Nekromanti Bra rollspel: Tyck till!

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag tänkte riva igång en blodig debatt här(oj då, erkände visst min dunkla avsikter på direkten..) om vad som utgör ett bra rollspel. Personligen tycker jag att frågan kan delas upp i två underfrågor; Miljön som rollspelet utspelas i och regelsystemet. Om miljön vill jag säga att den ska vara inspirerande( men inte nödvändigtvis, säg, realistisk) och flyta samman med reglerna på ett bra sätt. Reglerna, å andra sidan, ska vara realistiska på det fantasifulla sättet(dvs, det ska inte vara möjligt för en nybörjarrollperson att hoppa 10 meter, men däremot för en legendarisk karaktär kanske). Vidare ska reglerna i dynamik, omfattning och känsla spegla miljön i världen. Vad tycker ni? Tyck till!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
En mycket svår fråga som plågat människan i urminnes tider och lett till otaliga blodbad/images/icons/wink.gif

Min erfarenhet är tyvärr något begränsad då jag inte spelat mer än fem-sex olika rollspel. Just nu så tycker jag nog att Eon är bäst men det är inte säkert att jag skulle ge samma svar om du ställer frågan om ett år.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"<EM>Jag tänkte riva igång en blodig debatt här...</EM>"
Dumt att skriva det för då tänker nog många "Jaså, det tänkte Caen. Då skiter jag i att skriva". Omvänt psykologi..

För mig så ska det helst vara ett revolterande slumpsystem som sprider en stämning. Roande, spännande, what ever. Det behöver inte vara realistiskt men inte helt utflippat. Reglerna (och helst slumpmetoden) ska "spegla miljön i världen":
Bara använder T4:or.
Använder kort.
Snurrar en pil på en rund skiva. Ung. som flaskleken.
Spelaren gissar ett tal mellan 1 och 100 och SL slår 1T100. Är talet spelaren gissade på långt ifrån det som slumpas fram så är det en misslyckat manöver, gissar spelaren rätt så är det perfekt o.s.v.
Men framför allt så ska systemet vara smidigt och snabbt.

Världen får gärna vara klichéaktig men ska inte efterapa (eh, hmmm. Du förstår kanske om du tänker efter). Världen ska vara generellt förklarad och dyka djupare i vissa saker som t.ex. politik, religion, städer etc. Det får inte gå över spel med massproducering. White Wolf med sina böcker är ett exempel men också DoDs alvraser, Vampires vampyrraser, Deadlands "arcane bgs" (övernaturliga förmågor). Finns säkert fler exempel.
Världen ska locka, helst med nåt nytt.

/[color:green]Han</font color=green> som nog ska bygga ett system baserat på gissningar
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
I mina kriterier finns det ett väldigt viktigt tillägg:

Till spelet skall det finnas supplement. Utgivningstakten skall vara hög (nödvändigtvis inte ute i butik utan det går bra med nätet) "Detta gör att Western kvalificerar sig (Pga deras hemsida) men Neotech kraschar hårt. "

I övrigt gillar jag action. Rollpersonerna är hjältar och skall behandlas som sådana.

Bra spel och vad jag spelar går inte ihop. Dessutom tycker jag inte samma spel är bra idag som för 7-8 år sedan. Men av alla de spel jag spelat så har följande etsat sig fast djupare. " Western, Drakar & Demoner Expert, MERP, 2300AD, Paranoia och Vampire.

Wille
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Det får inte gå över spel med massproducering. White Wolf med sina böcker är ett exempel men också DoDs alvraser, Vampires vampyrraser, Deadlands "arcane bgs" (övernaturliga förmågor). Finns säkert fler exempel.

Tyvärr är det nog så att företagen i den här nischen måste överleva./images/icons/smile.gif Det gör man genom att producera. Sedan tycker jag faktiskt att man kan ha lite nytta av t.ex. klanböckerna i Vampire. Jag hade dock hellre sätt fler By Night böcker..

/Wille
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Okej... fast då får du nog allt komma med nåt lite mer kontroversiellt än det där. (-:


Just det, som Eon är det sämsta spelet som gjorts eller? /images/icons/wink.gif

Wille
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Många supplement

"Till spelet skall det finnas supplement. Utgivningstakten skall vara hög..."

Där håller jag med dig, många supplement utgör ofta basen
för ett välutvecklat rollspel. Det brukar vara tråkigt ( eller åtminstone tråkigare) att spela spel där det bara är grundboxen/grundboken som gäller/ är tillgänglig.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Använder kort."

Myth använder kort, är gratis och finns på gratis rollspel här på rollspel.nu

"Snurrar en pil på en rund skiva. Ung. som flaskleken."

Finns endel spel, men inga rollspel vad jag vet som använder den taktiken.

"Spelaren gissar ett tal mellan 1 och 100 och SL slår 1T100. Är talet spelaren gissade på långt ifrån det som slumpas fram så är det en misslyckat manöver, gissar spelaren rätt så är det perfekt o.s.v."

Intressant tanke /images/icons/smile.gif

Sedan kan ju användas den teknik man har i galoppspelet Jägersro. Har en spelplan med lite färgade rutor för olika typer av händelser. Sedan har rollpersonen från början förbestämt 6 olika värden (alla värden behöver inte finns och andra kan vara dubblerade). De 6 värden delas in vår, höst, sommar och vinter i sådana block. Spelledaren bestämmer att spelet börjar på t.ex. hösten. Då börjar man med första siffran som motsvarar höst och det är slaget på spelplanen. Sedan går man runt via slagen för vinter, vår och sommar etc...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Okej... fast då får du nog allt komma med nåt lite mer kontroversiellt än det där. (-:
Just det, som Eon är det sämsta spelet som gjorts eller?</I>

Det skulle väl kunna starta en - speciellt på Eon-forumet. (-:
Fast en debatt om <I>vilket</I> som är det sämsta spelet som gjorts kanske skulle vara mer... konstruktivt destruktiv.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Supplementitis igen

"Till spelet skall det finnas supplement. Utgivningstakten skall vara hög (nödvändigtvis inte ute i butik utan det går bra med nätet)"

Nja, det är bra om supplement finns, men det ska inte vara något krav att man ska skaffa allihopa. Däremot bör ett bra rollspel ha stöd från konstruktören på ett eller annat sätt - till exempel genom en konstruktiv dialog på något forum eller genom hög publikationstakt på tillbehör. Men som sagt var. det ska inte vara något krav på att man ska skaffa dem.

Vem faen det än var som uppfann termen "supplementitis" så ska denne ha en eloge för detta. Det är enligt min åsikt ett typexempel på ett symptom på ett dåligt spel.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Supplementitis igen

Vem faen det än var som uppfann termen "supplementitis" så ska denne ha en eloge för detta. Det är enligt min åsikt ett typexempel på ett symptom på ett dåligt spel.

Jag kan hålla med när det gäller WoD. MEN i mina ögon är symtomen på dåligt spel:
Att inte ge ut prylar, vilket gör att man tappar intresse, vilket leder till att man tappar kunder = mindre pengar = Konkurs..

Jag är mer intresserad av att beskrivningar, äventyr etc. Regler går fortare att göra en ordentliga kampanjer.

/Wille
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Lite [ot]

Själva boken höll väll bra klass det var ju bara det att alverna nu blev så grymt mycket bättre än de andra raserna, om du gämförde en dvärgs och en skogsalvs modefieringssiffror så hade t.ex skogsalven inga minus bara plus, inte för jag slagar, eller det gör ja ju. /images/icons/cool.gif

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Det skulle väl kunna starta en - speciellt på Eon-forumet. (-:
Fast en debatt om vilket som är det sämsta spelet som gjorts kanske skulle vara mer... konstruktivt destruktiv.


Jag vet inte om jag vågar mig på endera!

/Wille
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Supplementitis igen

"MEN i mina ögon är symtomen på dåligt spel:
Att inte ge ut prylar, vilket gör att man tappar intresse, vilket leder till att man tappar kunder = mindre pengar = Konkurs.."


Det ser jag som symptom på ett dött spel. /images/icons/wink.gif

"Jag är mer intresserad av att beskrivningar, äventyr etc. Regler går fortare att göra en ordentliga kampanjer."

Till stor del beroende på att ordentliga kampanjer är oerhört svårt att göra bra. Det går inte att göra ett äventyr som passar alla spelgrupper och det går än mindre att göra kampanjer som tar hänsyn till alla oförutsägbara händelser som kan inträffa i äventyren.

Dessutom är det inte helt lätt att skriva bakgrund heller. Ofta är det som bakgrundsmaterialet beskriver mer komplext än själva regelmotorn. Ibland krävs en sjujefla massa efterforskningar, i alla fall om man ska göra en bra modul (det har varit många timmar med snoken nere i gamla böcker på biblioteket för att skriva Geografica Vistfarthi, till exempel). Och en illa genomarbetad modul = dåligt rykte = tappade kunder = mindre pengar = konkurs.

Fast det är klart, har man ett lagom koolt koncept med vilken man kan bygga upp en tillräckligt fanatisk kundkrets som köper allt skräp som har Gullespelets logga på (Gullespelets officiella bakgrundsmodul om kompiskramar, Gullespelets officiella tärningar, Gullespelets officiella T-shirt, Gullespelets officiella tekopp etc) så behöver man inte bry sig om kvaliteten. Sätt loggan på vilket skräp som helst och kräks ut det. Det säljer i alla fall.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Du har mycket rätt och mycket fel, min gode groda.
En legendarisk karaktär borde inte kunna hoppa tio meter - eller snarare en nybörjar karaktär borde få vara en legendarisk karaktär från början. Att spela rollspel skall var KUL, och man skall inte lägga in massa regler som hindrar detta. Därför tycker jag västmark är det roligaste spelet jag NÅGONSIN spelat. Till exempel AD&D´s regler hindrar det roliga genom att lägga in ett level system som börjar på 1 och sträcker sig hur långt som helst i vissa fall. En enorm skillnad mellan level 1 och 564, eller hur... ? Hur bra man är spelar ju egentligen ingen roll - det är variationen och nyskapandet av en figur som verkligen spelar roll. VARIERADE roller ska det vara. Att spela en fransk adelsman som flyttat till västmark i tidig ålder, med snobbig dialekt och övernitisk tro är roligare att spela än "en dvärg" eller "en krigare".
-------------------------------------------------------------
FRÅGA INTE MIG OM NÅGON REDAN HAR
SKRIVIT DETTA. JAG HAR INTE
LÄST ALLA INLÄGG, FÖR JAG ÄR EN LAT
JÄVEL. HEJ DÅ, FRÅN M.
-------------------------------------------------------------

-"Det här måste vara den sjukaste
signaturen hitils."
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Lite [ot]

Ja dels är det inte helt ant att alver blev bättre än alla andra raser(se nedan), dels så får man ju betala BP så att det jämnar ut sig ändå. (BP kostnaden är väldigt hög för de flesta alvraser i alver). Ok, vad gäller jämförelser mot andra raser så tycker jag fortfarande att Karddvärgar och Grynnerbergsdvärgar( som presenterades i Ereb Altor) bland dvärgarna har defenitivt jämförbara bonusar. Slutligen bland människorna vill jag nämna felicierna, ransarderna och högmännen från Ereb Altor och monsterboxen som helt klart jämförbara alternativ.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Ungefär som med böcker...

Det stod David Eddings med små, svarta bokstäver då Belgariaden första gången släpptes i Sverige. Boktitlarna stod i fetstil med stora bokstäver. När den gick åt som smör i solsken, kom översättningen Mallorea, med precis tvärtom: DAVID EDDINGS med stora, feta, guldglänsande bokstäver, och böckernas titlar med små, oansenliga bokstäver. Författarnamnet var tydligen det viktiga. Och fast böckerna var skräp så köptes de *Urk* av även mig. Alla fem, innan jag kom på att de var skräp. Ändå plågade jag mig igenom halva högen av mallorea, jag kämpade med Belgarath och Polgara med sket fullständigt i Rivas skrifter. Aldrig mer Eddings!

Med rollspel är det väl likadant som med film och böcker. Med rätt namn/logga så säljer vad skit som helst.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Ungefär som med böcker...

Är inte det en univerell regel. Sätt Adidas på ett par träskor så kommer de att sälja som smör!

-Hasse

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.
 
Top