Nekromanti Bra rollspel: Tyck till!

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Supplementitis igen

Till stor del beroende på att ordentliga kampanjer är oerhört svårt att göra bra. Det går inte att göra ett äventyr som passar alla spelgrupper och det går än mindre att göra kampanjer som tar hänsyn till alla oförutsägbara händelser som kan inträffa i äventyren.

Dessutom är det inte helt lätt att skriva bakgrund heller. Ofta är det som bakgrundsmaterialet beskriver mer komplext än själva regelmotorn. Ibland krävs en sjujefla massa efterforskningar, i alla fall om man ska göra en bra modul (det har varit många timmar med snoken nere i gamla böcker på biblioteket för att skriva Geografica Vistfarthi, till exempel).


Jo tack...

Och en illa genomarbetad modul = dåligt rykte = tappade kunder = mindre pengar = konkurs.

Varför kan man inte göra många bra moduler då? Det tar längre tid men kombinera med småplock & äventyr på nätet..

Fast det är klart, har man ett lagom koolt koncept med vilken man kan bygga upp en tillräckligt fanatisk kundkrets som köper allt skräp som har Gullespelets logga på (Gullespelets officiella bakgrundsmodul om kompiskramar, Gullespelets officiella tärningar, Gullespelets officiella T-shirt, Gullespelets officiella tekopp etc) så behöver man inte bry sig om kvaliteten. Sätt loggan på vilket skräp som helst och kräks ut det. Det säljer i alla fall.

Det är det som kallas bygga varumärke.. Alla gillar inte Coca Cola, McDonalds mfl heller. Men tillräckligt många gör det..

Föredrar dina T-shirts..... /images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Supplementitis igen

"Varför kan man inte göra många bra moduler då?"

Därför att tiden eller pengarna inte räcker till. Antingen är man tvungen att slita häck själv och då räcker inte tiden till, eller så får man betala andra att göra det och då räcker inte pengarna till.

"Det tar längre tid men kombinera med småplock & äventyr på nätet.."

Även småplock och äventyr tar tid att skriva. Såvida du inte menade att man skulle stoppa in småplock från nätet i produkten, och i så fall hävdar jag 90%-regeln.

"Det är det som kallas bygga varumärke.."

Med andra ord, ett bra rollspel behöver varken ha ett bra regelsystem, gediget bakgrundsmaterial etc. Det räcker med ett välbyggt varumärke. Så länge det står White Wolf eller TSR så är det ett bra rollspel... /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Det som gör ett bra rollspel är SPELLEDAREN, i viss mån i samarbete med spelarna.

Finns spel med regelverk och miljö som jag egentligen inte har mycket till övers för (tex Eon, som tydligen är rätt populärt bland yngre rollspelare), men som tack vare en bra spelledare har varit riktigt skoj att spela.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Spelaren gissar ett tal mellan 1 och 100 och SL slår 1T100. Är talet spelaren gissade på långt ifrån det som slumpas fram så är det en misslyckat manöver, gissar spelaren rätt så är det perfekt o.s.v.
<p><hr></blockquote><p>
En polare till mig gjorde ett spel där magin fungerade efter ungefär den principen, fast både spelaren och SL slog. Om skillnaden mellan slagen var lika med eller lägre än rollpersonens värde i den aktuella magifärdigheten så lyckades magin.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Ungefär som med böcker...

Ja. Eller varför inte "Levis" på ett par vanliga jeans? Människor är lustigt märkesfixerade. Mig undanräknad. Fast jag är tveksam. Om jag är en människa. ;)

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: 90% regeln?

Sturgeons lag: 90% av allt som produceras är skit.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Nästan rätt

<I>Sturgeons lag: 90% av allt som produceras är skit.</I>

Det är Sturgeons lag, jo, men den går "Nittio<I>nio</I> procent..."

Myntad av SF-författaren Theodore Sturgeon - fast den ursprungliga versionen löd egentligen "99% av all science fiction är skräp... men å andra sidan är 99% av <I>allting</I> skräp." Kortades senare ner till Lagen ifråga.

--
Åke
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Tycker personligen inte att reglerna är så där jätteviktiga. Vilka regler som helst kan missbrukas bara man försöker och vill. Föredrar själv att spela(förutsätter att jag är spelledare) med enkla regler eller inga alls. Så länge spelare och spelledare vet vad respektive rollperson är bra på och man har vett nog att undvika absurdheter så.

När det kommer till spelvärld så vill jag ha en spelvärld som är min(förutsätter återigen att jag är spelledare). Jag ska sitta inne med all absolut sanning även om inte spelarna vet så mycket. Därför föredrar jag liksom med reglerna att skapa mitt eget. Så man slipper köpta rollspels irriterande tendenser att undanhålla saker till och med från spelledaren och så slipper man även att spelare läser in sig på "sanningen" så att deras rollpersoner vet mycket mer än de borde. Men eftersom jag är jäkligt slö köper jag rollspel, använder reglerna och gör sedan om spelvärlden efter eget tycke

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ja -Eddings suger..(OT)

Det värsta med Eddings är att man läser honom för att han rekommenderades av någon annan man känner som tyckte att han var lysande. Tyvärr finner man att hans ganska många upprepningar och helt kassa handling dödar totalt ens läslust. Det helt fantastiska med just Eddings är väl annars att smörjan är utsdpridd på hela 5(fem) usla böcker istället för som andra en. Nu får jag väl be om att eventuella svar på just den här tråden dyker upp i sf/fantasy-kultur forumet...
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag tror, som erfaren spelare, att jag redan vet vad för slags SL du är...det går att läsa mellan raderna i ditt inlägg...en "!%&#"& SL som inte gillar att spelarna har lite makt över sin situation. Dessutom är det faktiskt så att man som spelare lättare kan bygga upp spelkänsla om man kan läsa in sig på värden och veta vad man ska förvänta sig.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Men det är ju inte kul när en alv säger något med "men har inte dvärgarna det så och så"... eller hur? Men jag håller med dig med, det är roligare för spelarna om dom vet vad dom kan förvänta sig. Men då ska dom f*n kunna spela med...

/R
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
När jag e SL vill jag inte att spelarna skall känna till allt, men visst underlättar det när dom känner til en del om världen, perfekt är det när de känner till de som deras rollpersonere borde känna till och inget mer. Men när dom känner till de där hemligheterna så vet dom för mycket...
så tycker jag i alla fall.

/King Kromm
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Nästan rätt

Sturgeons lag: 90% av allt som produceras är skit.

Det är Sturgeons lag, jo, men den går "Nittionio procent..."

Myntad av SF-författaren Theodore Sturgeon - fast den ursprungliga versionen löd egentligen "99% av all science fiction är skräp... men å andra sidan är 99% av allting skräp." Kortades senare ner till Lagen ifråga.

------

Borde det inte heta 99%regeln då??

/King Kromm
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Bra rollspel = Väl balanserad och intressant värld som inte bara är "värld för att vara värld" utan också känns hyffsat verklig. Det behöver inte vara för att den har samma struktur som vår egen, utan snarare för att den är mycket väl beskriven. Reglerna kommer i sista hand; så länge de är snabba så blir jag nöjd.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Men det är ju inte kul när en alv säger något med "men har inte dvärgarna det så och så"... eller hur? Men jag håller med dig med, det är roligare för spelarna om dom vet vad dom kan förvänta sig.</I>

Eller vad <I>rollpersonerna</I> väntar sig att kunna förvänta sig? Om en spelvärld funkar någorlunda som det brukar göra i verkligheten borde det ju också florera en hel del fördomar och desinformation folkslag emellan ("Jo, det har man ju hört att dvärgar gnager på sina förfäders benknotor för att få deras styrka - och att de har en sjö av flytande guld längst ner i gruvan, det vet ju alla!").

--
Åke
 
Top