Nekromanti Bra rollspelskampanjer

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vilka riktigt bra rollspelskampanjer finns det? Jag känner till Enemy Within, Masks of Nyarlathotep, Svavelvinterserien, (and to a lesser extent, Snösaga och Nidländksa reningen), så de behöver ni inte nämna.

Men som sagt, vilka andra finns det? Vilka spel är de till? Vart kan man köpa dem? Vad handlar de om? Vad är det som gör dem så bra?

Varna även för kassa kampanjer.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ska det vara vad man själv tycker eller "allmännt erkända"?

Vad jag tycker: Temple of Elemental Evil, Avatartrilogin (Shadowdale, Tantras, Waterdeep), DarkStryder.

Vad andra tycker: Harlequin (Harlequin och Harlequin's Back).

Det finns en amerikansk årlig omröstning om bästa diverse inom rollspel och konfliktspel som jag tror sköts av GAMA och hålls i samband med GenCon. Där kan man få tips på vad jänkarna gillar, och de gillar bl.a. de där Ctulhukampanjerna du nämner.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ursäkta, men han nämnde väl ändå bara en cthulhu kampanj? Masks of nyarlathotep... inte för att det spelar roll, bara så du inte tror att enemy wthin är till cthulhu, när det är till WFRP.

Tempel of elemental evil? Är den verkligen bra? Trodde det var mest dungeon crawling! Iofs finns det ju folk som gillar det också, så varför klagar jag? Det är väl iaf den bästa till D&D vad jag har hört...

Är Avatartrilogin till D&D också eller?

hmm, varna för kassa kampanjer säger du? Prophecies of the dragon till WoTrpg ska tydligen inte vara nån höjdare, iaf inte enligt Walium, sen känner jag inte till några mer, beyond the mountains of madness! Hur är det med den, bra eller dålig? Någon som spelat den? Vi funderar på det lite grann, men håller på med Masks of Nyarlathotep just nu... :gremwink:

/Jonas, erkänner att han en gångi tiden var på väg att spela ToEE
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Skriv gärna också till vilka spel kampanjerna är, och vad som är bra med dem och så, så man ser om de passar en eller inte.

Och ja, jag är väl ute efter vad folk själva tycker, då kan man antagligen beskriva kampanjen bäst.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Temple of Elemental Evil är en modul som är upplagd så att den kan spelas av olika typer av grupper utan någon bestämt slut. Man kan alltså rusa genom det med svärd och eldklot, eller så kan man infiltrera de olika faktionerna i templet. Man skulle även kunna spendera flera spelsessioner bara i själva byn som är första delen på kampanjen då det finns en massa intriger där också. För mig var ToEE en vattendelare i kampanjen som helhet (där ToEE bara var ett äventyr) med resultat som fortsätter ha verkningar nu långt efter det är klarat, en annan kung i ett land (hittades i templet) ledde till enandet av två länder vilket gjorde dem starkare i kriget osv osv. Överhuvudtaget är de flesta äldre äventyr och serier lite öppnare än nyare dito vad jag erfarit och mindre rälsiga.

Avatartrilogin är till AD&D (1st eller 2nd). Den var liksom övergångsperioden som skulle förklara ändringarna mellan de två utgåvorna.

Och det var nog bara en CoC, kanske är jag bara van att se lite fler CoC-kampanjer dyka upp när det ska rekommenderas, som (slå mig inte om namnen är fel) Beyond the Mountains of Madness, Horror on the Orient Express med flera.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Bra rollspelskampanjer, utökat svar

Temple of Elemental Evil har jag tagit upp i svaret nedan. Det är till AD&D.

Avatartrilogin är matineäventyr av det storslagna slaget, där man färdas mellan städer, över vatten, har långa vildmarksstrapatser genom länder och ingenmansland, interagerar med mängder av olika personer och monster. Det är relativt styrt, men det är också av slaget att man lätt kan lägga till egna sidostorys. Det är till AD&D, både första och andra utgåvan.

DarkStryder är en kampanj till Star Wars från WEG. Man är besättningsmän ombord på ett skepp som ska leta rätt på en Moff och ta reda på vad DarkStryderteknologin är för något. Man spelar tre rollpersoner var, en uppsatt (typ befäl), en mellan, och en av de lägre medlemmarna ombord. De två övre är färdiga rollpersoner medan den tredje är ens egen. De färdiggjorda kommer med bagage i form av intriger, hemligheter och sådant mys. Kampanjen är lite mörkare än Star Wars i övrigt, det är inte allmännt hjältande utan mest överlevande, hemlighetsmakeri och så. Det betyder dock inte att det saknar action.

Harlequin är tydligen någon stor komplotthistoria till Shadowrun och man måste ha bägge böckerna för att förstå allt som SL.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
För mig var ToEE en vattendelare i kampanjen som helhet (där ToEE bara var ett äventyr)

Oj då! Det låter som en jätte lång kampanj det där! ToEE är väl rätt lång... Hur många år?

Avatartrilogin är till AD&D (1st eller 2nd). Den var liksom övergångsperioden som skulle förklara ändringarna mellan de två utgåvorna.

Förklara ändringarna i din kampanj eller i D&D i övrigt? Om den också var ett äventyr i din kampanj, så är den kampanjen ett monster! (inget nedvärderande, utan jag är bara förundrad över hur långa kampanjer vissa verkar köra, när de använder skrivna kampanjer som äventyr i deras mastodont kampanj!)

Och det var nog bara en CoC, kanske är jag bara van att se lite fler CoC-kampanjer dyka upp när det ska rekommenderas, som (slå mig inte om namnen är fel) Beyond the Mountains of Madness, Horror on the Orient Express med flera.

Jo, De har väl precis som masks... fått priser för bästa kampanj, eller? iaf Beyond the mountains of madness.
Skulle vara tacksam om någon kunde nämna lite om den, deras erfarenheter av den kampanjen...

/Jonas
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Oj då! Det låter som en jätte lång kampanj det där! ToEE är väl rätt lång... Hur många år?"

Den startade 1990 och första delen av tre blev klar 1997, andra delen är knappt påbörjad. ToEE självt tog några månader att spela.

"Förklara ändringarna i din kampanj eller i D&D i övrigt?

I AD&D mellan första och andra utgåvan (som att assassins inte längre fanns, ändringar i formellistor et cetera et cetera).

Om den också var ett äventyr i din kampanj, så är den kampanjen ett monster! (inget nedvärderande, utan jag är bara förundrad över hur långa kampanjer vissa verkar köra, när de använder skrivna kampanjer som äventyr i deras mastodont kampanj!)"

Nej, den körde jag fristående som den andra av hittills 5 kampanjer i Forgotten Realms. Titta in på min hemsida i länken i profilen, på games-sidan där hittar du alla våra kampanjer så kan du få ett hum om hur långa eller korta kampanjer vi kör.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Den startade 1990 och första delen av tre blev klar 1997, andra delen är knappt påbörjad. ToEE självt tog några månader att spela.
Där ser man! Det var längre än jag hade trott! andra delen knappt påbörjad säger du? Hmm kanppt påbörjad efter fem år? Du har haft en lång paus eller?

I AD&D mellan första och andra utgåvan (som att assassins inte längre fanns, ändringar i formellistor et cetera et cetera).

Jaha, trodde ett tag att det var mellan AD&D och D&D3e...

Oki då förstår jag, ska ta en titt på hemsidan... Tackar!

/Jonas, förbluffad :gremshocked:
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Till det gamla 3:e världskrigsspelat Twilight: 2000 gavs det ut en mängd fantastiskt bra äventyr som var och ett kunde köras som en kampanj. Dessa äventyr var mer en områdesbeskrivning och beskrivning av de olika maktsfärerna i området och en mängd äventyrsuppslag.

En serie äventyr utspelades i Polen och dessa kunde byggas ihop till en jättekampanj. När vi spelade höll vi på i Krakow i över 2 år verklig tid och spelarna öppnade en bar bla.

Polen kampanjen (i helhet * * * * * om man tar ut det gottaste):
Free City of Krakow * * * * * ett fantastiskt bra äventyr om den fria staden som försöker skapa ording i kaoset.
Black Madonna * * * * ett bra komliment till Free city. Leta reda på en ikon som kan göra att Polen kan resa sig ur askan under en stark ledare.
Pirates of the Vistula * * * Resa på Polens stora flod.
Ruins of Warsaw * * * Stor kamp om Warsawa. Har endast läst inte spelat.
Going Home * * För mycket område beskrivs för ytligt, ej spelat dock

Red Star/Lone Star * * * * Texas har brutit sig ur USA och mindre mängd strandsatta ryssar och rednecks blandas med mexikaner vilket gör området till en krutdurk.

Armies of the Night * * * * * New York äventyr. Mycket Flykten från New York känsla.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
jag vill slå ett slag för Shiki till Sengoku. Det är en kampanj som täcker sig över 18 år och där de fyra delarna i kampanjen täcker en årstid var.

Det är nog det bland det bästa jag läst och jag rekommenderar det verkligen till allihop som spelar japan-influerade rollspel (såsom Sengoku, Usagi, Bushido, DoD Samurai, L5R, D&D3: OA, GURPS Japan osv osv osv) eller som vill ha lite japan i deras egna kampanjer.

Väldigt bra och det känns faktiskt som om det är japanskt och inte bara ett fantasyäventyr med japanska namn.
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Det finns Four Seasons till Ars Magica samt Giovanni Chronicles. De är väl relativt bra även de kräver en del bearbetning. I alla fall enligt mig. Speciellt bok två i GC och även bok två i FS.

Har hört nästan bara bra saker om Enemy within även om den kampanjen egentligen inte är klar, har för mig att de väntar på bok 5 eller 6 fortfarande.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Hmm kanppt påbörjad efter fem år? Du har haft en lång paus eller? "

Jupp, långa pauser. Klubben kom i början av de fem åren in i en fas där vi spritts för vinden mellan städer, länder och så, så nu förtiden tar det ännu längre än vanligt att spela färdigt sker. Troligen blir det vid pensionen...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Hmm kanppt påbörjad efter fem år? Du har haft en lång paus eller? "

Jupp, långa pauser. Klubben kom i början av de fem åren in i en fas där vi spritts för vinden mellan städer, länder och så, så nu förtiden tar det ännu längre än vanligt att spela färdigt sker. Troligen blir det vid pensionen...

"Jaha, trodde ett tag att det var mellan AD&D och D&D3e... "

Nä, då körde de med den usla förklaringen "tänk det som en tv, 2 e var som en dålig mottagning av världarna, 3e som en bra". Var är min stora klubba så jag kan visa folk vad jag tycker om den förklaringen, och 3e i övrigt? :gremsmile:
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Hur det förhåller sig med EW

Har hört nästan bara bra saker om Enemy within även om den kampanjen egentligen inte är klar, har för mig att de väntar på bok 5 eller 6 fortfarande.
Enemy Within är en gammal kampanj till WFRP. De böcker som nu trillar ut i butikerna är nya (delvis förbättrade) versioner av denna kampanj. Den nya versionen av sista delen (del 5) i kampanjen har ännu inte färdigställts, men den kommer enligt uppgifter att innehålla de största förändringarna om man jämför respektive bok med sin föregångare. Alla lösa trådar kommer att knytas samman på ett bättre och tydligare sätt.

En bra och annorlunda kampanj, som dock kräver en hel del meck från spelledarens sida för att bli riktigt vattentät. Rekommenderas varmt!
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
iaf Beyond the mountains of madness.
Skulle vara tacksam om någon kunde nämna lite om den, deras erfarenheter av den kampanjen...
Spännande och (som alltid med CoC) dödlig kampanj. Vi plöjde igenom den snabbare än Masks men den tog ändå åtskilliga dagar, kvällar och nätter att forcera. Mycket speciell stämning - kampanjen var klart bättre än boken (den skönlitterära alltså)! En liten varning är att den, p g a sitt omfång, kräver oerhört mycket av spelledaren. Vår spelledare gjorde ett hästjobb med att läsa in sig på alla karaktärer och intriger, och därigenom blev Beyond en oförglömlig rollspelsupplevelse, precis som många andra av de kampanjer som redan nämnts i den här tråden (t ex Svavelvinter, Masks o s v).
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Vill man ha långa kampanjer ska man gå till Pendragon. Här kan man spela flera generationer av rollpersoner, före under och efter Kung Arthurs levnadsera. Ett konkret tips är "The Boy King". Tyvärr lämnar kampanjerna ofta mycket till spelledaren att ordna med, vilket i o f s kan vara både bra och dåligt beroende på hur mycket tid man vill offra för att förbereda sin kampanj. Många av Pendragons "äventyr" är skrivna i scenario-form, endast innehållande huvudsakliga riktlinjer för spelledaren.

Sedan blir en kampanj mycket av vad man (spelledare och spelare) gör av den tycker jag. Nidländska reningen, för att ta ett exempel, blev riktigt hyfsad till slut. Första äventyret var inte mycket att hänga i julgranen, men "Melindors återkomst" minns jag som en av mina favoriter i min spelarkarriär - detta till stor del beroende på spelare och spelledare. En annan DoD-kampanj (som vi faktiskt spelade ganska nyligen) var Ärans väg, vilken definitivt förhöjdes av det rollspel som bedrevs under kampanjen (sårad stolthet, romanser, hjältedåd, dilemman, humor). Som äventyr räknade var de knappast nyskapande, men det spelade ingen roll skulle det visa sig.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Var är min stora klubba så jag kan visa folk vad jag tycker om den förklaringen, och 3e i övrigt?

Jaha, du är något av en 3e motståndare, vad har blivit sämre anser du?

/Jonas, som skrev ett ovanligt kort inlägg
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Hur det förhåller sig med EW

Jo den är bra! Och den nya versionen verkar förbättrad (har inte spelat den gamla) vad jag har hört fanns det ingenting mellan middenheim och death on the reik, inget mellanspel alltså. Den ena slutade på reiken och nästa började i middenheim :gremsmile: det står mer i åttonde numret av criticalmiss där herr watts själv skriver om det...

Vår spelledare gjorde den tyvärr mer High-Fantasy aktig än Dark-fantasy vilket är lite synd, men några av mina roligast rollspelsupplevelser kommer ändå därifrån, så det är en kampanj jag också håller varmt om hjärtat.
Och den kunde ha varit bättre alltså, med en annan SL

/Jonas, spelade den förgjorde karaktären "Rowlocks", men det var inte mycket kvar av hans gammla personlighet efter ett tag :gremwink:
 
Top