Re: att avläsa mätaren
Tjenare!
Kul att du vill utveckla dig.. Det brukar vara det första tecknet på att man börjar bli bättre..

Det är ju svårt att utveckla sig då man är ensam spelledare.. Jag har alltid haft turen att ha minst två spelledare, utöver mig själv.. Tänk lite bredare om du nu vill utveckla dig.. Hur utvecklar man sig på andra områden? Tja.. Inom sport så tränar man.. Det är ett sätt.. Ju mer tränad du är desto bättre blir du.. Håller du uppe något år försämras du, men du har å andra sidan lättare att träna upp dig till din gamla nivå än någon som börjar från "scratch".. MEN... fokuserar du på fel saker så kan det istället till sist hindra dig från att utvecklas vidare..
Hur ska man då göra för att förhindra sådant? Tja.. Inom spel där man möter andra så kan man utvecklas genom att studera deras tekniker.. Ju fler du spelar med, desto fler tekniker kan du snappa upp och ta med dig när du själv nästa gång spelar.. Gå på konvent och spela rollspel.. Har du någon annat kompisgäng (brukar dyka upp om du börjar i en ny klass) som spelar rollspel så undra om du får vara med dem ett par gånger.. MEN... du kan få oturen att bara spela med personer med samma stilar som du själv och gör du det så utvecklas du, men bara på ett område.. Inget ont i det, men själv föredrar jag att veta om de flesta stilar och sätt..
Vad kan man mer lära sig av? Tja.. I skolan så får man ju lyssna på en lärare som undervisar något och så får man testa det själv.. Försök att läsa lite rollspelstips som andra spelledare har skrivit och försök ibland att testa dem.. Det räcker inte att du bara läser det en gång utan du måste läsa om det igen efter minst någon månad.. Annars finns risken att du inte snappar upp det du läst.. De flesta rollspelsböckerna brukar ha tips till spelledaren men det brukar mest fokusera på deras spel.. Jag skulle rekommendera spelledartipsen till Viking och Feng Shui som bland sina egna spelspecifika tips är mer generella.. Det finns massor av rollspelstips på
www.roleplayingtips.com och det kommer ständigt nya artiklar varje vecka.. Själv tycker jag dem är sådär då det inte är många som ger en "Aha-upplevelse".. Det är ju dem som ger något.. Själv har jag skrivit ihop några rollspelstips som du kan finna på
http://rollspel.slurk.cjb.net , baserade på min egen spelledarstil.. En sista grej jag kan föreslå på denna punkt är att du skulle kunna börja plugga retorik.. Fast det du lär dig där är mestadels hur man förbereder sig, inte hur man spelleder..
Vad mer? Jo, diskutera med andra spelledare.. Det bästa är IRL, då man direkt får respons, lätt kan undvika missförstånd och kan uttrycka sig (nästintill) utan problem.. På andra plats kan väl irc komma men vad jag mest rekommenderar är rollspelsforum såsom det här.. Häng ett tag, ställ frågor och svara på frågor på detta rollspelsforum och på rollspelsmakarforumet.. Får du svar på dina frågor så lär du dig något.. Får du motargument på dina svarsinlägg till andra så lär du dig
ännu mer.. Jag har lärt mig väldigt mycket på de tre år jag varit på wrnu (
www.rollspel.nu)..
Kort lista:
× Ju mer du spelleder, desto bättre blir du..
× Studera andra spelledares tekniker..
× Läs spelledartips..
× Diskutera med andra spelledare..
× Diskutera med dina spelare..
Den sista punkten har jag inte tagit upp, då den har redan nämnts.. Själv håller jag med
Herr_Balderk för jag har den erfarenheten att spelarna inte alltid vågar säga sanningen.. I alla fall inte rätt upp i ditt ansikte inför de andra spelarna.. Dessutom så kan det bli att endast de som normalt brukar prata mycket får föra talan och du får ingen input från de andra.. Om du
verkligen är mån om att alla ska svara, så dela ut ett frågeformulär.. Antingen efter ni har spelat, via e-mail eller via ICQ (SMS kanske är lite för jobbigt).. Låt spelarna få fylla i det till nästa spelomgång och själv kan du läsa deras svar till spelomgången därefter.. Själv skulle aldrig orka göra det, men nu när jag föreslagit det kanske jag borde testa det..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker man är en god spelledare när man kan ha en åsikt om allt och en utvecklad spelledare när man ibland kan leverera "egna" svar tiden som står ut från de andras