Nekromanti Bra stämning???

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Har någon några bra tips för att göra stämningen så bra som möjligt.. Vi har (vad jag tycker) lite dålig stämning när vi spelar, liksom vi kommer inte in i spelandet ordentligt. Man finner inte känslan att man är på plats o är sin karaktär...
Nån som har några bra tips??? Kanske vad man kan göra som SL???
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Tja, du skulle se när min lillasyrra skulle spela Eon. Hon kom inte in i nån stämning över huvud taget. (Hon var Zolod, ljög för en tirak och sa att hon var Drezin..... Med en heder runt 14)

Men annars, med stämning, så..... Jag vet faktiskt inte. Jag har inget vättigt att säga. Ska sticka och döda Daaktorende riddare.
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Hmmm. Det första kravet är nog att både spelaren och spelarna är seriösa och i alla fall vill ha bra stämning. Detta räcker nog om spelarna klarar av men SL får det mycket svårare.
Om man ska ta min spelgrupp som exempel så definerar jag dålig stämning när vi inte har roligt, eller några sabbar. efter det så kommer man till det här med att inte vara på plats o vara sin karaktär. Det är svårt, och jag känner igen mig när du säger det. Eftersom EON är speciellt i sin karaktärsgenerering så brukar jag alltid låta spelarna göra så att alla trådar hos deras RP:s hänger ihop. Om RP känner en bagare så ska det finnas ett skäl och då fins han någonstans i spelvärlden. Det är väl ett första steg att göra världen mer verklig.

Sen i själva spelet (inte för RP skapande är utanför spelet, men se det som skillnaden mellan at "bygga" med lego och sedan "leka" med det.) så är nog det absolut bästa SL kan göra att komma på en RIKTIGT bra handling. JAg har kört samma kampanj hela tiden i EON som haft sina fel och brister men när det varit bra så har jag försökt skapat ett äventyr i en osannolik/mycket intressant bakgrund som ändå är realistisk (i själva bakgrunden). SOm exempel så gjorde jag detta genom att låta en vän till en av RP hamna som slav på Takalorr och RP:na bestämde sig för att hjälpa honom, och det blev roligt (en av RP var t.o.m. dvärg).

Jag har försökt på många andra sätt att få spelarna (och mig själv) att känna sig på plats. Det funkar inte att beskriva vad alla bönder, barn, SLP:S och "statister" i almänhet gör för något när RP:na ser de. Jag hatar tiden mellan äventyren, så om man vill skapa bra stämning så kan man försöka hålla trycket uppe. I min kampanj så har hela tiden samma mål (typ) behållits. RP har en ärkefiende så de drivs hela tiden framåt. SL kan släga in en ärkefiende som blir en del av RP:s liv t.ex.

Det här kanske blev lite flummigt. Det är verkligen svårt att veta vad "som skapar bra stämning", för när jag lyckats med bra stämning har jag lyckats göra ett bra spelmöte, därför att jag gjort ett bra äventyr. Men hur jag gjort det är väldigt svårt att sätta fingret på. Det har varit lättare att se varför det har misslyckats. Kan inte du säga VARFÖR det är dålig stämmning, något exempel på att ni inte kommit igång.
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Ok, här kommer några exempel:
Vi lyckas sällan hålla tråden, kommer ofta in på andra saker, som inte är relevant till det vi håller på med. Typ att vi kommenterar händelsen och refererar til gamla äventyr. Det är väl det största problemet.
Sen är det mycket "off" snack överhuvudtaget. Egentligen är det nog där allt bottnar, och därför det inte blir riktig stämning. Rummen vi oftast sitter i är inte speciellt "mysiga". Det blir oftast ett kök eller ett inrökt ungkarlsrum. Vi hade musik lite tyst i bakgrunden, vilket jag gillade, men som andra blev lite störda av.. Det finns nog mycket med små detaljer som man kan räkna upp också... Men detta är de stora problemen....
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Stämning

Viktigt:

Att SL kan bryta off snack och prat om tidigare karaktärer mm.

Stämingsfull musik, gärna lågt och utan sång. Enkelt, gärna soundtracks till skräckfilmer/thrillers funkar bra (SPHERE) mfl.

Hålla spelet igång. Action, även om det är ett tänkaspel, så måste det hända saker hela tiden.

Hoppa över de tråkiga detaljerna. Båtresor, dagar då det inte händer ngt. Sammanfatta dem på sin höjd, om det nu inte skall hända något på båten.

Bryt trender i karaktärsgenerering, äventyrsupplägg.

Ge spelarna möjlighet att använda sin bakgrund till någon nytta.

Få spelarna att känna sig lite duktiga på vad de gör ibland, inte allt för ofta, motgångar är bra för kämpaglöden.

Se till att det inte blir några onödiga pauser för mat, köpa godis mm.

Ha en sammanfattning till varje äventyr (om vad som hände förra gången). Det är då lättare att ta upp tråden igen.

Snåla inte med ledtrådar. Det värsta som finns är när man måste försöka läsa SLs tankar för att lösa ett problem med bara en utväg, som är krånglig att komma på. Och om ledtrådarna blir för lätta för spelarna, släng i så fall in omkullkastande falska ledtrådar så att spelarna blir osäkra.

Kasta inte in onödiga hurry ups, de är bra då stämingen är lite dålig, men ett frekvent användande är inte någon bra lösning.

Sitt bekvämt, kök är bra eftersom spelarna blir slöa och lata i soffor som de kan sjunka ned i. Ett köksbord med stolar håller dem uppe och hängande över kartorna på bordet.

Se till att det inte är så många andra hemma. Grannen inte har fest. Ta en paus under spelets gång för att få lite frisk luft.

Tja, här är några tips om vad man kan göra för att få lite bättre stämning. Och ändå kan jag skriva mer, men detta börjar bli långt.
 

SuTTeN

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
15
Location
Malmö, Skåne
När jag börja spela Rollspel så var dom som lärde mig mycket erfarna, dom levde värkligen in i sena gubbar...
SLn hade iförväg hittat rätt musik för olika delar av äventyret, han hitta en CD box med 4 skivor med ljud effekter. (en för stads miljöer, en för skog, grottor, skräck och en diverse)
allt detta fick min första spel omgång att bli mycket lyckad...
önska man kunde få uppleva de igen...

Men de jag lärde mig var att man skall inte göra tabbar som "Och han säger: hej" utan byta röst och tonläge och börja prata med dom så dom känner att de e ok att leva sig in i karaktären...

Man kan belöna spelarna med Tex godis ett extra glas med coca tex...
eller vad som nu passar...
de e viktigt att spelare redan från börja kommer in i rollspelar känslan o inte "berättar känslan" (att man berättar vad man säger och svarar)

Levande ljus är mycket bra tycker jag...
Kläder som passar sin karaktär (om man nu vill vara extrem)
Hoppa upp ur stolen föratt vissa hur man hugger eller något annat... (men bara de inte blir FÖR överdrivigt och han glömmer slå tärnings slagen /images/icons/smile.gif )

Jag tycker att man skall hällre ta många pauser så alla håller sig vakna så man kan reflektera vad som har hänt hittentills...
bara de inte blir för mycket offsnack så alla kommer ur sig

mer har jag inte o säga just nu /images/icons/smile.gif
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
jag tycker du har rätt po många punkter. de som jag tycker är konstigt är att alla verkar skylla po SL. /images/icons/smile.gif

De e i min mening lika mycket spelarna som gör stämmning som de e SL.

Men de allra viktigaste, tror jag, är att alla känner till världen de spelar i och är intresserade av att lära sig, läsa i EON böckerna m.m.

De andra är att känna sin RP, har märkt de att en del av mina spelare spelar sin RP som de själva är, eller alltid spelar samma karaktär till sina RP (om nån nu förstod de).

Han SuTTeN, vars inlägg jag svarar po nu, är en väldigt dukti spelare (kanske inte de smartaste, sorry). Men helt klart den bästa spelare jag har, då han kan spela olika RP olika! Inte samma sätt hela tiden...

Men tänk po de, kunskap är de som räddar spelkänslan, tror jag... kunskap om spel värld o sin RP.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Stämnings tips ?

Saker som vi gör för stämning.

Levande Ljus och släckt rum.
ha MASSOR med levande ljus (gärna med rejäla fötter så att det inte kan droppa stearin på bord och så att inget kan börja brinna.
Släck sedan ALLA andra ljuskällor i rummet.

Ryck ut telefonen

Sätt mobilerna på ljudlös (om det är viktigt får så ringer dom upp)

Musik är OTROLIGT viktigt.
Detta är enligt mig den viktigaste stämningsbringaren av dom alla. För Fantasy så kör jag klassiskt och allt med "naturliga instrument" och försöker undvika populär musiken (Ingen mettalica unplugged alltså).
Text i musiken är inget problem, men så då gärna till att det sjungs i något "mystiskt" språk som ingen förstår. Helst ett språk som ingen känner igen, men det är inte lika viktigt. Latin, något arabiskt språk (utifall det inte talas), Keltiska(Enya) osv osv.

Bara klassiskt musik är så pass varierad att det kan passa nästan alla typer av scener.
Sedan så får man som SL införa en hårdlinje mot oseriöst snack. Om någon sätter sig ned och snackar om senaste Arnold filmen dom såg i går så får du säga åt dom att "stanna i karaktären" som jag brukar säga.
Här ligger dock en del ansvar på SL. Spelare har en tendens att göra som SL. Om SL konstant går ur Spelledar rollen och börjar digga musiken, snacka om arnold filmen, eller dra skämt om karaktärerna eller dyl.
Ja, då antar spelarna att det också är OK och kommer snart att göra detsamma.
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
tärningar förstör skönt spelande och stämning (enligt mig) men om du spelar skräck äventyr så spela alla karaktärer!! skådispelande spelledare som går omkring i rummet! skön skräck musik. där det står i äventyret att en galen man skriker typ vad fan gör ni här! skrik det och se galen utt. i ett mörkt rum. hehe ja destå mer skådispel av dåde spelarna som sl destå mer stämmning!

"skådispelkobold"/images/icons/devil.gif
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Jag brukar ha lite stämningsfull musik på i bakgrunden (Lord of the rings) och då brukar det bli väldig bra stämning om bara spelarna spela seriöst!
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Håller med dig på den punkten.... Borde vi faktist göra något åt... Får snacka om det vid nästa möte... När e det nu igen Fredag elle?
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Njaa

Det håller jag inte helt med om. En spelare behöver inte alls veta allt om världen, även om det är bra. Problemet som då uppstår när SL säger en sak och böckerna säger en annan. SL har alltid rätt, det vet ju alla, men man tappar lite av känslan då SL bestämmer att en modul till Eon är helt ogitlig i ett specifikt äventyr. Det blir förvillande, eftersom det lätt kan bli att man blandar ihop skrivet och sagt och allt blir en gegga som stör stämningen.

Jag gjorde en postapokalyptisk variant av Eon världen där spelarna inte visste ngt om den. De deltog i ett brödrarskap som samlade information om den gamla världen för att återupbygga den. De visste inte mer om världen än att den fanns där och att det fanns gamla texter och dylikt kvar lite här och var. Världen var ommöblerad och modulerna blev "onödiga" men spelarna spelade seriöst som aldrig förr och kämpade mot de faror som de tidigare förbisett. Svält på grund av lite mat och inga värdshus. Ekonomiska svårigheter, ekonomi fanns inte över huvudtaget. mm. Och sedan jagade de inte ens magiska prylar, onda härskare eller religiösa fundamentalister. De jagade urnor, böcker - gärna om skeppsbygge - , allt av metall, tja ni fattar...

Slutsats, man behöver inte veta speciellt mycket om världen för känslans skull. Men jag håller med om att det är spelarnas lika mycket som SLs roll att få upp stämningen.
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Musiken är ett bra förslag.... Vi brukade lyssna på Nightwish.
Ett strålande band som spelar fanatsy musik...
Lyssna på dom tycker jag =)
 

SuTTeN

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
15
Location
Malmö, Skåne
Re: Njaa, jo...

De Hobbit menar tror jag nog är med att känna världen e att man skall kunna veta på ett ungefär hur de ser ut där man e......
(Om nu inte SL sagt att man skall skita i modulerna)
så man skall kunna i rollspelet kunna berätta för andra hur de ser ut där han/hon bor...
De ger Mer liv åt karaktärerna med lite bakgrunds snack,
så jag håller helt med Hobbe i den punkten...
Men även om man läst o kan Mundana utan till så kvittar de för har gubben låg "Bil" så vet han knappt vad floden heter utan för byn...

Sen var de en mycket rolig grej du har gjort med dina spelare... kommer nog tá den iden till minne nästa gång vi skall spela...
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Re: Stämning

Det var i och för sig inte jag som frågade...

Jag äger inte nämnda bok, men det finns nog ett antal motsvarigheter till den om så skulle behövas. Jag tror vi klarar oss relativt bra. /images/icons/wink.gif
 

Anson

Veteran
Joined
19 Feb 2001
Messages
31
Location
norrköping
Bra stämmning är inget som man bara kan fixa si så där. Först som ni måste göra är att lyssna och att inte hålla på med annat. Spelledaren kan prata med en dramatisk röst menat med att inte bara rabla på så fort han bara kan. Han kan även ge en grundligare beskrivning av miljön så att spelarna slipper tänka på det så mycket utan kan konsentrera sig mer på sin karaktär. Om ni vill så kan man ha musik i bakrunden men det kan bli mer störande än nyttigt. Ljuset kan man dock sänka ner lite och lite ljus kan inte skada. För att spelarna ska ha det roligt krävs nästan mjukt underlag att sitta på och inte någon trästol i köket. Detta gör att man kan koppla av mer utan att tänka på att man kommer att få träsmak. Detta är bara några faktorer som kommer att göra skillnad, vissa mer än andra. Så det är bara att utforska . I vissa spelgrupper är detta väldigt individuellt. /images/icons/grin.gif
 
Top