Bra superhjälterollspelsäventyr?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En diskussion uppstod efter dagens spelmöte, och ett ämnde som berördes var äventyr till superhjälterollspel. Jag har inget minne av att jag någonsin hört någon säga, eller sett någon skriva, att äventyret X till superhjälterollspelet Y är fantastiskt bra.

Finns det något riktigt bra äventyr till något superhjälterollspel?

Sins of the Past till ICONS är riktigt bra och det som folk brukar säga är det bästa superhjälte äventyret. Det är väldigt mycket i stilen av DC Comics JSA serier.

Mitt favorit superhjälte äventyr är Nightmares of Futures Past till Marvel FASERIP. Det är en sandlåda där man spelar motståndsrörelsen/folk som bara försöker överleva i framtiden där Sentinel robotarna tagit över och alla med superkrafter sätts i koncentrationsläger. Sentinelsen är för mäktiga för nyskapade spelarkaraktärer att besegra… Om man inte har gott om KARMA, meta-valutan man får för att vara heroisk. Så man jobbar för att hjälpa folk och springer från robotarna tills man byggt upp nog med momentum för att göra en faktisk aktion mot ockupationsmakten. Hela äventyret finns lagligt gratis online här: https://mshgamer.com/wp-content/uploads/2013/03/TSR6873.MX1_.Nightmares.of_.Futures.Past_.pdf

Oj oj, det här är svårt - men kanske framförallt för att genren är så svår. Jag har ett gäng i hyllan, men vet faktiskt inte om jag skulle kunna rekommendera något av dem. De blir lätt otroligt labila, eftersom de liksom inte tar höjd för bredden hos spelarkaraktärerna. (Pröva att byta två superhjältars rogues gallery med varandra, så förstår du vad jag menar)

Ovannämnda Nightmares of... siktar rätt, men att spelleda en strid mellan en grupp rp-superhjältar och ett par sentinels i det systemet... *ryyys* (och då är det ändå ett relativt enkelt system!).

Jag har nog inte sett något… Kanske till Mutant City Blues?

Men överlag känns det som en genre som är klurig att anpassa bra till rollspel, då den i serieform i stort sett består av såpa och våld. Och såpa är svårt att få till i äventyr, och våld är rätt trist både på seriesidan och i rollspel…

Back