Bra trådar om rollspelsteori

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Hej!

Jag ska hålla en föreläsning om rollspelsmakande nästa vecka och tänkte att det säkert finns en massa bra trådar med indelning av olika typer av rollspel och förklaringar av andra centrala begrepp här på wrnu. Det vore väldigt snällt om ni som är mer insatta ville peka mig till några sådana trådar. Jag är inte ute efter diskussioner om begreppen, vilket kan vara intressant i andra sammanhang, utan mer av överblick och kortare sammanställningar.

Jag började optimistiskt med att söka på ”rälsning”, men det ordet används ganska ofta i olika trådar, så jag hittade inte det jag var ute efter och det är därför jag frågar.

Edit: Jag ska alltså tala till rollspelare, så jag behöver inte förklara vad ett rollspel är (hoppas jag)

Tack på förhand!
/Erik Granström
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
tänkte att det säkert finns en massa bra trådar med indelning av olika typer av rollspel och förklaringar av andra centrala begrepp här på wrnu
Det finns precis som du säger massor av trådar om definitioner men mitt intryck är att skyttegravarna är djupa och fronterna de är grävda längs många.

Jag satte samman en kort resumé av de begrepp som jag undrade över för min egen del och i mina anteckningar där hittar jag WRNU-referenser till:

Blorb:
  1. Nekromanti - enklast möjliga blorb (för nybörjare) | rollspel.nu
  2. Nekromanti - "Korpens klagan" till Svärdets sång T_T | Page 2 | rollspel.nu
  3. Blorba Korpens klagan | rollspel.nu

System Mastery/Spelarskicklighet: Komplexitet | Page 2 | rollspel.nu

De begrepp jag letade upp var:
  • Blorb
  • Sandlåda
  • Fisktank
  • Dockskåp
  • Culture gaming/Kulturspel
  • Kvantrese
  • OSR – *Old School Revival*
  • Klockor med faser
  • System Mastery/Spelarskicklighet
  • Murderhobo och Hach-n-slash
  • Narrativist/Narrative RPG
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
De begrepp jag letade upp var:
  • Blorb
  • Sandlåda
  • Fisktank
  • Dockskåp
  • Culture gaming/Kulturspel
  • Kvantrese
  • OSR – *Old School Revival*
  • Klockor med faser
  • System Mastery/Spelarskicklighet
  • Murderhobo och Hach-n-slash
  • Narrativist/Narrative RPG
Bra termer. Skulle vilja lägga till bombdrivet.

Hittade Malmö-gruppens wikisida som snackade om tekniker och teori varje vecka i ett halvår, där bomber/bangs finns kort beskrivna.

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Jag tycker att jag borde ha skrivit nån samlad tråd kring mina tankar om mysterietopologier och att mysterier typ är som dungeons och om de här tunnelbanenätverken jag brukar prata om men… Jag hittar inget riktigt bra och samlat eller så, tyvärr. kanske nåt sånt här? Och lite här?

EDIT: De centrala begreppen här är alltså typ "subway"/"tunnelbana", "mysterietopologi", kanske "nod". Kanske "graf"?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Några möjliga saker att ta upp för att beskriva olika infallsvinklar:
  • Rollspel med eller utan spelledare.
  • Spelledare med olika funktioner (medspelare, motspelare, neutral domare, regissör).
  • Regler som försöker ge rimliga utfall eller som försöker skapa en viss typ av berättelse.
  • Fokus på inlevelse i rollpersonen eller inlevelse i berättelsen.
  • "Pilarna utåt" (rollpersonerna mot världen) eller "pilarna inåt" (rollpersonerna mot varandra).
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,073
I enlighet med ett gammalt löfte jag hittade, låter jag (min vana trogen) @luddwig definiera blorb:

 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Det borde gå att hitta nåt om inlevelse kontra utlevelse men en snabb sökning jag gjorde fick inte upp någon tråd som jag tyckte var tillräckligt rollspelsteoretisk.

Det jag syftar på är skillnaden mellan det spelaren själv upplever inombords, dvs inlevelse eller kanske upplevelse om man vill, kontra det andra kan höra och observera utifrån dvs utlevelse.

Detta känns högst relevant nu när AP-poddar och dylikt varit i ropet i flera år. Det är väl inte ovanligt att rollspelare tittar på högpolerat content som tex Critical Role och tycker att det där är ju precis som vår grupp. Nä, sannolikt handlar det då om att den inre känslan är i nivå med det professionella spelmötet på skärmen. Inte att de kan sätta upp en kamera och livesända det egna spelmötet och direkt få content i par med proffsens.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Du är medveten om att begreppen system mastery och spelarskicklighet (player skill) normalt används om två helt skilda saker?
Nej. 😔

Tack, jag har uppdaterat mina noteringar – med hänvisning hit! ☺

Men vid eftertanke tror jag inte att jag försökte definiera Player Skill i mina anteckningar, utan Spelarskicklighet var min översättning av System Mastery. Det här är väl ett riktigt bra exempel på varför en mer genomgående definition av alla begrepp behövs.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Men vid eftertanke tror jag inte att jag försökte definiera Player Skill i mina anteckningar, utan Spelarskicklighet var min översättning av System Mastery. Det här är väl ett riktigt bra exempel på varför en mer genomgående definition av alla begrepp behövs.
Du är nog varken den förste eller den siste som gjort det misstaget. System Mastery - kanske "regelskicklighet" på svenska? - är ju också en slags spelarskicklighet.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Hej!

Jag ska hålla en föreläsning om rollspelsmakande nästa vecka och tänkte att det säkert finns en massa bra trådar med indelning av olika typer av rollspel och förklaringar av andra centrala begrepp här på wrnu. Det vore väldigt snällt om ni som är mer insatta ville peka mig till några sådana trådar. Jag är inte ute efter diskussioner om begreppen, vilket kan vara intressant i andra sammanhang, utan mer av överblick och kortare sammanställningar.

Jag började optimistiskt med att söka på ”rälsning”, men det ordet används ganska ofta i olika trådar, så jag hittade inte det jag var ute efter och det är därför jag frågar.

Edit: Jag ska alltså tala till rollspelare, så jag behöver inte förklara vad ett rollspel är (hoppas jag)

Tack på förhand!
/Erik Granström
I Rollspel.nus Rollspelsmakarforum så finns det tre länktrådar i ämnet. Kanske en bra start?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,778
Location
Stockholm
Här är en som jag tycker blev bra!

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Länkar till den här med:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag tyckte att den här tråden innehöll mycket intressanta diskussioner, även om mitt teoretiska ramverk knappast är något allmänt använt verktyg:

 
Top