Bra världskartor att äventyra i

Celledor

Hero
Vad skulle ni säga gör en världskarta (främst fantasy) intressant att äventyra i, både som spelare och spelledare?

Vilka inslag gillar ni eller inte?

Som spelledare vill jag gärna ha en världskarta som har många gränser mellan länder åt ena och andra hållet. För att maximera potentiella konflikter. Tex så har jag alltid tyckt att Eons karta över Mundana är utformad så att länderna ligger lite för mycket på en linje. Men den är annars fylld med massa bra saker.

Vatten. Alldeles för många kartor är typ "en stor landmassa med vatten runt".

Naturliga gränser. I den spelvärld jag lägger sista handen på nu så har jag inga gränser utritade, de följer oftast av geografin, och där de inte gör det så är det oftast en konflikt.

Vatten. Alldeles för många kartor är typ "en stor landmassa med vatten runt".

Naturliga gränser. I den spelvärld jag lägger sista handen på nu så har jag inga gränser utritade, de följer oftast av geografin, och där de inte gör det så är det oftast en konflikt.
Håller med, stora sjöar, innanhav och breda floder kan göra mycket... Också stora mängder sjöar skapar intressanta landskap.

Gränser som inte är en linje, utan ett område. Ibland en skog, en ås ett vattendrag. Men vatten kan binda ihop också. Så ibland är gränsen ett hedområde, Gärna att områden är överlappande. Inga tydliga länder, men gärna tydliga kulturella sfärer. Kanske mer än en gräns (gräns mellan allianser, språkgränser, landgränser, med flera).

Jag skulle säga att Dimmornas Dal kartan till DoD23 kommer rätt nära idealet för mig. Egentligen så är det inte så noga med äventyren, om kartan har rätt nivå av suggestiva detaljer och övergripande ton så är det allt jag behöver. (Nästan, jag vill ha en namnlista också. Och då är namnlistan från Mutant Hindenburg en guldgruva. Namnen där är inte bara ett namn på en person, de beskriver en person, ger en bild och inspiration.)

I från verkligheten så skulle Olaus Magnus Carta Marina vara den bästa. Där man glömmer allt man vet om Sveriges (verkliga) geografi och kör en kampanj där en grupp söderifrån, kanske Gothia eller ännu längre söderut, ska ta sig genom landet upp till Finnmarchia. Och genom hela kampanjen tar man full inspiration från kartan!

Carta_Marina.jpeg

Och när jag tänker på det så var kartan i Nordiska Väsen också mycket inspirerande! (Framför allt den som man fick ge feedback och sätta ut platser på i kickstarten, osäker på om det var den som sedan blev den nedladdningsbara kartan, hade för mig att den var "mörkare".)

Enkelt och komprimerat. Utforskande. Fullt med illustrationer, ologiska vita fläckar och bläckplumpar som täcker milmätaren. Det är en bra fantasykarta för mig.

Back