Nekromanti Bra RPG Music =)

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Hammerfall-Renegade
Den skivan måste alla ha som spelar fantasy rollspel!
Den är så extremt skön!!!
hehe det var allt... nu kom det ytterligare ett ganska onödigt inlägg! för dem som klagar

To be forgotten is worse than death!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
öhm. Klarar mig VERKLIGEN utan den skivan.

Fattar inte varför alla anser att power metallen är så himla fantasy (eller bra för den delen)

nej.. skivor värda att titta på tyker jag är :
Icewind Dale Soundtracket
American McGee's Alice Soundtracket (av chris vrenna)
Wisby Vaganter skivorna (går att köpa på medeltidsmuseét).

Sen kan man givetvis nämna många fler.. Soundtracket till lotr borde vara intressant.. men många fantasyfilmer har soundtrack som duger..


I alla fall är det bra mycket bättre än nån äcklig hårdrock (IMHO givetvis :gremlaugh: )

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
*Host*

Nu är det ju du som är moderator och inte jag, men borde inte det här vara på rollspelsforumet i stället?

(Jag ser inte heller sambandet mellan power metal och fantasy. Förutom skivomslagen då)

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 
G

Guest

Guest
Ehh! Håller med det där om Power Metal utom möjligtvis några utvalda låtar från Manowar, men annars brukar Power Metal bara förstöra stämningen. Jag håller mig nog till soundtracks från filmer.

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
/images/icons/cool.gif
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag håller med om power metal, fy fan. Jag brukar vara rätt tolerant, men snälla nån! kan det bli fånigare än vuxna män som står och sjunger sina medeltida-metal-krigare-i-läderkalsonger-texter ackompajerat av pompös överpitchad musik?

Hursomhelst måste jag passa på at rekomendea soundtracken till Baldur's gate och Icewind Dale. De passar verkligen perfekt till rollspel. Andra skivor som jag använder flitigt är soundtracken till filmerna Gladiator och Sleepy hollow.

"Kärlek är för töntar som inte vågar slåss!"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: *Host*

Sant. men jag antog att han menade just d&d och struntar i det.. han sa trots allt fantasy rollspel.. och behöver man fler fantasy spel än d&d :D

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Bloodsbane

Veteran
Joined
10 Aug 2001
Messages
70
Location
Gefle, Sverige
Power metal är fantasy på följande vis: powermetallen skulle aldrig kunna existera utan fantasykonceptet som förlaga (i både texter och bildspråk), medan fantasykonceptet skulle klara sig aldeles utmärkt utan powermetallen som tolkare.. IMHO då.

Kanske ska passa på att berätta om att en polares polare halkade in på rollspel först efter att ha hört manowar sjunga "woman be my slave". Efter detta var han helt såld på allt vad fantasy hette :D

Trots att jag är hårdnackad hårdrockare har jag svårt att acceptera powermetallens existensberättigande på någon nivå överhuvud taget faktiskt.

Till tv-spels musik i rollspelssammanhang har jag bara en kommentar: Varför midi när du kan få riktiga instrument?

Mina musiktips till rollspelsomgångarna är:
Arcana (mina nr.1 favvisar i rollspelssammanhang)
Mortiis (många specifika teman, som marknadsplats eller fältslag)
Raison D'Etre (mycket stämningsfullt)
Jääportit (elektroniskt)
Trial of the Bow (ganska energiskt, österländsk känsla)
Planet of the Apes soundtrack (Danny Elfman)

Mina tips på hårdrocksfronten är:
Abramis Brama (svensk flumrock)
Awesome Machine (Rakt på sak, stenhårt)
Karma to Burn (mycket instrumentalt)
Orange Goblin (Attityd)
 

Elminster

Veteran
Joined
21 Sep 2001
Messages
8
Location
Stockholm
Jag tycker att Luca Turelli passar i alla sammanhang...
Lyssna på Kings of the nordic twilight så fattar ni.

Men smaken är ju som bekant delad.

Rock on
//Elminister

Speak friend and enter
 

Hibashira

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
48
Location
Östersund
Har flitigt läst igenom alla trådar här och jag måste säga vad jag själv tycker. Efter att ha bränt sisådär 15-20st fantasy skivor allt efter kampanjens utbredning och de olika "settings" som jag målar upp så har jag en ganska bra fattning gällandes det hela (IMHO of course). När det gäller musik så kan folk i all oändlighet prata om vilken som är bäst och vilka skivor man ska köpa. Jag brukar ha en oskriven lag att "tydliga" texter -inte- är bra för rollspelandet då vissa kan få för sig att sjunga med. Det finns ju förstås undantag med så-kallade "chants" eller "choirs" (dessa sjunger de med största sannolikhet inte med i, men gör de det så skulle jag vilja ha en ljudfil av försöket /images/icons/laugh.gif ) Vilka oftast kan vara mäktigt underbara och i princip smälta in i musiken. Kan inlägga att jag antingen brukar bränna tre till fyra olika skivor i förväg "Battle" "Towns-Travel-Ambient" "Dungeon" "Special*"
*=Typ "themes" för olika karaktärer när de tillexempel hamnar i en 1vs1 fight eller när de håller ett moral- höjande tal inför sina kamrater osv. Eller så bränner jag in en fjärdedel av varje om stället de är på har en väldigt "liknande" musik och det inte krävs så mycket förändring i. Ett annat tips kan vara en fin bakrundsmusik när man gör sig iordning för att köra igång en spelkväll, den kan få spelarna att börja sjunka in i fantasy världen. Till detta finns ju även bakrunds musik till sk. epiloger då du kör eftersnacket efter en FET kampanj och berättar vad som hände med alla karaktärer efter de räddade planeten eller vad annat episkt de gjorde. (Långt det blev det här. Avbryter här...)

Det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst.
 

Nightal

Veteran
Joined
9 Nov 2001
Messages
12
Hmmm.........
Kolla in Therion speciellt cdn Deggial.... den e helt ok....

Vendui'
 
Top