Nekromanti Bra sci-fi serie?

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Har någon koll på någon bra sci-fi serietidning/grafisk roman?

Jag har noll koll vad gäller serier i allmänhet, men har köpt lite svenska serier (Theos ockulta kuriositeter och Mara från Ulthar) på sistonde och fått mersmak.

Vad jag är ute efter är inte typ Wolverine, X-men och sånt blaj utan gärna lite mörk, dystopisk framtid och gärna någon tecknare som inte hafsar så mycket. Gärna färg och hög kvalitet på papper också. Det behöver inte vara en serie av böcker/tidningar utan kan vara ett endaste verk. Helst inte någon dålig kringprodukt till något annat spel/film om det inte verkligen är bra.

Tacksam för tips!!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Iron Empires-böckerna som tipsas om ovan får min säl av uppskattande också.

We3
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Transmetropolitan är en serie som jag håller på att jobba mig igenom. Om du pallar den uppkäftiga tonen är det riktigt skön post-cyberpunk. Mycket transhumanism och politik.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
De flesta har sett den animerade filmen Akira. Färre har läst serien, vilket är synd, eftersom den är ungefär hundra gånger bättre.

Mörk, dystopisk framtid. Ja!
Tecknare som inte hafsar så mycket. Ja!
Färg. Nej, om du inte får tag på den amerikanska utgåvan från 90-talet.

De sex albumen håller på att återpubliceras av ett nytt förlag i USA. Det första ser ut såhär.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mitt förslag är DMZ, med manus av Brian Wood. Den utspelar sig på Manhattan i en snar framtid i ett USA som är sönderslitet i inbördeskrig, och där Manhattan ligger som ett ingenmansland mellan Förenta Staterna och Fria Staterna. Där hamnar fotografen Matt som försöker föra ut någon form av sanning därifrån.

Som all bra science fiction är det inte bara en framtidsvision (och en rätt otäck sådan) utan även en nutidskommentar. Du lär hitta paralleller till Afghanistan, Irak, Kosovo, Jugoslavien, Rwanda, Somalia och ungefär vilken konflikthärd som helst. Samtidigt är det inte en moraliserande ståry, utan den försöker mest skildra och låta dig dra slutsatsen själv.
 
Top