Nekromanti Bra spel som inte kräver så mycket dator?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Jag har, som antagligen många andra, en rätt så klen laptop. Trots det vill jag spela spel på den. Det behöver inte vara nya spel, däremot så ska det vara bra spel.

Så, en tråd för att lista sådana spel.

Mina tips:

Age of Wonders-serien. Turordningsbaserad fantasystrategi.

Warlords Battlecry-serien. En riktigt bra RTS, fortfarande idag i mitt tycke en av de absolut bästa.

Battle Isle 3. Riktigt bra turordningsbaserad strategi.

Freelancer. Charmigt rymdflygspel. Som en förenklad Elite.

Morrowind. Föregångaren till Skyrim och Oblivion, och mäter sig fortfarande med de spelen (åtminstone om man moddar den lite).

Diablo 2. Kul röjarspel om man är några stycken.

Alpha Centauri. Som Civilization, fast bättre.

UFO: Alien Invasion. Gratisspel, hårt inspirerat av XCom, och, i mitt tycke, betydligt bättre.

Odium. Ett turordningsbaserat äventyrsspel, som är förvånansvärt bra med tanke på att det är i stort sett bortglömt.

Så, era tips?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Diablio II: Hell Unleashed (modden är så fantastiskt bra att originalspelet blir en krympling i jämförelse)

Heroes of Might and Magic III: In the Wake of Gods: Mer, bättre och större och får mig att återvända gång på gång.

Baldur's Gate I & II: Slå ihop dem med någon mod, lägg till banter packs och högre upplösning, unfinished business och lite andra kvalitetsmoddar och add ons och du har ett fantastiskt (FANTASTISKT) stort och bra äventyr med hög grad av omspelbarhet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Okej:

GTA III: Saknar övergripande karta, vilket är lite trist. Och är inte lika hårt temat som senare spel i serien. Men jag tycker att det är rätt kul, de få gånger jag är på sandbox-som-inte-är-prototypehumör.

Hotline Miami: Topdown vansinnesaction med mycket blod, våld och en sjujäkla "bara en gång till"-känsla.

Prince of Persia: Sands of Time / Warrior Within: Konsollkonverteringar utan speciellt jättetunga systemkrav. Man spelar prinsen, som hänger och slänger och slåss en del. Snygga.

Prototype: Sandbox där i en zombieinfekterad stad springer runt med hushoppar- och folkslafsarkrafter och försöker ta reda på vad som pågår. Snyggt, och framför allt väldigt kul. Personliga favoriter inkluderar att infiltrera en militärbas och sedan äta upp en efter en av alla soldaterna däri, utan att nån märker något, hijacka helikoptrar i luften samt förklä sig till soldat och hävda att en annan soldat är formförändraren (en själv alltså).

Back to the Future: Bra peka-klicka-spel. Plus: Det är tillbaks till framtiden! What more do you want!?

Kairo: Meditativ utforskning.

Primordia: Peka-klickaspel som påminner mycket om gamla Beneath a Steel Sky. Man är en robot i en framtid där det inte finns några människor. En dag kommer en otrevlig robot och snor ens stuff. Och medan man letar efter stuffet får man reda på vad som egentligen pågår...

Secret Files 1-3: Tyskproducerade peka-klickaspel med dåligt röstskådespeleri men snygga miljöer och ganska lagom pussel. Och story som centrerar kring komspirationer och övernaturligheter i modern tid.

I Am Alive: Eventuellt på gränsen, beroende på hur klen ens dator är. Jag vet inte. Det är hemskt snyggt iaf. Efter katastrofen, man varierar utforskning (klättra i och på byggnader) med lite strid (där man har få kulor och måste räkna ut vilka man kan hota så de inte anfaller en resp. vilka som måste dö etc). Väldigt bra spel.

The Swapper: Pusselplattformare där typ alla miljöer och sånt är gjort fysiskt med lera och skräp. Scifi, man är på en rymdstation där något skumt hänt. Unik mekanik: Man har en apparat som dels kan skapa upp till fyra kopior av en själv, dels kan flytta ens medvetande till den klon man siktar mot. Väldigt trevligt.

Mass Effect 1: Har rätt låga systemkrav och är väldigt bra. Rymdoperarollspel från Bioware. Väldigt trevligt, bra story.



Naturligtvis beror allt på hur klen "klen" är. Min laptop är ju rätt hyfsad, med dualcore och nvidiagrafik. Men de flesta av ovanstående har jag spelat på mjäkigare datorer också.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Civilization IV: Enligt mig det bästa av Civ-spelen. Finns en hel del riktigt bra moddar till det, som t.ex "Fall from heaven". Den modden får civ att i mångt och mycket funka som "master of magic" gjorde.

Knights of the Old Republic 2: För inte så länge sedan kom The Sith Lords Restored Content Mod som införde en massa saker som inte kom med i grund som t.ex droidplaneten.

Galactic Civilisations 2: Trevligt spel i Master of orion-anda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Korpen said:
Galatic Civilisations 2: Trevligt spel i Master of orion-anda.
Which reminds me...

Master of Orion II är trots allt världens bästa spel i den genren, och det kan spelas i windows.

Ascendancy är också ruskigt bra, men måste nog köras i DOSbox...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Mitt föregående inlägg var i princip en genomgång av de spel jag har på Steam som skulle kunna passa in, här kommer gog.com:

O.R.B. Offworld Resource Base: Ungefär som Homeworld, men mörkare och med tvåans pausfunktion. Mycket jobb med skalor; minns att jag verkligen tyckte spelet kändes stort när jag i ett uppdrag åkte ut med ett skepp, som skickade ut en liten kapsel, från vilken det kom en liten gubbe som började svetsa sig in i vad det nu var jag skulle försöka komma in i...

Wing Commander 3+4; helt okej rymdstridssimulatorer med branching missions snarare än fri sandbox. Gjordes på tiden då FMV var det hetaste som fanns. Håller rätt bra idag också.

Syberia 1&2: I mitt huvud var det de här som återupplivade genren efter många års dvala. Märkliga manicker och vackra miljöer.

Myst och Riven: Klassiska hårslitar-pusselspel.

Advent Rising: Beskrevs som en "Halodödare" på sin tid, vilket nog inte riktigt stämmer, men det är ett mycket bra spel. Story av Orson Scott Card, vilket tyvärr betyder att ett köp stödjer homofobi. Men storyn är välskriven. X-boxversionen är egentligen bättre, och PC-versionen har inget stöd för handkontroller med två analoga spakar. Men det är ett snyggt, roligt spel med mäktig story.

Dark Reign: Ett av mycket få RTS som fångat mitt intresse. Är ungefär som Total Annihilation, men med ett mer hanterligt antal enheter och enheterna ser dessutom inte ut som identiska legogubbar. Mycket mer estetiskt tilltalande. Mycket bra AI och möjlighet att programmera sina enheters AI ("du ska scouta kartan, undvika fiender och återvända till basens reparationsbyggnad om du blir mer än 20% skadad...").

The Longest Journey: Märkligt peka-klickaspel som också kom i svensk översättning (!). Drömmar och grejer.

UFO: Aftermath. Spirituell uppföljare till de gamla X-comspelen. Inget basbyggande, och istället för turbaserat är det mer pausbaserad strid.

Shogo Mobile Armor Division: First person shooter där man växlar mellan att spela människa och att spela jättestor robot.

Fahrenheit/Indigo Prophecy: Mycket intressant och stämningsfullt spel med filmisk känsla. Tyvärr är den sista delen av spelet väldigt abrupt och så; enligt uppgift för att de fick skrota två efterföljare...

Sen finns det såklart ett gäng självklara äldre grejer, som typ Fallout, Planescape Torment, Beneath a Steel Sky, Tyrian 2000, etc.


Bland mina fysiska spel: hittar jag:
Codename: Panzers phase 1 och phase 2: Väldigt trevliga RTS. I ettan spelar man tyskar under andra världskriget.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Nox. Bland det bästa hack and slash du någonsin kan spela. Det slår Diablo 2 med dubbla hästlängder.

Starcraft + Brood War. Om du inte spelat kampanjen och du får ut det minsta nöje av strategispel så är det ett måste. Blizzard vet hur man skriver coola berättelser.

FTL: Faster Than Light. Jag vet, jag är jätte-efter med att spela det men jag köpte den senaste Humble Bundlen och fick med det. Riktigt trevligt tidsfördriv! :gremsmile:

Om du delar samma nostalgier som jag: Liero. Ingen jävla remake eller enhanced edition eller sådant skräp, LIERO! Det riktiga, fantastiska maskmördarspelet som är bättre än Worms.

System Shock 2. Jag måste väl nämna det?

Portal. Det första då. Även medelmåttiga laptops BORDE klara det. Fast, det beror väl lite på hur medelmåttig datorn är.

VVVVVV. Bästa plattformsspelet någonsin.

Braid. Bästa spelet någonsin. Alla kategorier. I don't even care. Braid är bäst hack-n-slash, bäst FPS, bäst RPS, bäst ASSFAGGOTS (Aeon of Strife Styled Fortress Assault Game Going On Two Sides), bäst allt. Om du inte spelat det, skäms.

Rollercoaster Tychoon. :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile:

EDIT: Kom på två till!

Realm of the Mad God: Browserbaserat, supersimpelt MMORPG där du dör hela tiden. Bullet Hell MMO, riktigt kul att spela ibland.

Monaco: Jag fick det här av en vän på Steam, och dumpade utan att ens tveka 4 timmar i det under min första sittning. Så fantastiskt spel, men så mycket roligare om man har lite folk att spela med. :gremsmile:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
krank said:
Primordia: Peka-klickaspel som påminner mycket om gamla Beneath a Steel Sky. Man är en robot i en framtid där det inte finns några människor. En dag kommer en otrevlig robot och snor ens stuff. Och medan man letar efter stuffet får man reda på vad som egentligen pågår...
När jag först läste detta trodde jag att du blandat ihop namnen och pratade om Machinarium, för det lät så likt... Machinarium är också ett mysigt spel som nog funkar på rätt kassa datorer. Det funkar på min iaf, som är fyra år gammal nu.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Pilzeman said:
När jag först läste detta trodde jag att du blandat ihop namnen och pratade om Machinarium, för det lät så likt... Machinarium är också ett mysigt spel som nog funkar på rätt kassa datorer. Det funkar på min iaf, som är fyra år gammal nu.
JAAA! Machinarium, herre gud. Det är ett riktigt, riktigt mysigt spel.

När man väl pratar om gamla goa Humble Bundle-spel så är Gish rätt häftigt, och borde fungera på rätt många datorer.
 

revault_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2007
Messages
16
krank said:
Master of Orion II är trots allt världens bästa spel i den genren, och det kan spelas i windows.
Har för mig att windowsversionen av MoO2 (som är gjord för windows 95) var riktigt besvärligt att få att fungera på nyare operativsystem. Dosversionen är dock superenkel att dra igång med dosbox. :gremsmile:
 

revault_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2007
Messages
16
Korpen said:
Civilization IV: Enligt mig det bästa av Civ-spelen. Finns en hel del riktigt bra moddar till det, som t.ex "Fall from heaven". Den modden får civ att i mångt och mycket funka som "master of magic" gjorde.
Master of magic är mitt absoluta favoritspel genom alla tider. Det innehöll allt. Det saknas egentligen bara två saker för att det skulle fungera fortfarande. Bättre grafik och möjlighet att göra "bygg köer" i städerna. I övrigt, världens bästa spel. Jag blev väldigt sugen på att spela det igen och googlade på det. hittade följande: http://wastelands-interactive.pl/index.php/games/worlds-of-magic
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Max Raven said:
Björn Wärmedal said:
soulsailor said:
Age Of Empires 2
Åååh. Nu blev jag nostalgisk. Var hittar man det här spelet nu för tiden? Finns det att köpa någonstans?
Det finns en HD-version på steam, bl a.
Det spelet tappade sin charm för mig när vi (som i "de jag spelade AoEII med) hittade lite mer optade builds och alla började booma, tower rusha och liknande. Men ja, det är ett sjukt jäkla bra spel för sin tid.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Revault said:
Korpen said:
Civilization IV: Enligt mig det bästa av Civ-spelen. Finns en hel del riktigt bra moddar till det, som t.ex "Fall from heaven". Den modden får civ att i mångt och mycket funka som "master of magic" gjorde.
Master of magic är mitt absoluta favoritspel genom alla tider. Det innehöll allt. Det saknas egentligen bara två saker för att det skulle fungera fortfarande. Bättre grafik och möjlighet att göra "bygg köer" i städerna. I övrigt, världens bästa spel. Jag blev väldigt sugen på att spela det igen och googlade på det. hittade följande: http://wastelands-interactive.pl/index.php/games/worlds-of-magic
Jag älskade också Master of Magic. Det var det första spel jag och lillebrorsan fick när familjen bestämt sig för att köpa en 486:a. MED FÄRGSKÄRM! (innan hade vi en 286 med svart/gul skärm).

Vi satt och spelade och drömde om att en dag få ett soundblaster-ljudkort.

Jag blir fortfarande glad av att se screenshots från spelet.

 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag tror jag har MoM installerat på min dator fortfarande...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Memoir 44 Online - Online-versionen av det populära, och skitroliga, brädspelet. Kan spelas PvP eller mot AI. Kortdrivet och snabbspelat. Gratis att ladda ner men kostar in-game tokens att spela. När man laddar ner spelet så ingår emellertid femtio, har jag för mig, tokens, så man hinner definitivt testa spelet ordentligt, och t o m tröttna på det om det inte riktigt skulle vara ens kopp te, innan man blir tvungen att punga ut riktiga pengar för att få spela. Ett av de mest prisvärda icke-gratisspel jag sett. Om du vill ha ett enkelt, snabbt och lättuggat vk2-strategispel så hittar du definitivt rätt med M44O.

/Anders
 
Top