Nekromanti Bra rollspel i Japan någon? [NT]

Leopaexd

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
37
Location
Stockholm
Re: Talar vi om historiska Japan?

Usagis regler och sengokus fakta verkar vara en rätt bra kombination, men hur fungerar usagi yojimbos system? Vilka tärningar används? Finns det någon motsvarighet till bokuden (eller vad det nu heter)?
 

alovesupreme

Veteran
Joined
26 Jan 2004
Messages
47
Location
stockholm/flemingsberg
Re: Talar vi om historiska Japan?

Jo, i grunden är det ju samma regelsystem eftersom båda använder sig av principen med 3t6+färdighet+grundegenskap och andra grundläggande saker för fuzion. Men där Sengoku har 20 regler för något så har Usagi en eller två. Det är helt enkelt Fuzion resp. Instant Fuzion (dvs. miniversionen).

Sengokus regler är många och aningen jobbiga, Usagis regler är enkla, bra och supersmidiga.
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Re: Talar vi om historiska Japan?

Vi spelar Sengoku likadant som vi spelar Usagi (bortsett från vapen reglerna, då de är väldigt tråkiga i Usagi). Jag är inte ett stort fan av extra regler, om grundreglerna inte håller som de är borde de (ibland) bytas ut mot några som gör det i stället för att bara skriva en massa extra regler som bara ställer till det. Tycker jag då.
 

alovesupreme

Veteran
Joined
26 Jan 2004
Messages
47
Location
stockholm/flemingsberg
Re: Talar vi om historiska Japan?

<blockquote><font class="small">Citat Leopaexd:</font><hr />
hur fungerar usagi yojimbos system? Vilka tärningar används?[/quote]

Det fungerar enligt fuzions grundprincip ( 3T6 + grundegenskap + färdighet över svårighet eller motståndarens värde). Läs recensionen av spelet som jag skrivit till rollspel.nu. Eller så kan du ju snegla lite på några av recensionerna som finns vid rpg.net; rec1, rec2, rec3

Finns det någon motsvarighet till bokuden (eller vad det nu heter)?
Du menar Okuden? De olika talangerna/teknikerna osv? Ja, det finns det.. men inte på samma sätt. Varje ras och yrke har sina egna små specialegenskaper. T ex så har hundar enklare att spåra än fladdermöss (men fladdermöss kan i sin tur flyga). Det finns även inom de olika yrkena som jag påpekade. Ninjor kan massvis med ninjaaktiga småsaker medan gamblers har tur osv.
 
Top