Nekromanti bra tips på äventyr?

solem

Veteran
hallå

jag undrar om någon har några bra tips på äventyr som man kan konvertera hyggligt väl till dungeons and dragons systemet. Det finns ju en väldigt stor mängd äventyr att välja från men det mesta verkar vara riktat till yngre spelare och dom som ska spela är akademiker i 20-års åldern som redan har spelat en hel del rollspel förut. Exempel på kvalitetsnivån som jag har letat efter är tex svavelvinter men jag har inte haft någon tur hittils :gremfrown:.

Basenanji

postd20modernist
Kolla trollisarnas hemsida!

Hej!
Jag hoppas att jag har förstått din fråga och att jag svarar på ett tillfredställande sätt! :gremlaugh:

Jag vill i första hand rekommendera wizards.com!

Där finns det rätt mycket bra korta äventyr, både nya och gamla klassiker konverterade till 3.5.

Därutöver vill jag gärna rekommendera att du tittar i tidningen "Dungeon" som nästan uteslutande innehåller äventyr. Den tidningen kan du hitta hos SFbokhandeln tex. Nu läggs den strax ner, men kommer du över något ex lär du hitta bra äventyr, så det kan vara mödan värt att leta upp något nummer.

Sedan undrar jag om det är så att du verkligen inte vill använda publicerade äventyr utan hellre vill köra med svenska äventyr?
Tja, "Svavelvinter" är ju ett bra äventyr, men jag misstänker att många finesser som finns med i D&D 3.5 inte kommer bli aktuella i "Svavelvinter", som mer är en utmaning för spelaren snarare än en utmaning för rollpersonen.

Mitt allra bästa tips är dock att köpa: "Red Hand of Doom"! Det är nog ett av det bästa äventyren till D&D 3.5 som finns att köpa. Kolla in den här tråden för inspiration (TOKSPOILER!): Caligulas mästerliga RHoD-kampanj!

"Vault of Larin Karr" lär också vara ett rätt hyffsat äventyr, men som jag aldrig har testat själv.

Lycka till!

/Basse

solem

Veteran
Re: Kolla trollisarnas hemsida!

tjenare. tack för svaret. Red hand of doom rekomenderades på ett annat forum också så det borde vara bra inom sin genre. jag ska säga åt spelledaren att kolla upp det. Det som vi letar efter är helt klart ett äventyr där spelaren utmanas och inte rollpersonen. jag har väl hoppats lite i smyg på att det ska dyka upp ett äventyrens "blade runner" eller liknande som jag inte hört talas om men som är väldigt bra skrivet, bra karaktärer, intressanta pussel, intressant natur, intressanta intriger etc etc. Ett till svavelvinter helt enkelt :gremsmile:.

Eksem

Champion
Nu tycker jag faktiskt att Svavelvinter är rätt svåröverträffad vad det gäller köpäventyr, men det finns ändå bra saker:

Red Hand of Doom är schysst, och har vissa väldigt fina poänger. Allra trevligast är den att spela om man har tillgång till Heroes of Battle, även om en minivariant på reglerna där återfinns i RHoD. Om man ska kolla in RHoD bör man vara sugen på att spela krigsscenarion (vilket löses regelmässigt mycket fint i RHoD och HoB, rekommenderar).

The Last Dance är knepig att få tag på idag, fast den finns säkert som köp-PDF nånstans. Det är en dungeon med en kul twist (the puns, the puns).

The Vault of Larin Karr är också svår att få tag i, men den är ball för att den är en mini campaign setting, där alla olika äventyr går in i varandra på ett trevligt och lite Svavelvinterliknande vis.

Ska vi gräva ännu djupare i gömmorna har jag alltid gillat Barbia till Drakar och Demoner, även om den måste poleras en smula. Den har också den här trevliga öppenheten.

Bland de klassiska äventyren till Dungeons and Dragons har jag alltid gillat första Ravenloft-äventyret. Mysskräckig och svår dungeon som känns mycket genomtänkt och satte en ny standard för dungeons på sin tid. Har flera fina klurigheter. Den är faktiskt inte så svår att få tag i, då det släppts någon slags remake på den (typ Silver Edition tror jag den heter) som finns i hur många ex som helst och kan ses med mycket jämna mellanrum på autionssajter.

Den har dessutom fått en ny och rejäl uppföljare, som heter typ "Return to Castle Ravenloft" eller nåt, men den har jag inte spelat eller ens läst.

Klassikernas klassiker är förstås Enemy Within-kampanjen till Warhammer-rollspelet. Jag har bara läst den, men den är väldigt bra. Lite överskattad, tycker jag, men bra. Lite för gritty för den där D&D-känslan, men bör gå att konvertera.

solem

Veteran
hej eksem. tack för solida tips. Märkligt att jag har missat barbia men det kom väl ut lite för tidigt antar jag.

soda_UBBT

Warrior
Det har gjorts mycket 'bra/erkända' pregenererade' äventyr och spelkampanjer till Call of Cthulhu som ganska lätt borde kunna konverteras till vilka spelvärldar och system som helst. Ledtrådsletande och intervjuteknik kan vara - om man vill - helt upp till spelarens förmåga oavsett spelkaraktärens egenskaper och färdigheter.

Kolla gärna in pulp-action-äventyrssviten mask of nyarlathotep som undertecknad gärna skulle vilja testa i en w40k-variant men som iom sin pulpighet borde passa som handen i handsken i D&D.

Brior

Swordsman
Man rodnar över berömmen. Som kuriosa kan jag berätta att prototypen till Svavelvinter spelades just med D&D-regler så det blir snarast en återkonvertering. Vi spelade med det första Advanced D&D om jag inte minns fel. Sällskapet släpade fröet till Store Stenfar över bergspassen på en släde anförda av en Tolguld-ranger vid namn Scaramanga. Bland annat passerades en by där alla familjer hade namn efter GB-glassar. Borgmästaren bar förstås titeln "Storstrut". Det är från den byn namnet Mogger kommer. Förstadiet till Shaguliterna var en yrkeskategori som kallades "fakirer".

solem

Veteran
jag minns att jag bläddrade igenom huvudboken till svavelvinter för några år sen när jag skulle flytta och upptäckte att shaguliterna använde sig av fotosyntes i huden. rätt rolig detalj. Jag kan inte tänka mig att jag uppskattade den finessen när vi försökte spela det som 11-åringar. :0)
soda>>> det verkar som om vi ska spela beyond the mountain of madness från call of cthluhu(?), tack för tipset.