Nekromanti Bra startäventyr?

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Halloj!

Jag funderar på att prova att spela Western en aning. Jag har bara spelat det på konvent hitills och tänkte mig att kanske spela det lite mer om jag får gehör.

Har någon här bra förslag på vad för äventyr man kan börja med? Jag skulle gärna se att det fungerar som oneshot, eller i alla fall var ganska begränsat.

Jag gillade det material man fick med till skärmen, men det kändes lite för "fritt" för ett testspel av oneshortkaraktär.

Jag har en del gamla äventyr, samt alla de som finns på CD'n i Westernboxen.

Förslag mottages tacksamt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Blunda och peka? De flesta äventyr funkar utmärkt som startäventyr, och de flesta äventyr till western går att skriva om med så liten ansträngning som att byta stad de utspelas i, och på så sätt är det lätt att bygga en kampanj.

Så det är bara att ta vilket som helst, tror inte något är bättre än något annat. Det som finns i boken ska väl dock vara extra anpassat som startäventyr men det har jag inte kikat på närmare.
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Fast jag vill inte bygga en kampanj, så den typen av omskrivningar tänker jag nog inte göra. Kampanjfröer har jag lixom för gott om just nu!

Anledningen att jag frågar är att jag skulle vilja veta om något av äventyren är lite mindre. De Svarta Banden är ju t.ex. direkt olämpligt som ett oneshot.

Fast, jag hade glömt att det fanns med ett äventyr i regelboken, det får jag kolla upp.

Tack för förslagen!
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Just äventyret i regelboken bör passa som en "one-shot", då det är av rimlig längd och man inte behöver ha alldeles för mycket av detaljerna i huvudet från början. Vår spelgrupp tog oss igenom detta (med smärre modifikationer i storyn) först, för att kolla intresset hos spelarna. Så detta är min rekommendation.

M.v.h.

Red Dust.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Har någon här bra förslag på vad för äventyr man kan börja med? Jag skulle gärna se att det fungerar som oneshot, eller i alla fall var ganska begränsat.

'Sutton Creek' som finns på CD:n brukar omnämnas av folk som ett bra introduktionsäventyr. Det har flera valbara stickspår, men springer inte iväg så långt att man inte kan hålla det småskaligt.

Och så är det ju det klassiska introäventyret. (-:

--
Åke
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
De som finns med i klassikern Dead or Alive är korta och ibland ganska simpelt uppbyggda. Herren ger och Herren tar är skithäftigt.
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Tack till alla som svarat!

Nu har jag upptäckt att det finns ett äventyr i regelboken och de andra förslagen verkar också intresanta!

Nu ska vi bara se om mina tilltänkta spelare har någon dag de inte alla jobbar...
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Mitt favoritäventyr för nybörjare är Sutton Creek. Finns i gamla western (1989) som introduktionsäventyr, och på Western CD:n med konverterade data, plus att den är utökat.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Ett alternativ, kan ju vara att köra ett av konventsäventyren (finns även sådana som inte är en följetong), och testa, om spelarna gillar det.

Finns ju endel att hämta på www.rollspel.com (Rävspels hemsida)

// Radagast
 
Top