Nekromanti Bra skräckrollspel?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Little Fears. Man spelar knoddar. Och alla de hemska saker som man trodde på som knodd är sanna. Lysande spel.

Storugglam, skrämmer knoddar
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Är det någon som kan rekommendera ett bra skräckrollspel som inte är CoC, Kult eller Vampire?"

Little Fears är det första jag kommer att tänka på. Spelet där man gestaltar barn och försöker överleva garderobsmonster osv. Det är ju rätt originellt och möjliggör en del mycket lovande äventyr. Det är inte en helt och hållet gedigen produkt, men rätt okej överlag.

Personligen tycker jag dock att Changeling är ett skräckrollspel också. Förmodligen det absolut bästa skräckrollspelet, näst efter Kult, förstås.

/Riz
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Wow, jag rekkar samma lir som Rising! :D [NT]

Lite impad blir jag över min friformslika smak ^_-
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Finns det skräckrollspel?

Allt beror ju på vad du är van att spela/spelleda.

Själv tycker jag att Unknown Armies från Atlas Games är ett av de få spel där jag fått utrymme att skrämma mina spelare.

De flesta spel går att göra till "skräckrollspel". DoD kan med ganska få medel spelas som ett "mörkt, skräck-fantasyrollspel". Neotech kan säkerligen spelas som ett kusligt thrillerspel.
Poängen är väl att vissa spel lämpar sig bättre för heroisk super-action medan andra spel kanske lämpar sig bättre för nervpirrande mysteriehorror.
Jag är en av de spelare/spelledare som inte riktigt fattat vad White Wolf vill med sina spel. Vampire tex. är för mig mer ett superhjältespel, typ Marvel Superheroes, än ett sk skräckrollspel.
Så egentligen finns det en del "skräckrollspel" som kanske egentligen inte är så skrämmande och så finns det "vanliga" rollspel som kanske inte förväntas vara skrämmande men som ändå kan bli det. Alla spel kan göras läskiga men vissa har bättre förutsättningar än andra.

Några spels läskighetsförutsättningar enligt mig:
Kult :Bra förutsättning. Jag har även varit med om att spelet använts (med gott resultat) som ett rent maffiarollspel. Många otäckheter och äckel (huruvida äckel är ett måste i skräckrollspel är en annan fråga).
Call of Cthulhu :Klassiker!! Har alla förutsättningar i världen. Mängder med underbara supplement. Delta Green är en orgie i välskrivet material!
Vampire :Gäsp. Det blir bara för mycket om jag ska gå in på alla saker som (enligt mig) gör detta spel till ett spel med dåliga förutsättningar att vara läskigt. White Wolf hade kanske en gång i tiden en fin tanke men jag har inte sett mycket av den på mycket lång tid.
Agone :Ett fantasyspel med skräckpotential utan att det för den skull behöva vara ett sk "darkfantasy"-spel. Fransmännen kan sina saker. Läsvärt!
Unknown Armies :Beundransvärt. Ett spel som går att spela på vilken nivå som helst. Allt från streetpunk-action till globalt ockultistherravälde. Suplementen är en fröjd att läsa.

Little Fears har jag inte hunnit köpa men det verkar lovande. Ska bli intressant att se vad Neogames kan åstadkomma med kommande spelet Phobia.
För övrigt kan jag tipsa er Ars Magica-spelledare om äventyret "Festival of the Damned" om ni inte redan skaffat det. Ganska gammalt äventyr iofs, men detta är ett bra exempel på hur ett "vanligt" rollspel kan med små medel bli en rysligt och nervpirrande skräckeskapad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är det skräck du vill ha håller friform bäst i längden - då har spelarna aldrig en aning om vad de kan vänta sig, och potentialen att skrämma dem, inte bara deras rollpersoner, blir därmed större än om man använder ett spel vars förutsättningar de snabbt lär sig (CoC, Kult), och som inte har mycket annan behållning än just skräckmomenten (återigen: CoC, Kult).

...fast den här diskussionen känns det som jag haft ett tiotal gånger vid det här laget...

- Ymir, fortsätter driva sin linje
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ren nyfikenhet...

...vad gör att Agone har mer skräckpotential än andra fantasyspel, egentligen?

Själv har jag mest skrämt folk i Eon och Neotech, och vidhåller att skräck är upp till spelledaren att skapa i vilket spel som helst - visst, vissa spel har bättre förutsättningar, men i slutändan hänger allt ändock på den enskilde spelledarens arbete - en situation i Eon har inte mindre möjligheter att vara läskig än en situation i CoC.

Vampire har för övrigt suveräna förutsättningar i min bok. World of Darkness har massor att bjuda i skräckväg, mer än någon annan värld, men det faktum att man alltid spelar odödliga cepesaker tenderar att dra ned inlevelsen en aning för det mesta, vilket är högst negativt om det är skräck man vill uppnå. Det enklaste sättet att kringgå detta är helt enkelt att man spelar människor - då blir det enormt omfattande World of Darkness lätt en värld lika okänd och skrämmande som någonsin Kult.

- Ymir, som är frestad att ta upp Vampire-debatten ytterligare, men låter bli...för den här gången.
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
Unknown Armies

Rekommenderar också Unknown Armies. Det är inte ett rent skräckrollspel i sig själv, men är utmärkt för det ändamålet. Det har ett snabbt regelsystem och som SL uppmuntras du verkligen till att hitta på de mest utflippade och otroliga idéerna när du läser regelboken och modulerna till det.
Ett av de absolut mest välskrivna rollspel jag läst.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Arrrgh, ångrar mig!

Nu när jag sitter här på morgonkvisten och avlösningen börjar hägras vid horisonten så slår det mig att du borde lägga humrarna på Over The Edge! Ett lir där reglerna tar cirkus 4 sidor, att skapa en rollperson 10 och resten av de 200+ sidorna är spelvärld, spelvärld och spelvärld. Snabbt system, urskön setting och babianer, vad mer kan man begära?


Storuggla, Al Amarja-ivrare
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hunter

Skiter i att andra inte klarar av WoD men jag själv tycker att Hunter har en mycket bra grund för skräckspel även om reglerna kanske ger rollpersoner med för mycket superhjältepotential.
Själv ser jag inget hinder i action och skräck. Faktum är att det oftast blir bättre. CoC i all ära men det är inte alla spelare som tycker om att spela detektiver i fem spelsessioner för att slutligen stå öga mot öga med en gigantisk mäktig blobba.

Vad vill dina spelare spela?
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Re: Ren nyfikenhet...

"...vad gör att Agone har mer skräckpotential än andra fantasyspel, egentligen? "

Agone är faktiskt ganska lurigt att beskriva men upplägget i spelet gör att det förmodligen är lite lättare att köra skräckäventyr i Agone än tex Eon. Agone innehåller flera av de klassiska fantasyelementen men också flera av de element som man oftast bara hittar i skräckspel som Call of Cthulhu eller Kult. Det finns ett "sanity-system" som dels beskriver hur avtrubbad karaktärerna är men också hur korrumperade de blivit av ondskan. De äventyr som finns att köpa till spelet är alla väldigt mysterieinriktade med många, rena skräckinslag. Spelvärlden innehåller en ständigt närvarande ondska som den stora allmänheten inte känner till. Utöver detta finner man demoner, galna vetenskapsmän, konspirationer, sekter, fanatism och andra företeelser som man oftast inte finner så påtagligt i andra fantasyrollspel.
Men, återigen, det går alldeles utmärkt att spela skräck i de flesta rollspel lika väl som det går att spela vanlig fantasy i Agone eller vanligt actionspel i Kult.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Agone

Jo, nu när du säger det så...jag känner till Agone och de företeelser du nämner, alltså...upplever de bara inte som mer främjande för skräckrollspel än något annat, egentligen...

Men jag förstår vad du menar nu, och det var ju allt jag frågade efter, trots allt.

- Ymir, tycker Agone kunde blivit jättebra, men brister på flera punkter - avsaknaden av krut är tex katastrofal i en värld som den
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
fast den här diskussionen känns det som jag haft ett tiotal
gånger vid det här laget...


Och vad är det för fel på Vampire nu då :)

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Häffans.

Personligen tycker jag dock att Changeling är ett
skräckrollspel också


Har följt en glamour-debatt på White Wolfs Forum från
kulisserna och det har hemskt roligt att läsa på Changelings-
forumet hur bra de tycker sitt rollspel är och sedan på
Vampire-forumet hur lite de tycker Changeling passar in i
övriga World of Darkness.

Vad vet jag, jag har aldrig studerat Changeling mer ingående,
men du som vet lite mer Rajsing - Vad gör det till ett
skräckrollspel?

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
De vanliga :gremwink:

Jo, kom på igår att du hade någon anmärkning på
regelmotorn, och om jag inte missminner mig var det något i
stil med att det blev svårare ju mer pluttar man hade i färdigheterna, attributen och/eller disciplinerna. Låg det inte
till så?

Tänkte nämligen PM:a dig om detta och fråga vad det var
egentligen (är för lat för att skriva in sökparametrarna :gremwink:) du
hade hittat.

(Ett stort Grattis till +10,000 inlägg)

/Alexander Gyhlesten
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jo, kom på igår att du hade någon anmärkning på regelmotorn, och om jag inte missminner mig var det något i stil med att det blev svårare ju mer pluttar man hade i färdigheterna, ttributen och/eller disciplinerna. Låg det inte till så?"

Nästan. Har du fler pluttar så ökar visserligen risken att du lyckas med handlingen, men risken att du fumlar ökar också. Ju högre svårigheten är desto snabbare ökar fummelrisken med antal pluttar.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Har du fler pluttar så ökar visserligen risken att du lyckas
med handlingen, men risken att du fumlar ökar också


Ökar inte chanssen för att Lyckas Perfekt i samma takt som
Fummel? Vilket min hjärna tolkar som att det är ett status quo
mellan dem, vilket i sin tur gör att inget blir favoriserat :gremwink:

Eller har jag missat något vitalt här?

/Alexander Gyhlesten
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Sen finns det ju spelgrupper som inte tar fummel och perfekta slag på allvar och kan bortse från dess effekter. Men det är ju bara om man verkligen vill..

Slutligen kan man ju köra med regelvarianten från Exalted.

Det fina numera är att Godlike's system går enkelt att överföra till WoD-karaktärer.
 
Top