Nekromanti Bra rollspel: Tyck till!

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Tenk på pocenten, Hege!

Men då måste ju en av reglerna ljuga, dom säger ju emot varandra... själv skulle jag kunna summera detta genom att säga, allt av lite till e dåligt, ännu mer e sämre men lite e bra.

/King Kromm
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Supplementitis igen

Därför att tiden eller pengarna inte räcker till. Antingen är man tvungen att slita häck själv och då räcker inte tiden till, eller så får man betala andra att göra det och då räcker inte pengarna till.


Klart det tar tid. Men bättre att ta sig tid en att förlora kunden? Det jag vill komma fram till, även gällande varumärket, att vi borde kunna lära oss något. Du vill säkert leva på rollspel om det gick. Bygg ett varumärke och sälj mer.. Givetvis bra produkter, White Wolf kanske inte är ngt bra exempel på företag som gör bra produkter men, och prylar runt om. Synas & höras mest ger mer kunder. Mer kunder innebär även att högre % är missnöjda med produkten. (Helst i Sverige eftersom det går bra för dig) Det spelar ingen roll om du gör bäst produkt eller inte. Vissa är födda missnöjda & andra gillar inte ditt koncept.

Ja, jag gillar Vampire men vissa moduler är meningslösa (helt rätt) Många av Vampire spelarna är fjantar. Men det finns mer. Jag kan bara med säkerhet säga att utgivningstakt är otroligt viktigt. Alla andra företag är tvugna att bry sig om leveranstid, även rollspelsföretag. Köparna bryr sig om leveranstid och t.ex. Neo har förlorat ganska många tusenlappar på att lova leveranstid för en vara som inte dyker upp.

Wille
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: 90% regeln?

Sturgeons lag: 90% av allt som produceras är skit.

Synd att det är så få, mig inkluderad, som försöker bevisa motsatsen..

Krille är ett föredöme. Mig veterligen är inte 90% av det du skrivit skit.. 90% av Sci-Fi är skit men det är väl allt? Jag är en positiv individ. När det gäller Whisky är 90% bra....

/Wille
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Nej. Det är viktigt att spelarna förstår vad deras rollpersoner är bra på och kan. Vi går igenom det ganska nogrant. Jag spelleder mest enkvällsäventyr där jag gör rollpersonerna i förväg och sedan spelar vi inte med dem mer(om det inte skulle komma en uppföljare det vill säga)
Makt över sin situation har de. När vi spelar så här är det mestadels som så att rollpersonerna har en hel del mot varandra och en stor del av äventyret går ut på att intrigera med och mot de andra spelarna. Således kan det gå hur som helst beroende på vad de gör. När det gäller reglerna slår vi vanligtvis en t20, sl modifierar det lite i huvudet efter hur bra personer är och vad han/hon gör och medelar resultatet. Spelaren vet vad rollpersonen är bra på men kan inte föutse chanserna för att lyckas med olika saker. Det kräver förstås en hel del sunt förnuft både från spelare och spelledare men vi har än så länge aldrig haft några problem.
Vad gäller spelvärlden så är det ju viktigt att spelarna vet en del om den. Föredrar därför vår egen värld och sen kan man lägga in vad man nu vill ska finnas i den(och som kanske finns utan att vi vet om det)

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag är inte matematiker, jag är sadist!

"Klart det tar tid. Men bättre att ta sig tid en att förlora kunden?"

- "Ni måste bli klara innan Kejsaren kommer hit! Ni får jobba dubbelt så mycket!"
- "Men vi jobbar redan 14 timmar om dygnet. Vi kan inte jobba 28, eftersom det bara finns 24 timmar per dygn!"
- "Jag är inte matematiker, jag är sadist!"

/ Fart Väder och Kejserlig officer i Yetins Återkomst, MADs version av Return of the Jedi.

Tycker ovanstående belyser problemet ganska bra. Det finns helt enkelt ingen mer tid att ta. Det tar oerhört lång tid att skriva rollspelsmoduler, om man vill göra ett bra jobb. Förutom trehundratusen tecken (ca) som ska in i ordbehandlaren så är det en jefla massa planering, efterforskning et cetera, som tar tid!

Alternativet är att hyra någon som skriver åt en, och på så sätt komma upp i de 28 timmar om dygnet som krävs. Problemet är att han ska ha pengar, och vanligen inte vill ha pengar i efterskott. Fantasi är svårt att äta, liksom. Fjorton timmar om dygnet gånger sju dagar i veckan gånger femtiotvå veckor om året gånger 100 spänn i timmen gånger 1,38 (arbetsgivaravgift) blir 703 248 kronor om året i utgift för mig, och det är exklusive kostnaden för de fjorton timmar om dygnet, sju dagar i veckan etc som jag lägger ner.

Antingen måste jag ha de här pengarna från början (och varför skriver jag då rollspel för att tjäna pengar?), eller så måste personen ifråga ha något annat bredvid skrivarjobbet så att han klarar sig och då får inte jag de där 14 timmarna om dygnet som jag hade behövt lika med en sämre produkt, eller så får folk acceptera en låg utgivningstakt.

Låg utgivningstakt eller usla produkter - det verkar bara finnas de två alternativen att välja på.

"Du vill säkert leva på rollspel om det gick. Bygg ett varumärke och sälj mer.."

...och överge min ambition om väl genomarbetade produkter som jag trivs med? Ska jag sälja saker så måste jag skriva saker som andra trivs med. Vad jag föredrar har då ingenting med saken att göra. Jag har redan provat på att skriva för Neogames och få betalt för det. Jag blir då tvungen att kompromissa mellan varumärkets ägares ambitioner, marknadens efterfrågan och mina konstnärliga ambitioner, och jag skriver inte längre vad jag vill. Visst, jag köper läget så länge jag får pengar. Jag säljer mer, men jag skriver inte de rollspel jag vill.

Gör det mig gladare? Inte ett dyft. Lönen på Entra Juristdata är skyhögt mycket högre än frilansararvoden för Neogames, så pengar är fel motivering att frilansa. Inte heller får jag skriva de rollspel jag vill, så den konstnärliga ambitionen är också fel motivering.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Jag är inte matematiker, jag är sadist!

Ni måste bli klara innan Kejsaren kommer hit! Ni får jobba dubbelt så mycket!"
- "Men vi jobbar redan 14 timmar om dygnet. Vi kan inte jobba 28, eftersom det bara finns 24 timmar per dygn!"
- "Jag är inte matematiker, jag är sadist!"

/ Fart Väder och Kejserlig officer i Yetins Återkomst, MADs version av Return of the Jedi.


Problemet i allmänhet är att det fungerar.. De behöver inte jobba 14 timmar utan bara sluta surfa...

(Jag är säljare, upplärd sen mitt första jobb att driva företag = Garanterat Sadist)

Alternativet är att hyra någon som skriver åt en, och på så sätt komma upp i de 28 timmar om dygnet som krävs. Problemet är att han ska ha pengar, och vanligen inte vill ha pengar i efterskott. Fantasi är svårt att äta, liksom. Fjorton timmar om dygnet gånger sju dagar i veckan gånger femtiotvå veckor om året gånger 100 spänn i timmen gånger 1,38 (arbetsgivaravgift) blir 703 248 kronor om året i utgift för mig, och det är exklusive kostnaden för de fjorton timmar om dygnet, sju dagar i veckan etc som jag lägger ner

Vanligtvis betalar man inte förrän varan är levererad när man arbetar med frilansare, eller har jag fel?

...och överge min ambition om väl genomarbetade produkter som jag trivs med? Ska jag sälja saker så måste jag skriva saker som andra trivs med. Vad jag föredrar har då ingenting med saken att göra. Jag har redan provat på att skriva för Neogames och få betalt för det. Jag blir då tvungen att kompromissa mellan varumärkets ägares ambitioner, marknadens efterfrågan och mina konstnärliga ambitioner, och jag skriver inte längre vad jag vill. Visst, jag köper läget så länge jag får pengar. Jag säljer mer, men jag skriver inte de rollspel jag vill.

Tyvärr. Marknaden styr... Ägaren styr... Livet är hårt!

Gör det mig gladare? Inte ett dyft. Lönen på Entra Juristdata är skyhögt mycket högre än frilansararvoden för Neogames, så pengar är fel motivering att frilansa. Inte heller får jag skriva de rollspel jag vill, så den konstnärliga ambitionen är också fel motivering.

Jag vet inte riktigt vad jag skall säga.. Visst, man skall aldrig skapa pga pengar..

Jag kan inte hålla med om att hög utgivningstakt automatiskt skapar dåliga produkter.. Det man dock aldrig skall göra är att lova saker som man inte håller. (Därföt finns Neotech i det runda arkivet)

Lycka Till!!

/Wille
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag är inte matematiker, jag är sadist!

"Vanligtvis betalar man inte förrän varan är levererad när man arbetar med frilansare, eller har jag fel?"

Spelar inte så stor roll, egentligen. Någon gång ska du punga ut 703 248 kronor (lätt överdriven summa - de flesta rollspelsskribenter nöjer sig med bra mycket mindre). Huruvida du gör det till en frilansare efter ett års modulskrivande eller som lön den 25e varje månad till en fast anställd spelar ingen större roll. Poängen är att han inte skriver gratis, och han måste leva under tiden. Om inte frilansaren har någon annan inkomstkälla innan han åtar sig ett frilansjobb på ett års tid så kommer han inte att åta sig frilansjobbet på villkoret "betalt i efterskott".

Och jo, det tar ett manår att skriva en bra modul. Vill du få ut den snabbare får du antingen korta ner utvecklingstiden vilket innebär sämre produkt, eller tillsätta mer folk och därmed betala snormycket pengar. Enkel matematik egentligen.

"Jag kan inte hålla med om att hög utgivningstakt automatiskt skapar dåliga produkter.. "

Jag säger bara att hög utgivningstakt skapar dåliga produkter eller ett stort hål i kassakistan. Och om kassakistan har FC25 i Imitera Vacuum från början så har man inte så mycket annat val.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Jag är inte matematiker, jag är sadist!

Jag säger bara att hög utgivningstakt skapar dåliga produkter eller ett stort hål i kassakistan. Och om kassakistan har FC25 i Imitera Vacuum från början så har man inte så mycket annat val.

Har du inte ens damm i din kista!? /images/icons/smile.gif

Jag säger bara att hög utgivningstakt skapar dåliga produkter eller ett stort hål i kassakistan. Och om kassakistan har FC25 i Imitera Vacuum från början så har man inte så mycket annat val.

Inte mkt att snacka om. Vi har varsin ståndpunkt här!

/Wille
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Jag är matematiker OCH sadist!

- "Ni måste bli klara innan Kejsaren kommer hit! Ni får jobba dubbelt så mycket!"
- "Men vi jobbar redan 14 timmar om dygnet. Vi kan inte jobba 28, eftersom det bara finns 24 timmar per dygn!"
- "Jag är inte matematiker, jag är sadist!"
/ Fart Väder och Kejserlig officer i Yetins Återkomst, MADs version av Return of the Jedi.


Snackar vi effektiv tid eller ej? Om man plockar bort alla möjligheter för "arbetarna" att göra saker de inte ska göra på arbetstid så kan man säkert dubblera den effektiva arbetstiden på ett dygn (med hot om inte annat!).

Om inte ens det fungerar för att dubblera arbetstiden / dygn så får vi tillgå mer drastiska metoder. Logaritmisk skala på tiden! 14 timmar dubblerat blir då 17.67709349 vilket enkelt får plats inom dygnets 24-timmars-intervall.

Säg emot om ni kan!
(Jag lyssnar ändå inte.../images/icons/smile.gif)



//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>
 
Top