Nekromanti Bra sätt att döda en drake?

Kirim

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
43
Location
Gislaved
Det är inte jag som ska döda den (det är mina spelare) men jag undrar ändå vilka som är de bästa sätten.

Man behöver inte kunna alla regler,
bara följa dom.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det beror på vilket spel det är. I DoD-91 vet jag hur man dödar drakar.....Men nu har du postat inlägget på D&D-forumet. Jag tror faktiskt att det gäller att få in 50 hp skada eller mer på en smäll så att den dör. En lightning bolt med maximize spell lagd av en 12 levels magiker lär kunna få kål på den på detta sätt. Då får den tillräckligt mycket med späk=mer än 50 hp. Annars har draken så mycket hp att den överlever det mesta från spelarna, och den lär lätt kunna döda dem med sin eldkvast.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Caleth

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
16
Drakar har så bra saves, så att en lightning bolt måste vara ganska kraftfull för att göra så mycket skada att det hjälper. Chargande paladin på häst med helig lans och lite andra lämpliga skadeförhöjande feats och spells kan vara en väg att gå som inte halveras av drakens save. Dessutom är det klassiskt. :)
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det förstås. Den rackaren har saves......Man aknse får ta en hel hög med sådana boltar, tills den misslyckas med sin save. Men då är man redan död( eller närmare bestämt flamberad).

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Håll den på marken. Kan den göra flygande anfall så kommer den garanterat att göra köttfärs av spelarna - om draken är intelligent spelad och inte uppför sig som kanonmat, vill säga. Flyby attack och dragon breath, upprepa tills spelarna är en rykande hög aska/sönderfrätta skelettdelar/djupfryst kött/annan kreativ beskrivning.

När man fått ner den på marken - <em>transmute rock to mud</em> under den, därefter <em>transmute mud to rock</em> runt benen på den. :gremsmile: Då har man den som en mygga i bärnsten... såvida draken själv inte råkar kunna <em>transmute rock to mud</em> och kan ta sig fri, förstås.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Man knalldör inte automagiskt bara för att man får 50 poängs späk. Det kommer in ett Fortitude-save mot 15 också som man ska missa (i alla fall om man är en så pass hård drake att man slåss mot level 12-trollisar), och det är rätt lätt för en drake att klara det, plus att han ska missa sitt Reflex-save och trollkarlen ska genom hans SR också.

Sedan finns det en frivillig regel i DMGn om att massiv-skada-gränsen ändras beroende på storleken (+/-10 poäng per storleksklass).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Sök upp ett fettigare monster och få det som allierad! :)

Metalldrakar funkar bra gentemot kromatiska drakar, men är de inte för stora kan en stormjätte också funka. Det är klart, man kan få en elaking (annan kromatisk drake, pit fiend, balor, osv.) att hjälpa till också (jmf. När Lammen Tystnar) men då får man ta konsekvenserna! ("Ni väckte Tarrasquen för att göra vadå!?!")

Andra bra saker att ha är vapen som är plus mot drakar, spells somn gör massiv skada som draken inte har skydd emot (eld mot vita drakar, t.ex.), slaying-vapen, och möjligtvis andra direktdödande effekter (fast räkna med att draken klarar sitt Fortitude mot dem).

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Låsa in honom i en bur och kissa på honom medans han svälter till döds?? :)

Någon annan som ser en bristning i planen??? :)

Nä men som Nightowl sa, en biffigare allierad, Titan elle solar kanske??? Eller varför inte miljontals Kobolds??? det hade varit någe de!!!

/King Kromm
 

Bloodsbane

Veteran
Joined
10 Aug 2001
Messages
70
Location
Gefle, Sverige
Det bästa sättet att ta kål på en drake (IMHO) är att vara förberedd. Vet de om att det är en röd drake i grottan de ska ner i? Då så, ta en liten sidoquest eller två innan och hitta items som ger rätt immunities och saves. Hitta nån gammal retirerad äventyrare som slagits mot drakar tidigare, så får de reda på vilka spells röda drakar vanligen är immuna mot.

Sprid ut er och få fightern och paladinen att framstå som ett hot, så att draken inte andas på magikerna istället. En gammal beprövad Everquest taktik (där monstren styrs av en riktigt begränsad AI) är att låta offensive casters vänta en stund med att hoppa in i striden, så att närstridssnubbarna hunnit göra monstret tillräckligt surt med sina små svärdshugg att det inte märker att det grillas levande av en medeltida A-bomb.

Får man bara chansen till ordentligt förberedelsearbete kan man maximera sina chanser ganska rejält..
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
jaja, jag vet inte om detta tips funkar på detta D&D för jag gjorde det på DoD.

1. Än smidig spelare har en Änterhake.

2. Dom andra spelarna går till attack medans den spelaren med Änterhake springer bakom och kastar änterhaken upp o in i överkäken på draken, han hänger kvar och gungar tills han träffar hjärtat med svärdet eller vad han nu har, förresten har drakar på DoD frätande blod så jag dog nästan, men draken dog inte heller den flydde för den var inte i sin grotta, men det vara bara ett tips, /images/icons/cool.gif

//Saurus

"The Warrior of Lustria"
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Skaffa ett Vorpal blade och kapa skallen på den, skjut den med magiska pilar från långt håll eller om ni kör "Dragonlance" världen, skaffa den berömda lansen och dräp draken, annars skaffa "dragonslayer" svärdet. se till att ha Scroll of protection from dragonbreath.. Hur stor sa du att draken va föresten ? aha en hatchling, stampa på den :gremsmile: men passa dig för mamman :)
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Tarrasque e söt :)

Det enda som fattas är att "monstrerna" inser att det är lättare att döda partyt och gå hand i hand därifrån :)
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Fighter+Haste+Enlarge+Invisibility+Flame magi (kommer inte på vad den heter men det är 4 el. 5 lvl)+Bless+Prayer+Prot. from dragonbreath :)
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag hoppas att du har ett syfte förutom att bara döda en drake, dvs för storyn framåt... ifall det inte för storyn framåt *suck* ps jag oprkar inte läsa hela tråden så jag kanske har missat ngt men jag skiter i det, jag går på ursprunget med en gång.

/Dr_Morbid
Klart slut i mitt huvud
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tarrasque möter Mothra!

Det RÄTTA sättet att bygga ett äventyr kring Tarrasquen är att titta för mycket på gamla japanska monsterfilmer innan man börjar spela, typ 56 timmar i sträck eller så.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Bloodsbane

Veteran
Joined
10 Aug 2001
Messages
70
Location
Gefle, Sverige
Jag kan tänka mig flera sätt att föra in den här diskussionen i ett äventyr helt utan att involvera drakdödande.

Skulle ju vara skitbra om karaktärerna satt på ett värdshus och fick höra en gammal ärrad krigare berätta om sin gamla tjuvkompis som svingade in en änterhake i munnen på en drake och svängde runt medan han försökte sticka draken i hjärtat med sitt långsvärd.

Eller ännu bättre, två magiker som brister ut i en mageduel pga en meningskiljaktighet över vilka spells som funkar bäst när man ska döda en drake...

Okej, de kanske inte för särskilt många storys framåt, men ett gott skratt och lite omväxling vid stadspromenaden, helt utan att några stackars överintelligenta reptiler med dålig andedräkt ska behöva sätta livet till :)
 

Salandras

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
45
Du hugger den jätte, jätte, jätte mycket med ditt svärd och hoppas att den missar

//Salandras, Din dolk i ryggen
 
Top