Nekromanti Bra skrivprogram, Rotsystem bilder

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
hejsan jag tänkte bara fråga om det är någon som vet om ett bra skrivprogram förutom word

Bara för att detta inte skulle bli världens minsta tråd så tänkte jag även fråga dig krank vilket ritprogram du använder när du gör doina coola bilder till rotsystem
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Använder främst Google Docs då har jag med mig allt vart jag än går.
Men finns även OpenOffice Write som är helt ok.

Dock för proffesionellt bruk, layout och disposition rekommenderar jag istället något i stil med Adobe InDesign.

Skriv i valfritt för att skapa en snygg bok med snygg layout, använd InDesign.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Scrivener från https://www.literatureandlatte.com/scrivener.php
Mac versionen skall tydligen vara ännu bättre än Windowsversionen, men har själv bara erfarenhet av windowsversionen. Ursprunget till programmet är att utvecklaren inte tyckte ordbehandlare stödde vad han behövde då han skrev böcker.

Testversionen är 30 dagar, och om det inte är ändrat så är det 30 dagars faktiskt användande, inte 30 dagar från installationen. Så om du bara startar det en gång i veckan så räcker det ett halvår.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vilket program jag använder beror till stor del på vilket stadium jag är i.

Scapple (från Literature and Latte ovan) använder jag ofta för att skaffa mig en översikt och lägga upp strukturen och sammanhanget.

Scrivener använder jag för att gå från Scapples översikt till en punktlista och sedan synopsis, och därefter för att banka in text.

Sen går jag över till Word för slutputsen, publika speltest och korrektur.

Sista steget är i InDesign, där texten får form och flöde.

---

Vissa specialfall finns: Google Docs använder jag i kollaborativa projekt, där flera ska vara inblandade i texten.

Final Draft använder jag i de få fall då jag behöver något som påminner om ett manus (till exempel trailers). Jag använder den mer i jobbet än privat.

Jag har just fått upp ögonen för OmmWriter, vars USP är att skala bort allt distraherande och bara köra text i helskärmsläge så att man aldrig störs av facebook eller andra saker som poppar upp, och dessutom köra med neutrala men inspirerande bakgrunder och spela ambient-ljud när man skriver. Den kan jag tänka mig är asbra när man ska banka in stora mängder text.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Gällande Rotsystem så köper Krank såvitt jag vet sina bilder. Han gör dem inte själv. Han kan säkert tipsa dig om duktiga illustratörer, dock!

EDIT: Eller menade du kartorna?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Scrivener och det fantastiska Ulysses. Sen doldisen Ginko. Ett utmärkt webbprogram. Den som är tråkig men vill ha ett bra program bör också testa Google Docs. Använder även Scapple som Krille ovan.

Gillar man mer traditionella ordbehandlare är Mellel ett bra val.

OmniOutliner är även ett bra tips.

Och givetvis gör man i ett program som är avsett för det. Och sen 2002 har InDesign varit branschledande.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,045
På Mac och iPad: Ulysses. Förr använde jag Pages, även för slutlayouten, där särskilt versionen från '09 dög för allt jag ville och behövde. Den nu aktuella versionen var rejält nerbantad när den kom, men har blivit allt mer utbyggd igen för varje ny uppdatering. Men jag vet inte om den är lika kompetent som versionen från '09 då jag i stort sett övergav programmet när det krympte, och gick över till Ulysses istället. Faktum att Ulysses fungerar även för den nivå av layout jag behöver – kan du CSS är det en ganska smal sak att definiera slututseendet på de exporterade filerna så att ser ut som du vill. Jag har testat såväl Scrivener som en massa andra program, men än så länge slår inget Ulysses.

Jag kanske skall tillägga att jag inte är något fan av traditionell rollspelslayout med sina bårder, ofta halvdana bilder inklämda här och var mest för att det skall vara så, två- eller trekolumnersvyer med insprängda textrutor osv – jag föredrar en ren och enkel layout. Därmed inte sagt att det behöver vara kompakt eller Word-tråkigt. Kolla Elegant Role Playing (http://www.gregorhutton.com/erp/ERP3draft.pdf9) för vad jag menar.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Förbannad och Queens and Quests! har jag designat i LibreOffice. Men framtida produkter kommer jag göra i InDesign, kanske konverterar QnQ! till InDesign också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Trollkalle;n112669 said:
hejsan jag tänkte bara fråga om det är någon som vet om ett bra skrivprogram förutom word
Jag skriver allting i Google Docs och layoutar sedan i InDesign när texten är klar. Docs låter mig samarbeta med andra, ta in kommentarer och korrektur och gör dessutom att jag slipper oroa mig för hårddiskkrasher eller ens att komma ihåg att spara. Det enda jag saknar är en live-uppdaterad outline i en sidebar eller så. Jag har övervägt att försöka bygga en själv men det har inte blivit av.

Jag använder begränsat med formateringsgrejer (rubriker, fetstil, kursiv stil, punktlistor) och ändrar aldrig typsnitt i Docs. Utseendet fixar jag ju sen i InDesign.

Jag använder ett ganska dyrt men extremt trevligt plugin till InDesign för att kunna hälla in text direkt från Google Docs + hålla den uppdaterad om jag gör ändringar på googlesidan. Det betyder att jag kan layouta väldigt fort om jag ställer in allt som jag vill ha det i InDesign först. Men det är lite överkurs. Pluginet heter DocsFlow.


Innan jag ger mig in i Google Docs brukar jag skapa en outline i t.ex. Checkvist för att skapa mig en översiktsbild. Framför allt gäller detta för mer omfattande projekt. Jag gillar onlineverktyg och jobbar hela tiden för att effektivisera mitt workflow och så snabbt som möjligt kunna gå från idé till färdiglayoutad produkt.

Trollkalle;n112669 said:
Bara för att detta inte skulle bli världens minsta tråd så tänkte jag även fråga dig krank vilket ritprogram du använder när du gör doina coola bilder till rotsystem
De flesta illustrationerna i Rotsystem har jag ju köpt in; jag har ett dokument med illustratörer som jag varit i kontakt med och som kan tänka sig jobba med rollspelsillustrationer och i allmänhet inom rimliga ekonomiska ramar (c:a 500-2000 per bild).

3d-bilderna (tärningarna, ryggraden, ögat) är gjorda i 3ds Max; ryggraden har jag dock fuskat med då både skelettet och humanoiden är exporterade från Daz Studio. Jag betalade några kronor för skelettmodellen. Själva cybernetiken har jag däremot gjort själv.

De isometriska kartorna är gjorda i Adobe Illustrator CC.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Snow här på forumet gör däremot sina egna bilder, du kan ju kolla in bilderna i Oriak och fråga honom
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag älskar att organisera med hjälp av outliners. Workflowy verkar vara en väldigt trevligt sådan.
https://workflowy.com/
Men jag klarar inte riktigt av molntjänster på det sättet så det får vara.

Skriva gör jag direkt i indesign. Jag vet att det inte är standard workflow men det passar mig.

Snow här på forumet gör däremot sina egna bilder, du kan ju kolla in bilderna i Oriak och fråga honom
Här är mitt galleri med egenritade bilder:
http://gunslinger-studio.deviantart.com/gallery/51878655/roleplaying-illustrations
Alla svartvita bilder är gjorda på ungefär samma sätt. Fotografi eller 3D-rendrering som printas och sen kalkeras av i ljusbordet. Omständigt ja men de får lite mer handritad känsla.
 
Top