Nekromanti Bra soundboardprogram som inte ser ut som skit?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jo, jag lovar att det är rollspelsrelaterat...

Okej, jag har börjat kolla in olika program för att sköta ljudet när man spelar rollspel. Tyvärr är de jag hittat - Battlebards, Syrinscape, etc - riktigt, riktigt fula.

Jag kan tänka mig att det finns vissa invändningar nu. Som att "riktiga rollspelare har inte stämningsljud medan man spelar" eller "det spelar ingen roll om de är fula bara de fungerar" eller "de är inte alls fula". Ingen av dessa är relevanta i sammanhanget; trådens premiss är att det finns ett behov.

Dessutom är de ganska dåliga. Syrinscape till exempel, är onödigt segt och grafiken gör det svårare att hitta det man letar efter. Kontrasten i UIt är skitdålig. Dessutom är programmet väldigt stängt; de vill ha extra pengar för att man ska få skapa egna soundsets eller spellistor eller moods.

Så. Det jag eftersöker är alltså något mer öppet, något mer lättanvänt, något med bättre UI. Helst open source.

Eller ska jag, på riktigt, vara tvungen att bygga något själv?
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Jag är ledsen att meddela att jag stött på samma problem som du - utan lösning. Samtliga mjukvaru-soundboards har varit väldigt 90-tal rent grafiskt och i sin betalningsmodell. Jag kör nu ambient-mixer och försöker konfigurera ljudbilden innan spelmötet. Förstår att det inte är vad du söker efter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
dagbok;n247209 said:
Jag är ledsen att meddela att jag stött på samma problem som du - utan lösning. Samtliga mjukvaru-soundboards har varit väldigt 90-tal rent grafiskt och i sin betalningsmodell.

Turligt nog har jag åtminstone upptäckt att Syrinscapes paket har en extremt enkel modell: en XML-fil som beskriver olika filer och "moods" och sånt, och så tre mappar varav en innehåller ogg-filer omdöpta till .syrin. Det finns alltså vad jag kan se ingen DRM alls; det borde vara relativt trivialt att bygga en egen spelare. Jag skulle dock hellre hitta en redan existerande spelare och bara bygga ett program som konverterade syrinfiler till det nya formatet. Syrinscape får ju ändå sina pengar, liksom. Och man måste ha deras mjukvara för att kunna ladda ner de soundsets man köpt.

Och 90-tal är spot on. Jag minns själv när jag upptäckte att man i Visual Basic kunde göra knappar som var bilder och Syrinscape t.ex. känns precis så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
IcarusDream;n247286 said:
Softrope. Där väljer man bilder själv till varje scen/mood.

Dock är sidan inte uppdaterad på hundra år.. så man får pilla mycket själv.

http://softrope.net/

Bra tips! Fick höra samma sak från nå'n på Facebook. Eftersom det inte utvecklas längre och inte är open source så kommer jag nog inte att använda det själv, men ett bra tips och OM jag bygger något så kommer jag helt klart att kolla en del på Softrope.
 
Top