:I statslogik och mängdlära, så kommer likhet och materiell ekvivalens att överensstämma. De kommer att ha samma sanningstabell. Men under en rikare logik (predikatlogik) är detta inte längre nödvändigtvis sant. Då kommer materiell ekvivalens att uttrycka en starkare relation.