Nekromanti Bra rollspel i Japan någon? [NT]

Leopaexd

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
37
Location
Stockholm
Inte riktigt vad jag hade tänkt mig...

Jag letade nämligen efter rollspel som utspelar sig i Japan. Någon som känner till ett sådant som dessutom är bra (helst snabbspelat). Så vill jag gärna veta detta.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har inte WW utgivit nån form av vampyr-historia-rollspel som utspelar sig i japan & däromkring ??

/ Johan K, lite lätt osäker. :gremconfused:..
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Inte riktigt vad jag hade tänkt mig...

"Jag letade nämligen efter rollspel som utspelar sig i Japan. Någon som känner till ett sådant som dessutom är bra (helst snabbspelat). Så vill jag gärna veta detta."

Usagi Yojimbo, Sengoku och Heartquest.
Sen finns det Bubblegum Crisis, en hoper Guardians of Order-spel på licens och så, but those are the big three, I'd say.


Storuggla, vill ha Heartquest
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Har inte WW utgivit nån form av vampyr-historia-rollspel som utspelar sig i japan & däromkring ??
WW har givit ut Kindred of the East.
Min uppfattning är att det är mer Kinesiska än Japanska vanmpyrer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Inte riktigt vad jag hade tänkt mig...

Jag letade nämligen efter rollspel som utspelar sig i Japan. Någon som känner till ett sådant som dessutom är bra (helst snabbspelat). Så vill jag gärna veta detta.
Det finns en Japan-bok till GURPS, och GURPS är snabbspelat.
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Re: Inte riktigt vad jag hade tänkt mig...

The Legend of the Five Rings fins som en expansion till DnD. Och så Usagi och Sengoku, som nämnt ovan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,930
Location
Nordnordost
Re: Inte riktigt vad jag hade tänkt mig...

Sengoku är snyggt, har massor med bakgrundsmaterial, och ett gångbart regelsystem (Fuzion). Det lider dock av att materialet är sorterat av en vansinnig munk i ett mörkt rum, så att faktiskt hitta något i boken är lite lurigt, men kan man leva med det så rekommenderar jag det varmt.

Annars finns ju Drakar och Demoner Samuraj, som utspelar sig i en japan-liknande värld, det spelet borde dock vara samlarobjekt idag, och knappast värt vad man tvingas betala.

Vidare finns ett spel som heter Bushido, som verkar ok men jag har aldrig spelat det.
 

Leopaexd

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
37
Location
Stockholm
Sengoku? Hmm...

Är inte det ganska svårspelat? Jag har ingen aning alls om hur systemet fungerar, så om någon ville upplysa mig om lite grundläggande saker t ex vilka tärningar som används och hur färdighetsslagen fungerar vore jag överlycklig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sengoku? Hmm...

"Är inte det ganska svårspelat?"

Ja, men inte på grund av reglerna. Reglerna är en helt normal Fuzion, dvs 3D6 + färdighet + attribut över en svårighet. Inget krångel där inte.

Problemet med Sengoku är att konstruktören verkar ha åsikten att om man inte är född på 1500-talet i Japan så är man en dålig Sengoku-rollspelare.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Inte riktigt vad jag hade tänkt mig...

Vidare finns ett spel som heter Bushido, som verkar ok men jag har aldrig spelat det.

Det är mycket ok, och framför allt mycket japanskt; det är dock också gammalt som gatan, så lätt att få tag i är det ju inte.

Vidare kan jag propagera för "Secrets in Japan", CoC-kompendiet som snart lär vara tillgängligt, även om jag givetvis då inte kan svara för hur bra det blir....
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Inte riktigt vad jag hade tänkt mig...

Tja, en av de invaderande verkligheterna i TORG har invaderat just Japan, och gjort det till en lite subtil cyberpunk minus cyber - alltså megakorpar och intrig och sånt. Det kan dock vara lite svårt att få tag på TORG för tillfället, men en ny version kommer förhoppningsvis nästa år.
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Re: Sengoku? Hmm...

Problemet med Sengoku är att konstruktören verkar ha åsikten att om man inte är född på 1500-talet i Japan så är man en dålig Sengoku-rollspelare.
Förklara gjärna vad du menar? Tycker att det är ett bra rollspel, men layouten är en katastrof (mitt i boken byter de till ett teckensnitt som knapt är läsbart. Dessutom är de flästa bilderna mycket fult överförda). Kommer ihåg att en lärar- vikarie ville låna boken av mig i skolan. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sengoku? Hmm...

"Förklara gjärna vad du menar?"

Titta på avsnittet om etikett. Där sägs det mer eller mindre rakt ut att om spelaren inte förklarar exakt hur han lägger ifrån sig svärdet, kliver fram, går ner på knä, bugar sig precis lagom länge och låter bli att titta värden i ögonen så förtjänar han att tappa huvudet som den ohyfsade tölp han är.

Det finns fler ställen som är likadana, och de flesta har sensmoralen "att inte rollspela exakt som uppträdandet var i Japan anno femtonhundrakallt är dåligt rollspel".
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Re: Sengoku? Hmm...

Menar du det som står på sidan 30 i den nya utgåvan under rubriken "Using Etiquette in the Game"? Det ser jag mer som ett förslag än en regel. Dessutom är nog de flästa som spelar "Japan- rollspel" redan ganska insatta i Japan, och sålledes bör det inte vara några problem med att beskriva sitt betéende, det blir ju faktiskt lättare att skicka "budskap" till andra människor när man på sitt sätt kan visa att man inte visar respekt och således vill ha bråk. Tycker jag då.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sengoku? Hmm...

"Menar du det som står på sidan 30 i den nya utgåvan under rubriken "Using Etiquette in the Game"? Det ser jag mer som ett förslag än en regel."

Visst, men det är ett förslag som tydligt visar hur konstruktören tycker att spelet ska spelas och som visar på hans attityd till den sorts rollspelande som resten av spelet är uppbyggt kring. Över huvud taget är spelet fullt med sådana förutfattade åsikter om vad "bra" rollspel är och vad som är "dåligt" rollspel, och detta reflekteras inte bara i "förslag" utan även i spelets regler. Just det förslaget råkade bara vara det mest övertydliga.

"Dessutom är nog de flästa som spelar "Japan- rollspel" redan ganska insatta i Japan, och sålledes bör det inte vara några problem med att beskriva sitt betéende"

Inte så säkert. En hel del kan nöja sig med att ha blivit förförda av den japanska hårdhetsmyten, eller ha råkat se pappas Shogun-DVD-box och är ute efter ett spel i samma stil. Sen finns det en hel del som gillar principerna, men som tycker att detaljerna är inget att hänga upp sig på och därmed inte uppfattat alla de smådetaljer som konstruktören verkar tycka vara är fullkomligt självklara. Slutligen finns det de som helt enkelt tycker att konstruktören har fel: ninjor är skitballa, kaninsamurajer är råkaxiga och en bugning är en bugning är en bugning (hai!).
 

alovesupreme

Veteran
Joined
26 Jan 2004
Messages
47
Location
stockholm/flemingsberg
Talar vi om historiska Japan?

Jag älskar rollspel som utspelar sig i historiska Japan och har därför samlat på mig ganska många och läst ännu fler. Tänkte därför ge dig en liten lista med alla spel jag har läst igenom (och minns bra nog för att kunna ge betyg på).

Sengoku (4/5)
+ BÄST när det kommer till information
+ MYCKET INFORMATION
+ FULL av information
+ Innehållsrik
+ Har bra tilläggsmoduler (bland annat det grymma äventyret Shiki)
- Ful, klumpig och de har massakrerat regelsystemet.

Usagi Yojimbo (4/5)
+ UNDERBART regelsystem. Bland de bästa jag sett.
+ Skittufft stridssystem
+ Mysig känsla och ett väldigt bra rollspel. Läs recensionen jag skrivit.
+ Monsterboken är riktigt bra
+ Billigt
- Har inte mycket information om hur Japan verkligen gick till och fungerade.
- Är animorft (nackdel för vissa, fördel för andra).
- Ur tryck

Bushido (3/5)
+ Bra med information
+ Tuffa regelknorrar
+ Har tagit tillvara på stämningen i världen.
- Ganska tungt regelsystem
- Ur tryck

L5R och Oriental Adventures 2/5 eller 3/5* + Finns mycket böcker till
+ Finns med två olika regelsystem (varav originalversionen var jäkligt skönt)
± Är pseudojapansk/kinesiskt
- Många moduler som tar upp de olika klanerna
- Inte konsekvent för fem öre.

Samurai (3/5)
+ Svenskt
+ Ganska bra med information
+ Halvskönt regelsystem
- Inte konsekvent för fem öre.
- Ur tryck

GURPS (Japan 2nd ed.) (3/5)
+ Snyggt! Och JA! det ÄR snyggt... eller OK iaf.
+ Informationsrikt
- Regelsystemet känns inte bra med böckerna.

RQ: Lands of Ninja (3/5)
+ Snyggt
+ Bra med information
- Det är inte utmärkande på något sätt. Reglerna känns lite tråkiga.
- Ur tryck

Min personliga rekommendation är att du köper Usagi för reglerna och använder det ihop med Sengoku (som faktabok). Det är busenkelt att spela Usagi med människor istället för djur om man vill (bara att kontakta mig så kan jag ge lite tips och trix för att göra det).

Hoppas att det var till någon hjälp.

<font size="1"> *(beroende på om man verkligen vill ha Japan eller om det bara är stämningen/stuket man är ute efter) </font size>
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Re: Talar vi om historiska Japan?

Både Usagi och Sengoku använder sig ju av samma regelsystem (Fuzion), så reglerna till de både är ju samma. (förutom stridssystemet som är unikt för Usagi). Eller har jag missat något?
 
Top