Nekromanti Bra westernlitteratur

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
...vad ska man läsa då? Nu menar jag inte kioskdeckare i westernmiljö a´la 450 nummer av Bill och Ben eller något i den stilen, utan riktigt, bra böcker som råkar utspela sig i western. Har plöjt Siste Mohikanen och Dansar med vargar (som tvärtemot vad en av mina vänner påstår skrevs före filmen). Vad finns det mer?

/daniel
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Kanske inte är litteratur, men en attans så bra faktabok:

Vilda Västern i ord och bild
av James D Horan(skratta ni bara) och Paul Sann
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Facklitteratur har jag ingen brist på, men tack i alla fall. Ville mer ha underhållande skönlitterär läsning.

/Daniel
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
En bok jag tipsat om tidigare och som jag fortfarande anser vara läsvärd är American by blood av Andrew Huebner. En historia som rör sig i rummet alldeles efter slaget vid Little Big Horn och den efterföljande jakten på Crazy Horse. Huvudpersonerna är tre stycken spejare i det amerikanska kavaleriet och dom är de första som kommer fram till platsen för massakern.

Boken är en ganska psykologiserande över hur en individ förändras av krig och genom att utföra övergrepp. Författaren blandar målande, fantastiska beskrivningar av en blommande prärie under sommarmånaderna med vidriga skildringar av anfall och slakt av försvarslösa indianbyar i den djupa snön.

Ett intressant fakta med boken är att författarens släkting - en av huvudpersonerna i boken - faktiskt var en av de som först befann sig vid LBH efter slaget.

Rekomenderas starkt!
 
Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Prova också och läs den prisbelönta och kritikroade boken "Den långa färden" (Lonesome Dove) som finns på välsorterade bibliotek.

Louis L'Amours böcker -- både kioskböcker och inbundna verk -- kan också starkt rekommenderas.

Kioskserierna "Texas" och "Morgan Kane" av Louis Masterson är också av hyfsad kvalité till skillnad från mycket annan kiosklitteratur. Titta på antikvariat och loppmarknader m.m.!

Trevlig läsning!
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Finns det? /images/icons/wink.gif När jag tänker på bra western blir det filmer och tecknade serier i första hand.

Något som kan vara värt att kolla upp är "Michael Kohlhaas" av Heinrick von Kleist. Filmen "The Jack Bull" - en riktigt bra westernrulle - är baserad på den.

Hans
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
...som Blueberry och Buddy Longway. Snyggt, bra berättat. Helt enkelt väldans bra. Eller Lucky Luke, för all del... ;-)

/Daniel
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Läste en bok som heter Logans lag för väldigt länge sedan. Har för mig att revolvermannen i boken hette Sackett i efternamn, precis som familjen i LÁmours inbundna böcker om western. Finns det något samband?

/Daniel
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Serien Jeremiah är väl även den inte heller helt tokig. Sedan vill jag minnas en som hette Mac Coy som jag också gillade...

Hans
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Error. Does not compute. Tänkte Johna Hex, men skrev Jeremiah... Vadå efterkatastrofeninfluerad? /images/icons/wink.gif

Hans
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
jonah hex och tomahawk är ju rent av nostalgiska reliker. hade helt glömt bort dem. håller de fortfarande?

/daniel
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
tack. vad jag kan minnas så älskade jag boken då jag läste den i slutet av åttiotalet, men jag har lärt mig att minnet kan bedra. ska kolla upp sajten du tipsade om. tack!

/daniel
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Det kan man fråga sig. Jag tror det är över tio år sedan jag läste Jonah Hex. /images/icons/smile.gif

Hans
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja, om du gillar böcker om indianer kan jag rekommendera, A sorrow in our heart: The life of Tecumseh skriven av Allan W. Eckert. Boken följer de fakta som finns och är så realistisk som möjligt. Kan vara lite svårt att få tag i kanske men är väl värt besväret.

/Per
 
Top